Annons

Ni som använder wordpress....

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
... för era webbsidor:
Kan man ha en flerspråkig sida där? Ni vet, en sådan med små flaggor där man svitchar mellan språken. Wordpress verkar ju rätt beprövat så jag tänkte kanske använda mig av det. Men jag vill inte satsa på nåt som inte har den möjligheten.
Tack för upplysningen!
/Katja

Jag tror du ska kunna länka till Google Translate med. Blir ju sådär resultat, men oftast helt funktionsdugligt. Man trycker på flaggan för språk och sen kör Google en översättning direkt på din sida. Vet ett par som kör så.

Jag hade egentligen tänkt översätta själv. Inget får mig att lita på google translate för allt som är längre än ett entydigt ord.
Jag vill bara att läsaren kan välja det språk han vill läsa på på det enklast möjliga sättet för mig, rent tekniskt sett. Översättningen som sagt är inga problem.

Jag använder qTranslate på en sida jag driftar. Du installerar det som ett tillägg och så får du flikar för varje språk när du skapar nya inlägg så du skriver samma innehåll på svenska och engelska tex. Fungerar väl hyggligt, jag tror det är vad man brukar använda.

Det blir lite knepigare om man vill ändra precis hela sidan, uppdatera med nya bilder i header etc men innehållet fixar den utan problem. Jag fick hacka temat lite för att få en text i sidhuvudet att ändras.

Wpml.org

Wpml.org ska vara det klast bästa pluginet för Wordpress när det gäller översättning.
Jag har inte använt det själv än, men jag har hört att allt ska gå att översätta med detta plugin. Då menar jag slugs (URL-adressen), titlar, etc. Detta är väldigt viktigt om man vill bygga en väl sökmotoroptimerad sida.

Det är klart du kan... frågan är bara hur... antingen lägger du upp flaggorna någonstans på sidan, kanske som en widget(?) eller så måste det gå att lägga en flagga som en menyrubrik och därunder ha alla engelska sidorna... eller helt enkelt göra två sidor där den svenska länkar vidare till den engelska och tvärtom.

Dagens inlägg:

Svenska - Blev en påhälsning i insekternas värld idag på eftermiddagen igen.
Engelska - Became a påhälsning the insect world today in the afternoon again.

Nja, håller nog med Katja om att översättningar blir bäst om man gör dem själv.

Kanske skulle ha skrivit att det funkar HYFFSAT bra:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar