Annons

Nex - 4/3 - DX - FX varför gör inte de stora det jag egentligen vill ha

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin nämner Sonys peakingfunktion; är det någon av er som vet om den är skyddad på något sätt, eller om det kan tänkas vara något annat som hindrar andra tillverkare att använda sig av samma funktion? Jag har inte själv testat funktionen, men tycker mig förstå att det är den klart bästa (eller åtminstone mest exakta) manuella fokuseringsmetoden just nu för moderna kameror. (Snittbild eller mätsökare kan säkert vara snabbare, men är inte så vanligt.)

Avsaknaden av peaking tycker jag verkar vara den största nackdelen med Fujis X-Pro1 (i synnerhet i jämförelse med NEX förstås) - måttligt snabb AF tycker jag inte gör så mycket i den typen av kamera, men den är ju tänkt att kunna användas med manuella gluggar.

Nikon kommer med all säkerhet börja sälja en spegellösing så småningom, men jag tror inte den kommer att ha särskilt många likheter med FM.
 
Martin nämner Sonys peakingfunktion; är det någon av er som vet om den är skyddad på något sätt, eller om det kan tänkas vara något annat som hindrar andra tillverkare att använda sig av samma funktion? Jag har inte själv testat funktionen, men tycker mig förstå att det är den klart bästa (eller åtminstone mest exakta) manuella fokuseringsmetoden just nu för moderna kameror. (Snittbild eller mätsökare kan säkert vara snabbare, men är inte så vanligt.)

Avsaknaden av peaking tycker jag verkar vara den största nackdelen med Fujis X-Pro1 (i synnerhet i jämförelse med NEX förstås) - måttligt snabb AF tycker jag inte gör så mycket i den typen av kamera, men den är ju tänkt att kunna användas med manuella gluggar.

Peaking finns i de flesta proffsvideokameror och även i lösa skärmar från t.ex. Marshall, så jag tvivlar på att tekniken är skyddad. Det handlar ju bara om att färgmarkera områden i en bild där kontrasten är hög. Inte precis high-tech ... :)
 
Är inte Nex-5an med adapter och det här listiga manuellfokussystemet ganska nära en digital FM? Om nu DX-format är ok.

Jag kan inte komma på så många fler likheter mellan Nikon FM och NEX-5 förutom att det går att göra bilder med båda. Vad tänker du på för likheter?
 
Peaking finns i de flesta proffsvideokameror och även i lösa skärmar från t.ex. Marshall, så jag tvivlar på att tekniken är skyddad. Det handlar ju bara om att färgmarkera områden i en bild där kontrasten är hög. Inte precis high-tech ... :)

Ok, de som köper Fujin får väl köpa en lös skärm då :)
 
Jag tänkte mest på att den är liten och förmodat lättanvänd med manuella objektiv. Det var egentligen en fråga mer än ett påstående, eftersom jag själv är intresserad.
 
Peaking-funktionen har sedan länge använts i dyrare videokameror. Jag TROR inte att tekniken i sig är patentskyddad längre, men vissa förbättringar i den kan ju vara det. Ricoh använder tekniken i sin senaste GXR-modul (A12), vilket indikerar att tekniken antingen inte längre är patentskyddad, eller att Ricoh betalar licens-avgifter till nån (Sony?).

Att Ricohs peaking-funktion tydligen inte alls är lika bra som Sonys (som f.ö. inte finns bara i NEX:arna utan även i SLT-A65 / A77) kan tyda på att vissa förbättringar av tekniken har patentskyddats.


Edit: Medan jag skrev hann Grevture och en massa andra dj-klar som vanligt före mig... :)
.
 
Det är alltså ingen som helst hårdvara inblandad i peaking (jag är lite trögtänkt idag), utan "bara" en analys av bilden i mjukvara? I så fall torde det inte vara något som hindrar att funktionen läggs till i kameror via uppdatering av Firmware antar jag (förutsatt att tillverkaren bryr sig).

Edit: precis när jag skrivit detta kom jag på att jag tror mig ha läst att Sony gjort just detta i NEX-5 (utan N) - stämmer det?
 
Korrekt. Det har dom gjort, så i den första generationens NEX:ar fanns i alla fall inga hårdvarubegränsningar. :)

Detta BÖR innebära att det går att uppdatera även andra kameror efteråt, ifall tillverkaren tror att de kommer att användas mycket med manuella objektiv, och att de som sagt överhuvudtaget bryr sig.

Men det är viktigt att ha en bra skärm / EVF, och tillräckligt med processorkapacitet förstås.
.
 
Senast ändrad:
Nu känner du kanske fler människor inom Sony än jag, men jag har inte sett så mycket tecken på att framgången varit större än de räknat med - före översvämningarna i Thailand har jag inte hört om någon direkt brist på Nex-kameror. Vilket tyder på att prognoserna nog varit ganska bra.

.

Visst är det så....dock har Sony själva sagt att dom har "slagits" av framgången som Nex har haft.
Dock är ju Sony fortfarande efter övriga tillverkare....tex i Japan som är den största markanden för dessa spegellösa kameror ligger både Olympus o Panasonic fortfarande före Sony.
När det gäller mätningarna för DSLR/SLT i Japan så är Sony inte ens topp tre på listan....
 
---
Jag har inte själv testat {peaking-}funktionen, men tycker mig förstå att det är den klart bästa (eller åtminstone mest exakta) manuella fokuseringsmetoden just nu för moderna kameror.
---
Peakingfunktionen är faktiskt inte den mest exakta, det är metoden med kraftig utsnitts-förstoring. Peaking är dock väsentligt bättre vid manuell fokusering än snittbildsmätning eller skärpeinställlning på mattskiva i kameror utan liveview. Dessutom elimineras det Backfocus / Frontfocus-problem som de traditionella systemen plågas av (inkl. fasdetekt-autofokus).

Den utsnittsförstoring på 7 alternativt 15 gångers förstoring som man kan välja på kan alltså ibland vara mera exakt än peaking-funktionen (kanske alltid t.o.m.). Men peaking-funktionen är klart snabbare och överskådligare - man ser hela bilden. 7 / 15 gångers förstoring gäller enbart för Sonys NEX:ar och liveview-försedda Alpha-kameror - alla andra jag kollat har haft lägre förstoring (dvs ger lite lägre noggrannhet).

Hursomhelst, båda dessa liveview-fokusmäthjälpmedel är mångdubbelt noggrannare än vad som är möjligt med traditionella kameror med optiska sökare.
.
 
Senast ändrad:
Korrekt. Det har dom gjort, så i den första generationens NEX:ar fanns i alla fall inga hårdvarubegränsningar. :)

Detta BÖR innebära att det går att uppdatera även andra kameror efteråt, ifall tillverkaren tror att de kommer att användas mycket med manuella objektiv, och att de som sagt överhuvudtaget bryr sig.

Men det är viktigt att ha en bra skärm / EVF, och tillräckligt med processorkapacitet förstås.
.

Då jag tror att Fujin kommer att vara en kamera som passar mig hoppas jag att åtminstone de bryr sig - de har tillräcklig processorkraft, bra skärm och hyfsad EVF (om än inte i klass med Sonys senaste). Sedan vore det förstås trevligt om också min D3 kunde uppgraderas med denna funktion, men där hyser jag inga större förhoppningar om att det kommer att hända ;)

SLT-kamerorna ses nog fortfarande som något udda fåglar, och kommer nog på sikt att förbli udda då utvecklingen kommer att göra att man helt kan slippa spegeln. De flesta som nu köper en kamera i den storleks- och prisklassen väljer en kamera med traditionell sökare och spegel (om inte annat så av gammal vana).

Det känns som att det händer rätt mycket nu på systemkamerafronten, och att vi allt mer är på väg bort från att en systemkamera måste se ut och fungera som de analoga kamerorna gjorde. Därmed inte sagt att kameror var feldesignade tidigare - det som många först tilltalas av med Fujis kameror är ju just att de använder en traditionell bländarring och slutartidsratt. Sony har gått en helt annan väg med sin NEX-serie, vilket också fungerar - bara annorlunda.

De analoga systemkamerorna (om vi bortser från mätsökarkameror) såg ungefär likadana ut och hanterades på ungefär samma sätt från Nikon F 1959 fram till mitten av 80-talet (men fick förstås mer och mer elektronik och funktioner under tiden). Sedan kom bl.a. Canon T70 och T90 som ändrade uppfattningen om hur en kamera måste se ut (T90 var en mycket bra kamera för övrigt, och förmodligen Canons "provskott" om designen för EOS skulle fungera). Sedan kom Minolta 7000 med väl fungerande AF, Canon bytte bajonett och lite annat sånt, men det gjorde inte jättestor skillnad i hanteringen av kamerorna.

De EOS som säljs idag är inte så olika T90 från 1986, även om de förstås har ungefär tre miljarder fler funktioner och lika många gånger högre processorkapacitet. Sonys SLT-kameror är lite annorlunda, men skiljer egentligen inte så mycket mer än att prismasökaren bytts ut mot en elektronisk dito. Det är först med de spegellösa systemkamerorna det börjat hända saker "på riktigt" för första gången på 25 år, och där är utvecklingen ännu i sin linda. Om fem år tror jag systemkameramarknaden ser rätt annorlunda ut än idag (åtminstone på konsumentmarknaden) - proffskamerorna ändras nog inte lika snabbt.

Det blev ett långt inlägg med mycket svammel, men det får ni stå ut med :)
 
Den utsnittsförstoring på 7 alternativt 15 gångers förstoring som man kan välja på kan alltså ibland vara mera exakt än peaking-funktionen (kanske alltid t.o.m.). Men peaking-funktionen är klart snabbare och överskådligare - man ser hela bilden. 7 / 15 gångers förstoring gäller enbart för Sonys NEX:ar och liveview-försedda Alpha-kameror - alla andra jag kollat har haft lägre förstoring (dvs ger lite lägre noggrannhet).

Hursomhelst, båda dessa liveview-fokusmäthjälpmedel är mångdubbelt noggrannare än vad som är möjligt med traditionella kameror med optiska sökare.
.

Kan man inte använda peaking i kombination med förstorad LV, eller gör det ingen skillnad (jämfört med oförstorad peaking)?
 
Har faktiskt inte provat detta ännu (är en tämligen färsk NEX-användare), men ja, det ska gå, och ja, det ska gå lättare och snabbare då. Ska testa vid tillfälle.

Jag är lite seg f.n., med smärtor överallt... :-(
.
 
Förstorad LV på D3 är förvisso exakt, men allt annat än snabbt att hantera. Blir väl inte jättesnabbt på en NEX heller, men peaking borde göra det åtminstone lite snabbare ...

Smärtor är aldrig kul :(
 
Peaking-funktionen snabbar upp det hela avsevärt.

Nä, smärtor är aldrig kul, såvida man inte är masochist förstås. Men det är jag inte, och har aldrig velat vara. Åtminstone inte förrän nu i alla fall - för vid närmare eftertanke kanske det inte skulle ha varit helt fel just för tillfället... :)
.
 
Jag kan inte komma på så många fler likheter mellan Nikon FM och NEX-5 förutom att det går att göra bilder med båda. Vad tänker du på för likheter?

Det kan jag. Jag ser det nämnligen inte från det tekniska hållet utan mer praktiskt. Bägge är små, lätta och smidiga och roliga att ta bilder med. Jag har helt enkelt tröttnat på att släpa runt på en ryggsäck och bli trött i axlarna. På min senaste resa så tog jag med hela kitet som vanligt men plockade även med en liten kompakt Panasonic Z20 någonting.

Tog faktiskt flest bilder med kompakten. Sedan jag köpte min Nex5n har jag knappt använt D700, Två gånger har jag valt den istället för Nexen. På två crossfotograferingar där Nexen INTE är i närheten. I övrigt har jag inte saknat D700 och alla gluggarna en enda gång. Observera att jag tills idag endast haft kithluggen till min Sony. Hämtade precis AI adaptern på posten så,,,,,,

Nexen går med lätthet ner i min ficka på vinterjackan. Slipper vikten runt halsen eller på axlarna..... riktigt skönt.

Det är det här som jag saknar hos Nikon. För övrigt så missförsod ni mig. Jag har inget behov av FX på en FM-D. Jag är endast ute efter bildkvaliteten, Bryr mig inte ett dugg om det är CX, DX eller FX. Sensorn i min Nex5n eller en D7000 räcker mer än väl till det jag avser använda den till....
 
Senast ändrad:
Är inte Nex-5an med adapter och det här listiga manuellfokussystemet ganska nära en digital FM? Om nu DX-format är ok.

Jo det är just det jag menar. Med CX , dvs 1 systemet så förlängs de fina manuella gluggarna för långt för att jag ska uppskatta det. Observera att jag inte nämner bildkvlaiteten för den räcker säkerligen till för de behov jag har. I princip fungerar 5n precis på det sättet jag länge önskat Nikon kunde fixa....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.