Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NEX-7-efterföljaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det börjar komma lite mer info nu om vad man kan förvänta sig hur pålitlig denna info nu är. Verkar som om källan är densamma som många ekar.

(saxat från M43blog.com)
"The specification looks almost too good to be true, but Sony has a good track record for surprising the market with their introduction in the past. Just look at the original NEX-7, the RX100 and the RX1. With the specification this good, there could be some existing M43 users migrating to the Sony NEX e-mount based system, despite the parity in the lens selection and the portability. I’ll be following through this rumor very carefully."

SvD har idag en lista över 10 "varumärken" man tror försvinner från USA-marknaden under året. Olympus (tillsammans med Panasonic bärare av M43) finns med på denna och skälet är att företaget är starkt beroende av de marknadssegment (kompakterna) som just nu kollapsar. Så de M43-användarna kanske måste byta märke. Sony har ju gått in med miljarder i Olympus och det verkar ju inte vara någon vidare affär vid sidan av att vi nu ser ut att få IBIS-antiskak i nästa NEX 7 och om det är sant så undrar jag om jag inte skulle bli en uppgraderingskandidat. Lite vassare sensor, IBIS-antiskak, fasdekt AF och bättre EVF med två stopp förbättrad EVF samt vädertätat hus och ett vassare kitobjektiv från Zeiss. Kan de bara se till att EVF:en är tillräckligt snabb också så tycker jag de adresserat de flesta svagheter NEX 7 har idag.

(saxat från M43blog.com)
"Body:
same with as nex7 but the lens Mount will be moved 3mm on the left
3mm taller
lens Mount 3mm deeper so lens will come out 3mm less
bigger grip. taller,deeper and wider, due to new battery and better grip feeling.increased volume by 2.9cubiccm
slimmer rear screen design.8.2cm diagonal 1,080dots.same movement as nex 7
magnesium alloy construction dust sealed. weight 23grams more
NP-FM500 battery
standard hotshoe
new popup flash unit with tilting capability
trinavi button layout, customizable rec button

EVF:
new unit
100% coverage
1,25x magnification
eyepoint 24mm
2560×1920 resolution + 2 stop dinamic range
consumption -12% due to new copper circuit

Sensor:
new aps-c unit 6000x4000px
cmos evf 15.1dr 25.1colordepht
phase detection chip 92% area 2.2 million split pixels
aa filter
iso range 100-25600. auto iso customizable 100-6400
improved iso performance by 1.24 stops over iso 3200
file size L-M-S and RAW-mRAW-sRAW
12-8-6-3 fps continuos shooting with autofocus
new for nex system 5axis steadyshot inside up to 4 stop shake reduction. bypass the oss in lens for battery saving. works with LA-EA2 and stabilizes a Mount lenses"

(slut citat från M43blog.com)

Vet inte om jag tycker det låter helt orimligt alls faktiskt. Ska bli intressant att se vad de kommer med den här gången :)

Spännande med en ny NEX7. Tycker dock fortfarande att akilleshälen är optiken så jag står över till eventuell FF-NEX.

Panasonic som varumärke blir nog kvar i USA. Bolaget är nästan tre gånger större än SONY och har runt 370000 anställda;) Olympus fotodel kan nog på sikt gå upp i Sony, en gissning;)

/Stephan

Nu förstår jag inte. En FF NEX, där kan vi väl verkligen prata om begränsat utbud av objektiv. Det kommer nog ta ett bra tag innan det utbudet är på banan om man inte bara ska räkna med gamla manuella objektiv på adapter. Däremot till NEX 7 och alla andra APS-C-kameror börjar det ju nu finnas en hel del att välja på.

Tja...även om man drar av lite på den imponerande specen för nya Nex 7 så ser det bra ut i alla fall.

//Bengt.

Det finns ju ytterligare en allvarlig plump som en del retat sig på och det är sensoröverhettningen vid filmning. Det är olika beroende på vilken belastning man väljer (läs filformat) men jag har lyckats få min att rulla (kall) 45 minuter med MPEG 4. Så jag har inte berörts av dessa begränsningar tycker jag. Kör man AVCHD så är tiden ännu kortare.

Detta problem har de löst redan i NEX 6 så det bara utgår jag från att de fixar. Gör de det så är det ytterligare en sak mindre att reta sig på för en del.

Nu förstår jag inte. En FF NEX, där kan vi väl verkligen prata om begränsat utbud av objektiv. Det kommer nog ta ett bra tag innan det utbudet är på banan om man inte bara ska räkna med gamla manuella objektiv på adapter. Däremot till NEX 7 och alla andra APS-C-kameror börjar det ju nu finnas en hel del att välja på.

Med IBIS i en FF-NEX skulle det bli än trevligare att använda mitt Summicron 35/2 ASPH. Sedan skulle jag vara helt nöjd med en 24, 35 och 50 av bästa Zeiss-klass. Behövs inget mer för min del. Skulle det däremot bli nästan bästa Zeiss-klass går denna kamera bort. Är medveten om att detta kan bli ett mycket dyrt kamerasystem.

/Stephan

Men ett sånt objektiv klarar sig väl ofta lika bra eller t.o.m. bättre ibland utan än med stabilisering. Jag tycker ofta det går bra upp till 135mm. 200mm tycker jag däremot är rätt besvärande - där går min gräns. Men jag ser verkligen fram emot att få antiskakstöd till alla mina gamla manuella objektiv.

Finns det någon road map för nya FF-objektiv till NEX? Kommer fler än Zeiss att bidra inom en hyfsat närliggande horisont?

Nästa knåp och knep som Sony behöver fundera på är väl att DR inte faller för snabbt, vi mins kritiken mot 7D och dess lägre DR, men hur den kom igen bara lite högre upp på isostegen. Iso 50-100 och visst DR ser bra ut, men sedan kommer raset i allt snabbare takt. Nikon kan ju ha 2 steg högre vid bas-iso mot Canon, men trots försprånget så är Canon snart i kapp.

//Bengt.

sten-åke: alla får svara för sig själva, men för min del har det blivit många bilder vid ISO400, ISO800 och ISO1600 när fotografering har skett i annat än bra dagsljus.

På vilka ISO tas de flesta bilderna Bengt?

Jag tror att både du och jag sällan går särskilt högt, jag är mycket sällan uppe på Iso 800 som exempel som både A77 och NEX 7 klarar galant om det behövs.

Men både du och jag vet att extra bra högisoförmåga är ett mycket starkt kort för många köpare, plus att proffstestare anser det som mycket viktigt, FF-modellernas starkaste kort är just kombinationen större sensor och möjligheten till högiso bilder.

Jag tror att både du och jag sällan går särskilt högt, jag är mycket sällan uppe på Iso 800 som exempel som både A77 och NEX 7 klarar galant om det behövs.

Men både du och jag vet att extra bra högisoförmåga är ett mycket starkt kort för många köpare, plus att proffstestare anser det som mycket viktigt, FF-modellernas starkaste kort är just kombinationen större sensor och möjligheten till högiso bilder.

Du och jag kan så klart vara nöjda, för i gamla tider stannade det vid ASA 400 men så över nästan en natt hände någonting märkligt att man inte behövde byta film längre, utan man kunde skruva upp sin egen ljusstyrka, vilket nästan är ett mirakel.

I min Lightroom har jag 2590 bilder tagna med NEX-7. Av dessa är 1219 på bas-ISO och resten utspridda över olika ISO-tal (tvåan är ISO 1600 med 373 bilder).

Jag har 5581 bilder från D3 vara 2027 på bas-ISO, 706 på 800, 421 på ISO 6400, 374 på ISO 400, 311 på ISO 2500 och 309 på ISO 1600 (och resten blandat).

Alltså tar jag fler bilder på andra ISO-värden än bas-ISO med båda dessa kameror. Vad säger det? Inte ett skvatt :)

Jag tycker hur som helst att det är viktigt hur en kamera presterar på höga ISO, och min NEX-7 är inte så kul på 1600 och över.

Med dagens ljussvaga zoomar är det förstås viktigt att kameran har bra lågljusprestanda.

Ja och söker man efter maximal bildkvalitet och lite bättre skärpedjup, så är det ofta f/5,6-f/8,0 man vill välja in. Går man sedan i den stora skogen där solen har problem att hjälpa oss och man inte kan ta bilder med 1/30 dels sekund så blir det bekymmersamt. Och andra sidan så tappar ALLA kameror det berömda och omdiskuterade DR, så högisojägarna får finnas sig i DR-tal runt 7-8, jag vet inte hur dom bästa bildbehandlarna kommer runt det problemet.

Yiippie!

Nu när NEX 7 efterföljaren snart är på G är Hasselblad hårt på tårna för att sälja föregångaren sex-sju ggr dyrare än orginalet (om vi pratar NEX 7 intropriser). Ska man jämföra med de 5000 spänn en 7:a kostar idag när de sista reas ut så blir det långt mer än så. 6995 U$ blir väl runt 45 000 SEK om man räknar med 6,50 per U$.

Man kan ju bara undra hur Hasselblads affärsplan har sett ut.

http://www.dailycameranews.com/2013/06/hasselblad-lunar-camera-in-stock-and-shipping/

Hasselblad Lunar Camera Price and Availability

Hasselblad Lunar Copper Bronze / Mahogany Grip

$6,995.00

In Stock

Hasselblad Lunar Titanium/Brown Leather Grip

$6,995.00

In Stock

Hasselblad Lunar Titanium/Black Leather Grip

$6,995.00

In Stock

Nu när NEX 7 efterföljaren snart är på G är Hasselblad hårt på tårna för att sälja föregångaren sex-sju ggr dyrare än orginalet (om vi pratar NEX 7 intropriser). Ska man jämföra med de 5000 spänn en 7:a kostar idag när de sista reas ut så blir det långt mer än så. 6995 U$ blir väl runt 45 000 SEK om man räknar med 6,50 per U$.

Plus moms.

Ett liv utan Hasselblad torde vara ett trist och grått liv. Fast då vore det väl ett annat fabrikat, som fick axla clownens mantel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar