Annons

Nex - 4/3 - DX - FX varför gör inte de stora det jag egentligen vill ha

Produkter
(logga in för att koppla)
Då finns det nog andra kameramärken som ligger risigare till.
Jo, fast Sony:s kameraavdelning är ju så pass liten att den kan rensas bort i någon städningsdag på Management-sidan. ;-)

Ingen vet ju egentligen vad de har haft för mål och hur illa de egentigen ligger till. Det kan ju vara allt från Jädrans vad bra det gått till en så rutten månad till och vi skippar skiten.

Väldigt få har ju någon egentlig koll på vad Sony vill få ut av sin DSLR avdelning, egentligen.

Jo, fast Sony:s kameraavdelning är ju så pass liten att den kan rensas bort i någon städningsdag på Management-sidan. ;-)

Ingen vet ju egentligen vad de har haft för mål och hur illa de egentigen ligger till. Det kan ju vara allt från Jädrans vad bra det gått till en så rutten månad till och vi skippar skiten.

Väldigt få har ju någon egentlig koll på vad Sony vill få ut av sin DSLR avdelning, egentligen.

Det där är alltid en risk med att vara en liten verksamhet i ett stort företag. Men så länge övriga kameraverksamheten går bra (och det verkar den göra) så tror jag de sitter rätt säkert. Sony är stora på kompakter och systemkameror fungerar som varumärkesbyggare för kompakterna.

Det här med stora företag och snabba beslut: Sony var en av de första som gjorde platta LCD-skärmar riktade till konsumentmarknaden. Sedan efter ett antal år när konkurrensen hårdnat och priserna fallit kraftigt så hade de hamnat lite på efterkälken. Då gjorde de en satsning med flera nya och mycket bra modeller med kul idéer (som att bygga in KVM-switch i skärmen). Så lagom när alla tyckte de var på väg tillbaka in på marknaden lade de plötsligt ned det här med skrivbordsskärmar. Bara så där.

(En sidoeffekt av detta var att Komplett köpte upp hela det Europeiska restlagret av några modeller och sedan sålde ut dem till attraktiva priser - misstänker att en hel del Fotosidan-medlemmar fortfarande kör gamla Sony-skärmar med IPS-panel från den utförsäljningen ... :)

Men, datorskärmar var nog ändå mer av ett sidospår för Sony än kameror är.

Ett litet tillägg:

En faktor i det här är nog Nikon. Skulle de helt sluta köpa sensortillverkning för sina systemkameror från Sony, ja, då ligger nog Sonys systemkameror pyrt till.

Se vad som hände med 14-megapixelssensorn som satt i första Nex-3 och Nex-5 - när Nikon valde en annan 14-megapixelssensor från Aptina istället till sin D3100 så bytte Sony ut sensorerna i Nex-kamerorna och just den sensormodellen verkar helt ha försvunnit ur sortimentet.

Senast ändrad:
Jag är förvånad över att INGEN tillverkare på allvar försöker göra en digital spexelreflexkamera i småbildsformat som storleksmässigt liknar t.ex. Nikon FM.

Kan ju vara en EVIL också även om jag inte riktigt tycker de blivit tillräckligt bra ännu.

Det finns ju mängder med människor som klagar över detta, det borde rimligen finnas en marknad.

Förmodligen för att man inte räknar med att den formfaktorn på kameran tilltalar proffs, men att en sensor i FF skulle göra att kameran hamnar i proffsprisklass. Fast det känns lite som att FF nu snart närmar sig amatörmarknaden prismässigt. mellan 2012 och 2014 tror jag verkligen att det kommer en ammatör FF.

Själva formfaktorn kommer nog inom ca en vecka. se www.m43rumors.com
Olympus E-M5 är läckt. Det är tydligen en om4 med evil. Mycket närmare än en FM kommer man nog inte i formfaktor.

Sedan tycker jag nog att det är grymt mycket smartare att ha sökaren i vänsterkant bakifrån sett, som på Nex-7. Att sökaren är centrerad har ju med den optiska konstruktionen att göra. Knappast med önskamål om ergonomi. Olympus hade väl någon 43 kamera där man med hjälp av speglar fick sökaren placerad optimalt till vänster? Så det är ju möjligt även med optiska sökare. Kanske mer att vi tiltalas av den traditionella SLR formen rent estetiskt och sentimentalt.

