Korrekt. Det har dom gjort, så i den första generationens NEX:ar fanns i alla fall inga hårdvarubegränsningar.
Detta BÖR innebära att det går att uppdatera även andra kameror efteråt, ifall tillverkaren tror att de kommer att användas mycket med manuella objektiv, och att de som sagt överhuvudtaget bryr sig.
Men det är viktigt att ha en bra skärm / EVF, och tillräckligt med processorkapacitet förstås.
.
Då jag tror att Fujin kommer att vara en kamera som passar mig hoppas jag att åtminstone de bryr sig - de har tillräcklig processorkraft, bra skärm och hyfsad EVF (om än inte i klass med Sonys senaste). Sedan vore det förstås trevligt om också min D3 kunde uppgraderas med denna funktion, men där hyser jag inga större förhoppningar om att det kommer att hända
SLT-kamerorna ses nog fortfarande som något udda fåglar, och kommer nog på sikt att förbli udda då utvecklingen kommer att göra att man helt kan slippa spegeln. De flesta som nu köper en kamera i den storleks- och prisklassen väljer en kamera med traditionell sökare och spegel (om inte annat så av gammal vana).
Det känns som att det händer rätt mycket nu på systemkamerafronten, och att vi allt mer är på väg bort från att en systemkamera måste se ut och fungera som de analoga kamerorna gjorde. Därmed inte sagt att kameror var feldesignade tidigare - det som många först tilltalas av med Fujis kameror är ju just att de använder en traditionell bländarring och slutartidsratt. Sony har gått en helt annan väg med sin NEX-serie, vilket också fungerar - bara annorlunda.
De analoga systemkamerorna (om vi bortser från mätsökarkameror) såg ungefär likadana ut och hanterades på ungefär samma sätt från Nikon F 1959 fram till mitten av 80-talet (men fick förstås mer och mer elektronik och funktioner under tiden). Sedan kom bl.a. Canon T70 och T90 som ändrade uppfattningen om hur en kamera måste se ut (T90 var en mycket bra kamera för övrigt, och förmodligen Canons "provskott" om designen för EOS skulle fungera). Sedan kom Minolta 7000 med väl fungerande AF, Canon bytte bajonett och lite annat sånt, men det gjorde inte jättestor skillnad i hanteringen av kamerorna.
De EOS som säljs idag är inte så olika T90 från 1986, även om de förstås har ungefär tre miljarder fler funktioner och lika många gånger högre processorkapacitet. Sonys SLT-kameror är lite annorlunda, men skiljer egentligen inte så mycket mer än att prismasökaren bytts ut mot en elektronisk dito. Det är först med de spegellösa systemkamerorna det börjat hända saker "på riktigt" för första gången på 25 år, och där är utvecklingen ännu i sin linda. Om fem år tror jag systemkameramarknaden ser rätt annorlunda ut än idag (åtminstone på konsumentmarknaden) - proffskamerorna ändras nog inte lika snabbt.
Det blev ett långt inlägg med mycket svammel, men det får ni stå ut med