Annons

Nex - 4/3 - DX - FX varför gör inte de stora det jag egentligen vill ha

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har under en massa år släpat runt på en stor kamerautrustning i DX eller FX format. Jättebra bildkvalitet och fantastisk funktion. Missar i stort sätt aldrig en bild pga brister i mina Nikons funktioner. Däremot har jag tröttnat på vikten till vardags.

Jag har letat runt efter alternativ i kompaktklassen utan att fastna, De alla för dåliga för min smak. Köpte sent om sider en Nex5N och är faktiskt kalasnöjd med den till det jag skall använda den till. Men och det här är det stora, Känns lite surt att behöva köpa nya gluggar när jag har så många gamla som bara ligger...... V1/J1 var inte i min smak heller så....och de är ändå inte kompatibla med mina gamla gluggar så

Varför kan inte Nikon göra som det nu ryktas om hos Olympus? En digital FM. Jag skulle rusa till butiken om en sådan lanserades. Jämförde faktiskt bara för skojs skull min gamla FM3a med Nex 5:an och även om det är en skillnad så är den klart mindre än mot min D700. en digital FM med en trevlig AI glugg vore nice. Har inte ens något behov av AF på en sådan.....
 
Det kommer nog. Nikons första skott med att testa ut funktionerna gjorde de med sitt CX system som testrigg. När de väl lärt sig PD-AF och video från CX, kommer de att ta det vidare till DX, t.ex. en modell utan och en med EVF. Gissar på två år framåt, till Photokina 2014!

Pentax testar också med sitt Q, samt med Ricoh som ägare har de självklart större insikt i vilken väg de ska ta, när det så är dags.

Även Canon verkar vara på G, där de med sin nya G1X plockat in en relativt stor sensor med samma pixelstorlek som i sina systemkameror, 4.29µm. Så småningom kommer Canon med en spegellös systemkamera med just den sensorstorleken, som är aningens större än Panasonic/Olympus varianter. Erfarenheterna från konkurrenterna studerar de säkert mycket ingående just nu...
 
Varför kan inte Nikon göra som det nu ryktas om hos Olympus? En digital FM. Jag skulle rusa till butiken om en sådan lanserades. Jämförde faktiskt bara för skojs skull min gamla FM3a med Nex 5:an och även om det är en skillnad så är den klart mindre än mot min D700. en digital FM med en trevlig AI glugg vore nice. Har inte ens något behov av AF på en sådan.....

Mja...
Den där ryktes-OM-D:n är väl en m4/3-kamera med retrodesign så att det egentligen skulle ha något att göra med en digital OM eller FM tycker jag är tveksamt.
 
Har önskat det ett tag men det verkar inte komma: En nikon D40 med en fullformatsensor. Sätt på en 50/1.4 så är det inte speciellt klumpigt eller tungt.
 
För de som vill ha FF135, så finns ju de stora Godzillorna D4 och EOS-1D X, riktiga monsterkameror med dito zoomar. Leica lär vara det enda alternativet inom en överblickbar framtid, för de som önskar sig något smidigare i småbildsformatet.
 
Jag förstår precis ditt tänkande, Mankan.

Min uppfattning är att både Canon och Nikon har ett gemensamt och mycket större problem i detta avseende än de övriga tillverkarna:
Nästan hela CaNikons *) fotorelaterade vinst kommer från det stora antalet sålda lite billigare DSLR-kameror (på instegs- och mellannivå), även om i och för sig D90 har blivit en enorm försäljningsframgång för Nikon.

Anser att detta är huvudorsaken till att Canon och Nikon blir sist resp. näst sist bland de stora när det gäller kompakta systemkameror. Nikon "löste" problemet genom att komma ut med ett "icke-hotande" system med en "stor kompaktkamerasensor". Dock blir ju detta inte så intressant när det gäller att använda befintliga objektiv från Nikon (eller andra).

Canon vet ännu inte vad / hur de ska göra (enligt min uppfattning förstås). Kanske att deras "icke-systemkamera" G1 X kan ses som ett test, som sagt.

Panasonic har inget kvar att försvara när det gäller APS-C kameror, de har lagt ner den tillverkningen.

Samsung likaså.

Olympus FourThirds tror väl inte ens Olympus själva på. Men deras digitala Pen-system skulle mycket väl kunna klara sig, beroende på vad konsekvenserna av deras nuvarande finansiella knipa och forlorade renommé kommer att blil

Pentax APS-C marknadsandelar är så små att det ekonomiska bidraget förmodligen är närmast försumbart. FF har de ju inga, men deras digitala mellanformatssystem kan kanske ge något i alla fall. Men inte ens de har vågat komma ut med något APS-C kompaktkamera-system. Hittills, man vet ju inte vad som kommer att hända framöver efter att Ricoh köpt upp dem. Medan Pentax fortfarande var "fria" så kom de ju som bekant ut med sitt lilla Pentax Q-system (som jag personligen inte har lyckats komma underfund med vad man ska ha till).

Fujifilm har väl knappast tillverkat några APS-C instegskameror överhuvudtaget.

Sony är en ny spelare och har inte någon jättelik användarbas att försvara. De experimenterar hej vilt och utforskar nya territorier som inga andra har brytt sig om att hugga sig fram igenom. De gillar tydligen att lattja med de befintliga etablerade ärevördiga giganterna och verkar i största allmänhet tycka att det här är jättekul. :)
Sony sporras helt klart av att deras NEX-system har blivit en mycket större framgång än vad de tydligen hade vågat drömma om själva. I alla fall är Sony A550 och NEX de två kameror som har varit allra roligast att använda av alla de (väldigt många) kameror jag hittills haft i mitt liv. Detta kan mycket väl vara en liten avspegling av de inblandade konstruktörernas attityder när de höll på med att tota ihop sina kameror - är det roligt att gå till jobbet så brukar resultatet som bekant bli bättre...


*) Jag lägger för min del ALDRIG in något nedvärderande när jag använder uttrycket CaNikon - det är enbart en bekväm sammangruppering, eftersom dessa båda är "mest lika" i många avseenden. Jag använder själv prylar från såväl CaNikon som från många, många fler kameratillverkare (trettio...). OK, genom åren, inte för tillfället - nu är det väl bara något halvdussin eller så kanske...
.
 
Senast ändrad:
*) Jag lägger för min del ALDRIG in något nedvärderande när jag använder uttrycket CaNikon - det är enbart en bekväm sammangruppering, eftersom dessa båda är "mest lika" i många avseenden. Jag använder själv prylar från såväl CaNikon som från många, många fler kameratillverkare (trettio...). OK, genom åren, inte för tillfället - nu är det väl bara något halvdussin eller så kanske...
.

Vilken tur att du sparade nio tecken inklusive mellanslag genom att skriva ovanstående.

Edit: Så klantigt av mig; det ska förstås vara nio tecken och inte åtta som jag skrev först. Nu blev det mer logiskt. ;)
 
Till NEX-serien finns det adaptrar för i stort sett alla större märken, tack vare att de har ett så kort registeravstånd. Om dina objektiv har en mekanisk bländarring så är det bara att köpa en adapter för några hundralappar. Du får då givetvis inte autofokus, men NEX-kamerorna har både förstoring av bilden och "peaking", så det är relativt enkelt att fokusera manuellt med dem. Det har faktiskt blivit riktigt populärt att använda gamla objektiv med NEX.

Det finns även mer avancerade adaptrar till NEX, som t.ex. Sonys egna LA-EA2 som har en inbyggd spegel för att få fasdetekterande autofokus. Eller t.ex. denna adapter för Canon EF med stöd för bländarstyrning och stabilisering.

Så länge som du inte behöver AF så finns det alltså alla möjligheter att använda dina gamla objektiv med din NEX-5N om du vill. Se t.ex. denna sida för bilder på NEX och alla möjliga sorters objektiv.
 
ztenlund, om du inte ser så snävt på allting kanske du istället kan upptäcka ett och annat som är av betydligt större vikt... :)


Jag hade två syften med den kommentaren, men inget har att göra med det du antyder.

Tidigare använde jag detta uttryck en hel del utan att riktigt inse den negativa bibetydelse som växt till sig. Om någon läser i tidigare trådar (hänvisar ju ibland själv till sådana), så kan det vara bra att känna till att det inte fanns något nedvärderande i mina tankar när jag skrev detta.

Det viktigaste är dock att jag vill försöka få bort sådana här "automatiska statussänkare" överhuvudtaget, oavsett vilket uttryck det gäller.
.
 
Senast ändrad:
Anser att detta är huvudorsaken till att Canon och Nikon blir sist resp. näst sist bland de stora när det gäller kompakta systemkameror. Nikon "löste" problemet genom att komma ut med ett "icke-hotande" system med en "stor kompaktkamerasensor". Dock blir ju detta inte så intressant när det gäller att använda befintliga objektiv från Nikon (eller andra).
.

Du verkar missat hur populärt det blivit att använda Nikons adapter och sedan köra med Nikon-objektiv på 1-systemet. Det produceras riktigt fina foton varje dag, t ex är det särskilt lämpligt för sittande fåglar (af-c finns inte ännu).
 
Nä, jag har naturligtvis sett bilder tagna med "stora" Nikon-objektiv på Series 1-kameror, men kände däremot inte till att det skulle ha blivit väldigt populärt. Är i och för sig övertygad om att System 1 kommer att bli en försäljningsuccé för Nikon.

Kör man med Nikon (eller med vilket annat system som helst) så växer det som bekant nästan alltid automatiskt fram en klockarekärlek till just detta system. Kan ses tämligen tydligt...

Sedan tror jag att många kompaktkameraanvändare kommer att kasta sig över Nikon 1-kamerorna eftersom Nikon i princip har högst status, utan att dessa kompaktanvändarna har någon större koll på att sensorn är betydligt mindre än en APS-C sensor (som de säkert inte heller vet vad det är). Men å andra sidan är den ju klart större än kompaktkamerornas.

Pentax Q har jag enligt ovan personligen svårt att se något existens-berättigande för. Vilket inte hindrar att detta system mycket väl kan komma att sälja bra, enligt ovan sagda skäl. :)
.
 
Senast ändrad:
jag har länge efterfrågat en ff sensor i en kamera i strolek instegsmodell o det kommer säkert komma o det är nog fler än vi som vill ha mindre kameror men fortfarande lika bra bildkvalitet som från större. Det är bara att kolla runt bland kollegor hur många som valt 5 d mark 2 istället för 1ds mark 3 samt D700 istället för D3x /D3.
Jag själv gick från prohusen till semi husen som oftast har minst likvärdig bildkvalitet. Jag hade D3x o 1ds mark 2 o jag kommer inte köra så stora tunga hus igen. är en istegs Dslr med ff tillräckligt liten eller är det ännu mindre du vill ha?
 
Ja, i forumen är det väldigt många som vill ha en fullformats "spegellös" kompaktkamera med ett ljusstarkt objektiv (inte nödvändigtvis utbytbart).

Dock betyder stor sensor plus ljusstarkt objektiv att det hela blir en stor klump, dvs själva huvudkonceptet (liten och smidig kamera att alltid ha med sig) riskerar att förfelas. Tillverkarna har därför uppfattningen att trots allt skriande efter en sådan så skulle försäljningen ändå komma att bli tämligen obetydlig.

T.ex. så är ju den vanligaste kritiken mot de hittillsvarande NEX-objektiven att de är för stora. Och då har den ändå "bara" en APS-C stor sensor (men det ska ju i och för sig komma fler NEX-pannkakor i år, så vi får väl se vad som händer).
.
 
Senast ändrad:
Min uppfattning är att både Canon och Nikon har ett gemensamt och mycket större problem i detta avseende än de övriga tillverkarna:
Nästan hela CaNikons *) fotorelaterade vinst kommer från det stora antalet sålda lite billigare DSLR-kameror (på instegs- och mellannivå), även om i och för sig D90 har blivit en enorm försäljningsframgång för Nikon.

Så vitt jag vet har D80 fortfarande sålt i ännu fler exemplar än D90, och de har även sålt stora mängder av högmarginalprodukter som D200, D300 och D700. Samma för Canon, de hade en dipp i mellansegmentet under några år med 30D, 40D, 50D, men har i övrigt har de precis som Nikon sålt bra i stort sett genom hela DSLR-sortimentet - inte minst med högmarginalkameror som de bägge 5D och nu 7D.

Det här "problemet" du beskriver hade nog Olympus, Panasonic, Samsung och Sony gärna haft :)

Anser att detta är huvudorsaken till att Canon och Nikon blir sist resp. näst sist bland de stora när det gäller kompakta systemkameror. Nikon "löste" problemet genom att komma ut med ett "icke-hotande" system med en "stor kompaktkamerasensor". Dock blir ju detta inte så intressant när det gäller att använda befintliga objektiv från Nikon (eller andra).

Canon vet ännu inte vad / hur de ska göra (enligt min uppfattning förstås). Kanske att deras "icke-systemkamera" G1 X kan ses som ett test, som sagt.

Jag tror du har en lite optimistisk syn på hur snabbt företag tar fram helt nya modeller (inte bara varianter av gamla). Nikon påbörjade utvecklingen av 1-systemet fyra år innan kameran var visades upp, med andra ord redan innan M4/3 började säljas och så att säga offentligt sparkade igång det här med spegelfria systemkameror. Med största sannolikhet har Canon hållit på minst lika länge.

Saken är att "problemet" du inleder med att beskriva också helt enkelt innebär att Canon och Nikon faktiskt inte har så speciellt bråttom. Olympus, Pentax, Samsung och Sony däremot har nog känt en press att hitta en annan väg än att konkurrera rakt på med Canon och Nikon. Spegelfria kameror har varit ett smart sätt att göra det. Där skall ju Panasonic ha en eloge - de undvek klokt nog att ens ge sig in på den traditionella marknad som Canon och Nikon dominerar utan hoppade direkt till nästa tekniska lösning.

Jag är övertygad om att både Canon och Nikon förr eller senare kommer att ta bort spegeln i sina instegskameror. Elektroniska sökare bjuder på många fördelar, kamerorna kan byggas en hel del flexiblare (sökaren kan placeras mer fritt) och enklare - man slipper en massa rörliga delar (spegel med sub-spegel m m). Men först när de tycker att de kan bygga en lika bra kamera som de de redan har - vilket bland annat innebär en annan autofokuslösning (där Nikon 1 visar vart utveckligen är på väg). Då får man dessutom bonusen med fullt fungerande snabb AF under videofilmning, som hos Sonys SLT. Vad som verkligen vore farligt för dem vore att släppa en instegskamera som många kunder skulle uppleva som sämre än sin föregångare.


Sony är en ny spelare och har inte någon jättelik användarbas att försvara. De experimenterar hej vilt och utforskar nya territorier som inga andra har brytt sig om att hugga sig fram igenom. De gillar tydligen att lattja med de befintliga etablerade ärevördiga giganterna och verkar i största allmänhet tycka att det här är jättekul. :)

Man kan nog också se det som att de är kreativa för att de är så illa tvungna. Vilket i och för sig ofta är en ganska bra utgångspunkt - nöden är uppfinningarnas moder brukar man säga.

Sony sporras helt klart av att deras NEX-system har blivit en mycket större framgång än vad de tydligen hade vågat drömma om själva.

Nu känner du kanske fler människor inom Sony än jag, men jag har inte sett så mycket tecken på att framgången varit större än de räknat med - före översvämningarna i Thailand har jag inte hört om någon direkt brist på Nex-kameror. Vilket tyder på att prognoserna nog varit ganska bra.

I alla fall är Sony A550 och NEX de två kameror som har varit allra roligast att använda av alla de (väldigt många) kameror jag hittills haft i mitt liv. Detta kan mycket väl vara en liten avspegling av de inblandade konstruktörernas attityder när de höll på med att tota ihop sina kameror - är det roligt att gå till jobbet så brukar resultatet som bekant bli bättre...

Det är två mycket bra kameror och jag håller helt med om sambandet mellan arbetsglädje och resultat. Utifrån det resonemanget och med en blick på den globala kameraförsäljningen så har nog ingenjörerna hos Canon och Nikon haft mycket kul på jobbet de senaste 10-15 åren :)

Men för att avrunda: Du behöver inte vara orolig (om du nu var det :) över Canon och Nikon. De kommer också bygga spegelfria kameror med större sensorer. Spegeln har ju helt enkelt varit ett sätt att lösa först ett problem (att se genom objektivet) och sedan med tiden också ett annat (mäta avstånd med fasdetektion). Spegeln i sig fyller ju inget fotografiskt syfte om man kan uppnå samma resultat på annat sätt. Samma sak gäller i princip för den optiska sökaren, den är ju bara en teknik för att uppnå ett syfte (se bilden innan man tar den).

Idag har vi teknik som uppnår ungefär samma resultat utan spegel och optisk sökare. Med tanke på hur dyrt det är med precisionsmekanik (rörliga delar) och optik (optisk sökare) och att elektronik hela tiden blir effektivare och billigare... Så, spegeln kommer gradvis fasas ut. Det är en logisk förlängning av teknikskiftet vi inledde när vi bytte ut film mot en elektronisk sensor.
 
Alltid roligt att läsa dina välskrivna och insiktsfulla inlägg, Martin! Återkommer med några kommentarer senare när jag kan klämma in lite mera tid.
.
 
Hej på er.

Jag har under en massa år släpat runt på en stor kamerautrustning i DX eller FX format. Jättebra bildkvalitet och fantastisk funktion. Missar i stort sätt aldrig en bild pga brister i mina Nikons funktioner. Däremot har jag tröttnat på vikten till vardags.

Jag har letat runt efter alternativ i kompaktklassen utan att fastna, De alla för dåliga för min smak. Köpte sent om sider en Nex5N och är faktiskt kalasnöjd med den till det jag skall använda den till. Men och det här är det stora, Känns lite surt att behöva köpa nya gluggar när jag har så många gamla som bara ligger...... V1/J1 var inte i min smak heller så....och de är ändå inte kompatibla med mina gamla gluggar så

Varför kan inte Nikon göra som det nu ryktas om hos Olympus? En digital FM. Jag skulle rusa till butiken om en sådan lanserades. Jämförde faktiskt bara för skojs skull min gamla FM3a med Nex 5:an och även om det är en skillnad så är den klart mindre än mot min D700. en digital FM med en trevlig AI glugg vore nice. Har inte ens något behov av AF på en sådan.....

Så, varför bygger inte Nikon en spegelfri kamera med större sensor?

Svaret är nog att de gör det så snart de upplever att en sådan kamera är rakt igenom minst lika bra som sina föregångare. Säg att de släppte en D3200 utan spegel och med elektronisk sökare. Men den får ju inte ha sämre sökare eller sämre autofokus än D3100. Tittar man på V1 så ser man att de nog inte är långt borta. Sökaren är nästan lika bra och autofokusen på flera sätt bättre. Plus bonus som fungerande (snabb) AF och ögonsökare under videofilmning. Och helt tyst läge (elektronisk slutare).

Spegelfri D3200 skulle vara möjlig. Samma med en spegelfri D5200. Men från sisådär D7100 och uppåt i sortimentet blir det svårare ... Just sökaren är svår att få lika bra elektroniskt. Fast där borde de kunna dela upp i parallella serier, en mer "oldschool" (en kommande D9000 kanske, D300s-ersättare), och en mer modern som ger sina fördelar (ögonsökare och snabb följande AF vid videofilmning osv).

Saken är ju att de inte behöver ändra f-bajonetten om de inte vill. Visst skulle de kunna slimma själva kamerahuset med en ny fattning, men de kan lika gärna välja att bygga några specialobjektiv för spegelfri f-bajonett där objektivet tillåts sticka in i kameran och totalt sett ändå ge ett ganska behändigt paket. Det hjälper ju inte så mycket att ha ett superslimmat kamerahus om det ändå blir klumpigt så snart man sätter på ett objektiv.

En sådan kamera kan ju vara både lätt och smidig när du använder den med sina specialobjektiv och ändå fungera utmärkt också med gamla objektiv. Om sedan Nikon upptäckte den fantastiska funktionen peaking (som din Nex har) så skulle det bli ännu enklare att köra med gamla Ais-objektiv.
 
Alltid roligt att läsa dina välskrivna och insiktsfulla inlägg, Martin! Återkommer med några kommentarer senare när jag kan klämma in lite mera tid.
.

Kul!

Magnus: Om du som trådskapare tycker att jag och Gunnar seglar iväg från trådämnet så får du hojta till :)

(jag vet att jag har svårt att håla mig till ämnet)
 
1-systemet har inte fått så bra kritik av testare, det blev t om sågat av dpreview. Men dpreview testar det utifrån hur Nikon delvis marknadsfört det, som ett system för de som uppgraderar från en kompaktkamera. MEN många avancerade fotografer, proffs, entusiaster, har verkligen tagit 1 till sig. Titta bara på Steve Huffs test och lovorden från många på dpreviews 1 forum. Kanske inte så bra system för nybörjare, men däremot funkar det bra för de som redan kör Nikon. Jag är sugen att sätta på teleobjektiv på en V1 personligen.
 
Är inte Nex-5an med adapter och det här listiga manuellfokussystemet ganska nära en digital FM? Om nu DX-format är ok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.