Om ryktena stämmer kommer det nog också en Nex-9 FF senast nästa år. Ok, förmodligen inte den traditionella formgivningen, men däremot allt annat som efterfrågas här. FF, liten ... osv. Blir intressant hur man löser det här med optiken. Nex optiken är ju APS-C dedikerad. Förmodligen blir det någon sorts alfafattning. knepigt hur de ska lösa kompakt form med stort registeravstånd. Själv hoppas jag på en Nexfattning med tillhörande adapter som standard. Så att man inte går miste om möjligheten att smälla på andra adaptrar, t ex M mfl.

Sedan är det ju inte bara kamerahusen som spelar roll. Vilket andra här varit inne på. Sony har ju lovat att skynda på utveckling av kompaktare Nex-optik. Tycker nog att det vore rätt önskvärt även för blixtar. Sonys extremt klumpiga systemblixtar på Nex-7 måste vara den sämst balanserade kombinationen på hela systemkameramarknaden. Hellre en Nikon V1 med 200-400/2,8 ;-)

Jo förresten,k om ni kikar på www.dpreview.com idag så är senaste nyheterna på området 2 kompakta APS-C, Richo GXR 24-85 modul, och Pentax K1. K1 verkar vara ganska näsra vad som efterfrågas i denna tråd.

Förutom att den var det fulaste jag sett på mycket länge ser den inte ens ergonomiskt genomtänkt ut. Stor som en genomsnittlig tegelsten, då vill jag gärna ha en VF i alla fall, vem orkar hålla den klumpen på armlängds avstånd någon längre stund...?

Säkert bra bildkvalitet (men antagligen inte med den 40-gluggen som medföljer) - men varför försöka efterlikna en kompaktkamera i den billigaste instegsklassen - men åtta gånger så stor i volym?

"User Friendly Design" >>

"User friendly" : ta bort alla kontroller.
"Design" : undvik allt som vi lärt oss fungerar bäst under de senaste 70 åren så att vi kan bygga en två-komponents kamerakropp som är så billig som möjligt att tillverka.

Kanske onödigt negativt, men jag blev ganska besviken på Pentax där. Det känns lite som mormor handlat modekläder för tonåringar - det blir bara fel.

Sedan tycker jag nog att det är grymt mycket smartare att ha sökaren i vänsterkant bakifrån sett, som på Nex-7. Att sökaren är centrerad har ju med den optiska konstruktionen att göra. Knappast med önskamål om ergonomi. Olympus hade väl någon 43 kamera där man med hjälp av speglar fick sökaren placerad optimalt till vänster? Så det är ju möjligt även med optiska sökare. Kanske mer att vi tiltalas av den traditionella SLR formen rent estetiskt och sentimentalt.

Olympus kör ju rätt hårt med att det ska se retro ut, så jag tror att sökarens placering på Olympus E-M5 beror på det.

Ja, Olympus E-300 och E-330 hade ett porro-prisma istället för ett penta-prisma för att vända sökarbilden rätt, och kunde därmed ha sökaren längst tlil vänster. Det är samma teknik som användes i Olympus Pen F på 1960-talet.

Sedär... alltid kul att lära sig lite nytt av kunniga kollegor på FS. Att Pen hade denna konstruktion hade jag aldrig kunnat gissa. Det måste ju varit en sensation på den tiden.

? Absolut ingen fara.

Då väntar vi på vad Oly har att komma med. Pentax ströks från min lista nu iaf... Fuji, eller NEX7 - än så länge.

Senaste ryktet om Olympus E-M5 (namnet ska nog också betraktas som ett rykte) är ett den har samma sensor som Panasonic GX1, och att videokvaliteten är bättre än hos Panasonic GH2.

Det senare är väl inget som tilltalar dig, Joakim? :)

Om ryktena stämmer är det väl ganska lätt att bedöma hur den blir jämfört med Fuji X Pro1 och NEX-7?

Jag har redan köpt en Pen och ett par objektiv, så för mig kan den nya Olympusen vara intressant, men jag har inget direkt behov av ytterligare en m4/3-kamera för tillfället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar