Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex - 4/3 - DX - FX varför gör inte de stora det jag egentligen vill ha

Produkter
(logga in för att koppla)
Saken är att "problemet" du inleder med att beskriva också helt enkelt innebär att Canon och Nikon faktiskt inte har så speciellt bråttom. Olympus, Pentax, Samsung och Sony däremot har nog känt en press att hitta en annan väg än att konkurrera rakt på med Canon och Nikon. Spegelfria kameror har varit ett smart sätt att göra det. Där skall ju Panasonic ha en eloge - de undvek klokt nog att ens ge sig in på den traditionella marknad som Canon och Nikon dominerar utan hoppade direkt till nästa tekniska lösning.

Räknar du inte Four Thirds till den traditionella marknaden alltså? I så fall bör väl Olympus ha samma eloge.

Den utsnittsförstoring på 7 alternativt 15 gångers förstoring som man kan välja på kan alltså ibland vara mera exakt än peaking-funktionen (kanske alltid t.o.m.). Men peaking-funktionen är klart snabbare och överskådligare - man ser hela bilden. 7 / 15 gångers förstoring gäller enbart för Sonys NEX:ar och liveview-försedda Alpha-kameror - alla andra jag kollat har haft lägre förstoring (dvs ger lite lägre noggrannhet).
Olympus Pen-kameror har 5/7/10/14 gångers förstoring. 14 eller 15 kan nog oftast kvitta i praktiken.

Hursomhelst, båda dessa liveview-fokusmäthjälpmedel är mångdubbelt noggrannare än vad som är möjligt med traditionella kameror med optiska sökare.

En bra mätsökare är inte att förakta. En sådan är både snabb och exakt.

Räknar du inte Four Thirds till den traditionella marknaden alltså? I så fall bör väl Olympus ha samma eloge.

Eh, jo. Och nej :)

E-serien (Four Thirds) har speglar och optiska sökare (sist jag kollade). Så Olympus hoppade inte direkt in i den spegelfria världen så som Panasonic gjorde utan gick så att säga omvägen via mer konventionella kameror först.

Har Panasonic gjort digitala APS-C-kameror?
---
Jojasemensingen!

Panasonic började med DMC-L1 och DMC-L10 till FourThirds-systemet.

---
Samsung är högst aktiva med sitt NX-system som har APS-C-storlek på sensorn.
Visst är dom, det var inte så jag menade.

Jag syftade på "stora" (eller åtminstone medelstora) systemkameror med APS-C sensorer. Vad jag ville säga var att Samsung började med GX-1S och GX-1L till Pentax KAF fattningen samt GX-10 och GX-20 till KAF2 fattningen, men sedan släppte detta system.

Ricoh använder ju som bekant också APS-C stora sensorer i sitt GXR system i sin A12-modul (detta system har ju ingen explicit objektivfattning).
.

Senast ändrad:
---
Där skall ju Panasonic ha en eloge - de undvek klokt nog att ens ge sig in på den traditionella marknad som Canon och Nikon dominerar utan hoppade direkt till nästa tekniska lösning.
---
E-serien (Four Thirds) har speglar och optiska sökare (sist jag kollade). Så Olympus hoppade inte direkt in i den spegelfria världen så som Panasonic gjorde utan gick så att säga omvägen via mer konventionella kameror först.
Eh, nej. :)

Så "kloka" var inte Panasonic. Se mitt inlägg ovan. :)

Panasonic var ju först ut med en "spegellös" systemkamera, men m4/3-systemet utvecklades som bekant i samarbete med Olympus. Vem som stog för vilka idéer där har jag för min del ingen kännedom om.
.

Olympus Pen-kameror har 5/7/10/14 gångers förstoring. 14 eller 15 kan nog oftast kvitta i praktiken.
---
Skillnaden på 14 eller 15 gångers förstoring torde inte vara märkbar i praktiken, nej. Skillnaden mellan 10 och 14 (eller 15) gångers förstoring är däremot klart märkbar.

Eftersom jag inte har haft alla kameror i världen (faktiskt...) så skrev jag ju också som du ser i mitt inlägg ovan:
"... alla andra jag kollat har haft lägre förstoring ..."
och inte
"... alla andra kameror har lägre förstoring ..." :)

---
En bra mätsökare är inte att förakta. En sådan är både snabb och exakt.
Jag är väl förtrogen med mätsökare-kameror, både stora och små. Har haft Leica M sedan tonåren, flera olika mellanformats-mätsökarkameror (Fujifilm G690, G670, "GOOSE" m.fl.) och en liten mini-"Leica" (Ducati Sogno halvformatare). Att kalla den sistnämnda för en Leica-kopia skulle däremot vara väldigt orättvist mot dess konstruktörer. Utvändigt såg den visserligen ut som en liten alldeles nyfödd och söt baby-Leica, men invändigt var den totalt annorlunda konstruerad.
:)

Men sedan första ögonblicket jag fick en autofokus-systemkamera i händerna (en Minolta 7000i) har jag i princip inte rört min Leica. Även det gamla (med dagens mått) primitiva AF-system som satt i 7000i fokuserade för det allra mesta både snabbare och exaktare än jag klarade med min Leica M2 (kanske med undantag för helt statiska motiv).
.

Senast ändrad:
Mankan, är du säker på att du visste vad du gjorde när du gav Grevture och mig "fribrev" när det gäller att gå Off-Topic... :)
.

Varför gör ingen bara typ en liten digital "minox" med en aps-c sensor? Nej, den behöver inte vara dyr. Släng på medelmåttig 24mm/2.8 och använd på sensorn-pdaf som nikon. Thats it! Sen får den gärna vara helautomatisk, bara det finns exponeringskompensation och att den inte väljer för längre slutartider före högre iso. Jag sjunger som Linda Bengtzing: "Hur svååårt kan dä vaaaa?!"

Panasonic gjorde ett par Four Thirds-kameror, med speglar, innan de började göra Micro Four Thirds-kameror (utan speglar).

Olympus och Kodak hittade på Four Thirds, och Panasonic anslöt sig till konsortiet efter ett tag. Minst två spegelreflexmodeller enligt Four Thirds-standarden såldes av Panasonic i mitten av 00-talet. (Minst tre om man räkna Leica-versionen av en av modellerna som en egen modell).

Har Panasonic gjort digitala APS-C-kameror?
Jojasemensingen!

Panasonic började med DMC-L1 och DMC-L10 till FourThirds-systemet.
Sist jag kollade så var Four Thirds och APS-C olika format. :)

Jag syftade på "stora" (eller åtminstone medelstora) systemkameror med APS-C sensorer. Vad jag ville säga var att Samsung började med GX-1S och GX-1L till Pentax KAF fattningen samt GX-10 och GX-20 till KAF2 fattningen, men sedan släppte detta system.
OK. Skriver man bara "APS-C-kamera" så är det svårt att inse att man menar en viss typ av APS-C-kamera.

Skillnaden på 14 eller 15 gångers förstoring torde inte vara märkbar i praktiken, nej. Skillnaden mellan 10 och 14 (eller 15) gångers förstoring är däremot klart märkbar.
Eftersom jag kan välja mellan 5, 7, 10 och 14 gångers förstoring så tar jag den som passar bäst. Fast jag vet inte riktigt vad poängen med 5 och 7 gångers förstoring är. Möjligen att de förstoringsgraderna kan vara användbara med långa teleobjektiv, men det har jag inte provat än.

en liten mini-"Leica" (Ducati Sogno halvformatare). Att kalla den sistnämnda för en Leica-kopia skulle däremot vara väldigt orättvist mot dess konstruktörer. Utvändigt såg den visserligen ut som en liten alldeles nyfödd och söt baby-Leica, men invändigt var den totalt annorlunda konstruerad.
:)

Kool kamera! Har du den kvar? Jag misstänker att den är lite lätt svår att få tag på idag.

Jag gillar Ducatis motorcyklar också. Som en bekant formulerade det för länge sen på frågan om varför en Ducati var så habegärlig: För att den är jävligt röd!

Varför gör ingen bara typ en liten digital "minox" med en aps-c sensor? Nej, den behöver inte vara dyr. Släng på medelmåttig 24mm/2.8 och använd på sensorn-pdaf som nikon. Thats it! Sen får den gärna vara helautomatisk, bara det finns exponeringskompensation och att den inte väljer för längre slutartider före högre iso. Jag sjunger som Linda Bengtzing: "Hur svååårt kan dä vaaaa?!"

En Olympus E-PM1 (och möjligen också Olympus E-PL3) eller en Panasonic GF3 med någon av Olympus M.Zuiko 17mm f/2.8 eller Panasonic G 14mm f/2.5 är rätt nära. Visserligen Micro Four Thirds istället för APS-C, men skillnaden är inte världsomvälvande.

Jag har letat runt efter alternativ i kompaktklassen utan att fastna, De alla för dåliga för min smak. .

Nyfiken. Vilka tittade du på som var för dåliga? (Jag själv skaffade ett "komplement" till mina systemare, men det blev en Nikon P7000. Helt enkelt för att mer eller mindre alltid kunna ha en hyfsad kamera till hands. Inga skyhöga krav men iaf bättre än mobilkameran.)

Tittade även på NEX och har sneglat på Nikons V/J men då kändes det som om man helt plötsligt åter varr i träsket med en massa objektiv och annat lulllull som man vill plocka med sig. Svårt det där med kompromissen tycker jag....bekvämlighet vs "vill ju ha bra kvalitet på bilderna".

//Per

Jag är förvånad över att INGEN tillverkare på allvar försöker göra en digital spexelreflexkamera i småbildsformat som storleksmässigt liknar t.ex. Nikon FM.

Kan ju vara en EVIL också även om jag inte riktigt tycker de blivit tillräckligt bra ännu.

Det finns ju mängder med människor som klagar över detta, det borde rimligen finnas en marknad.

Panasonic gjorde ett par Four Thirds-kameror, med speglar, innan de började göra Micro Four Thirds-kameror (utan speglar).

Olympus och Kodak hittade på Four Thirds, och Panasonic anslöt sig till konsortiet efter ett tag. Minst två spegelreflexmodeller enligt Four Thirds-standarden såldes av Panasonic i mitten av 00-talet. (Minst tre om man räkna Leica-versionen av en av modellerna som en egen modell).

(Det här svaret är också riktat till Gunnar)

Jag hade faktiskt glömt bort de två FourThirds-kamerorna som Panasonic gjorde ... Så många kameramodeller och minnet är som det är. Suck.

Men då stryker jag min eloge till Panasonic, de gjorde med andra ord i grunden som alla andra: Provade med spegel och OVF först.

Jag är förvånad över att INGEN tillverkare på allvar försöker göra en digital spexelreflexkamera i småbildsformat som storleksmässigt liknar t.ex. Nikon FM.

Kan ju vara en EVIL också även om jag inte riktigt tycker de blivit tillräckligt bra ännu.

Det finns ju mängder med människor som klagar över detta, det borde rimligen finnas en marknad.

Det här är en fråga som kommer upp då och då.

Problemet är att det bli mycket svårare än många inser. Tänk på att en bildsensor tar upp en hel del mer utrymme än en filmruta gjorde. Begränsar du dig till APS-C så tar sensorn upp grovt sett lika mycket yta som en filmruta gjorde med småbild. Sedan är en sensor tjockare vilket bygger kameran bakåt. Lägg sedan till en bildskärm bakom det (för den vill nog ingen vara utan) och du har en avsevärt tjockare kamera än en FM.

För fem-sex år sedan var det inte ovanligt att människor frågade varför ingen byggde en ett bakstycke till vanliga 35-mm kameror med en digitalsensor så man fick en digitalkamera utan att behöva byta ut själva kamerahuset. Faktum var att (minst) ett företag gjorde just detta: Leica med sin DMR som var en Leica R ombyggd med digital sensor. Googla lite på den och se hur smidig och elegant den blev ... :)

Visst skulle man kunna göra en mer kompakt digitalkamera idag än Leicas fummel med DMR. Men om vi ser till kombinationen APS-C-sensor och optisk sökare så är nog instegskameror som Eos 1100D, Nikon D3100 eller Pentax K-r ganska bra indikationer på hur liten en sådan kan bli. Går vi upp till småbildssensor + optisk sökare så är nog Eos 5D en indikation på ungefär hur litet det praktiskt går att bygga.

I en digitalkamera behöver du någonstans klämma in ett batteri, du behöver utrymme (med lite kylning) för processor, för diverse kringelektronik och för minneskortet. Har du sedan en inbyggd blixt tar den i sig lite utrymme och du behövere n hyfsat stor kondensator och lite kringmojs för den.

Vill du se vad som finns inuti en DSLR, kika på det här, lite utdragen, men väldigt illustrativ :)
http://www.youtube.com/watch?v=6-HiBDLVzYw
Det finns gott om videoklipp på Youtube med isärplockade kameror så man kan se hur mycket junk det är som skall få plats i dem ... :)

Skippar vi optisk sökare blir det enklare, då slipper vi spegeln och kan krympa tjockleken rejält plus att vi slipper den optiska sökaren som behöver vara hyfsat stor för att vara ljus och trevlig. Nu är de väl bara Leica som byggt en spegelfri kamera med småbildssensor, och storleken på M9 påverkas nog lite av hur solid den är byggd och av mätsökaren. Men jag tror där har du en indikation hur liten en digital småbildskamera kan bli.

Vi är ju vana att elektronik gör saker mindre, men just när vi tittar på digitalkameror så blir det lite av motsatsen faktiskt :)

Nyfiken. Vilka tittade du på som var för dåliga? (Jag själv skaffade ett "komplement" till mina systemare, men det blev en Nikon P7000. Helt enkelt för att mer eller mindre alltid kunna ha en hyfsad kamera till hands. Inga skyhöga krav men iaf bättre än mobilkameran.)//Per

Jag har visserligen inte testat just P7000 men jag har testat massor andra. Tex G9,G10. Fuji F30 (som jag faktiskt gillade men den gillade inte ölen jag hällde över den), Panazonic Z20 någonting etc etc. De som jag inte gillade delar samma egenskap när ljuset börjar avta. Bilderna ser helt enkelt inte bra ut längre. I fullt dagsljus är det inga problem men det råkar oftast vara si och sådär med det i just de situationer jag ville använda kompakten i. F30 är undantaget. Den fungerade faktiskt i sämre ljus

Jag har visserligen inte testat just P7000 men jag har testat massor andra. Tex G9,G10. Fuji F30 (som jag faktiskt gillade men den gillade inte ölen jag hällde över den), Panazonic Z20 någonting etc etc. De som jag inte gillade delar samma egenskap när ljuset börjar avta. Bilderna ser helt enkelt inte bra ut längre. I fullt dagsljus är det inga problem men det råkar oftast vara si och sådär med det i just de situationer jag ville använda kompakten i. F30 är undantaget. Den fungerade faktiskt i sämre ljus

Ockidocki. Stod själv i valet mellan C G11 eller N P7000. Nu blev det (tyvärr) P7000. Tycker iofs att den tar skapliga bilder men det har krånglat lite med objektivmekanismen. Ibland kommer objektivet ut, ibland inte. Köpte en N Coolpix S9100 till sambon ( som är HELT ointresserad av teknik, vill bara att det ska funka att ta bilder). Samma sak med den, objektivet kom och gick lite som det ville. Fick den utbytt men nu börjar den nya likadant....... Har en C G9 på jobbet och den bara levererar. Såå, trots mina Nikonsystem får jag nog vika mig i detta fall. Kompakter är nog inte så lätt.....

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar