Annons

Nex-6

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag tycker verkar trevligt är citat:

"Bättre bilder med appar - Hämta ett urval av bildförbättrande PlayMemories-appar för kamera för att retuschera foton eller timelapse-fotografera"

Väldigt intressant om det är är en öppen marknad för att producera appar, förmodligen inte då Sony knappast är kända att "öppna upp" men att ha en timelapsfunktion i kameran tycker jag verkar utmärkt.

Hej
Nex-6 verkar bli trevlig, lite väl nära Nex-7 i pris dock
Tittade lite i manualen som fanns på nätet.
Såg att man kan ladda batteriet i kameran när man ansluter kamarn med minu USB till datorn.
Har någon sett att man kan göra detta med de andra Nex?

Jag är lite sugen på 6:an. Dock verkar den bli lite för stor för min smak. Har 5n idag och gillar verkligen storleken men inte dess AF. Både 5R och 6:an har väl den nya AF modulen som skall vara bättre?.

Min 5n missar fortfarande alltför ofta till synes enkla motiv. Dock är den perfekt som resesällskap. Använder knappt min stora Nikonutrustning längre....

Jag har med vart lite orolig att den ska vara för stor. Men en sak jag lagt märke till är vikten, och visst NEX-6 är nästan lika stor som NEX-7, men vägen betydligt mindre. Endast några gram er än gamla NEX-5N. Det tror jag gör väldigt mycket. Sen är ju sökaren det som avgör för mig. Ska ha kvar min 60D under någon sorts övergångsperiod, men är ganska säker på att nya NEX-6 kommer bli min enda kamera framöver.

Lånar denna tråd för goda råd.
Jag har en nex 5n och funderar på att byta till en nex 6.
Jag bär ofta med mig kamaran i fickan dvs har endast ett obektiv med mig. Saknar i viss mån sökaren och vill ha 16-50 i stället för 18-55 pga att den är smidigare att bära med sig.... eller?

Jag har nu börjat tveka. Kanske bättre att ha kvar 5:an och bara byta objektiv. 5:an är mindre. Men då blir jag utan sökare. Jag brukar även gamla Canon fd objektiv.

Ni som har använt 6:an och 7:an ett tag, vad använder ni mest när ni focuserar? LCD eller EVF:
Ställer ni in (MF) skärpan med hjälp av LCD eller med EVF?

Tacksam om jag får lite synpunkter från era erfarenheter.

/Kenneth

Jag har haft 6:an i nästan 4 månader eller 2000 exp. och tror jag använder EVF/LCD 60/40, på ett ungefär. Jag använder hellre EVF när jag ska fokusera manuellt. Tycker jag har bättre kontroll då. Jag tycker sökaren är bra, men inte riktigt lika bra som i A77 som jag använder parallellt. Enligt vad jag läst är det samma display i bägge men jag tycker att det är en liten skillnad till A77:ans fördel.
LCD:n använder jag oftast när jag vill ha en obekvämt låg eller hög vinkel eller när jag vill fotografera lite diskret.

Kameran med 16-50 eller 20/2,8 är hyfsat smidig. Om man tar av ögonmusslan slinker den ner i en jackficka utan några problem. Det kan jag inte säga om A77 med 16-50;)

Har sedan ett år en 5N med 18-55 +55-210+ en uppsjö manuella objektiv, typ ryska Zeiss kopior och dyl. Väldigt nöjd med kameran, men saknade EVF vid väldigt ljusa förhållanden, t.ex. skidåkning. Blev av en slump med en NEX-6 med 16-50 för några veckor sen (an offer you can't resist ;-).
Nu kör jag 5N med 16-50, väldigt kompakt och lätt, enkelt att ta med sig, Eftersom 5N har blivit "andra kamaran" är man inte heller så rädd om den längre och har den med oftare.
NEX-6 är en klar steg uppåt från 5N, om man tittar på hanteringen, AF fungerar bättre vid snabba rörelser (ungarna sysslar med kaninhoppning, och dessa små rackare, kaninerna alltså, är inte lätt att få skarp på bild). Fungerar klart bättre med NEX-6.
Men EVF är den största förbättringen, ffa. om man använder manuella gluggar.
Om jag använder EVF eller LV beror på situationen, men ligger väl på ungefär 40/60.
Sen är det jo trevligt att man kan ladda ner appar i kameran för att utöka funktionaliteten, t.ex. timelapse eller fjärrstyrning. Men NEX-6 är enligt min mening inte riktig kompatibel med mina jack fickor, inte ens med 16-50.

Ska det vara budget, köp en 16-50, kameran blir klart mindre än med 18-55 utan att bildkvalitén lider. Har sett dessa på Ebay och Tradera till ganska hyggliga priser.

Kör du däremot mycket med manuella gluggar, är en EVF en klar fördel.
Skulle jag behöva välja bara en kamera, hade det blivit NEX-6, fördelen med EVF överväger ändå skillnaden i vikt och storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar