Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Newyork + nytt kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Vad säger ni... dra till newyork på en weekend, casha ett hus + optik och få resan betald... så mycket billigare än sverige är det.

Någon som gjort samma sak?
 
Jovisst, tanken har ju slagit mig att dra och köpa lite sjyssta gluggar och samtidigt få en NewYork-resa betald, dock har jag alltid dragit mig för tiden i planet, avstånden på plats NY, det är en grymt stor stad, lokala skatten (se info på B&H).

Köp via postorder istället, det gjorde jag.
Det blev en 400/5,6 och en 580EX.
B&H-pris + frakt + svensk moms + tullavgift = 13000 SKR
Detta levererades vid dörren på 3;e dagen efter beställning, mao. blixten följde med på köpet.

Lycka till med inköpet oavsett hur du gör.
 
Det är mycket billigare att köpa i u.s.a. kolla in priserna på www.dpreview.com där finns det länkar till dom billigaste äffärerna.

Peter är det inte riskabelt att köpa på postorder?
 
nature-foto skrev:
Peter är det inte riskabelt att köpa på postorder?
Visst finns det ställen (sidor) på nätet man absolut inte ska handla på, men håller man sig till dom större och mer kända nätaffärerna är det relativt säkert.
Lite sunt förnuft räcker långt.

Man kan säga såhär:
Är det otroligt billigt är det också otroligt om man får några grejer.
 
Det finns ett antal nackdelar innan man stirrar sig blind på "mycket billigare i USA".

- Lokala skatten skall betalas om man handlar på plats. (mellan 5 - 8% på priset, beroende på vilken stat)

- Garantifrågor blir ett snäpp lurigare när man handlar utomlands. Hus har ofta ingen världsgaranti , medans gluggar kan inneha världsgaranti. Det hjälper dessutom inte att skicka t ex huset till Usa eftersom t ex Canon Usa inte skickar tillbaka det till europeiska adresser.

- Du kan eventuellt få betala tull och moms (25%) vid införsel i Svea rike. Går du på grönt, så kan du ju dessutom åka på annat roligt för försök till varusmuggling - Den risken finns ju också.
 
Segeson skrev:
Visst finns det ställen (sidor) på nätet man absolut inte ska handla på, men håller man sig till dom större och mer kända nätaffärerna är det relativt säkert.
Lite sunt förnuft räcker långt.

Man kan säga såhär:
Är det otroligt billigt är det också otroligt om man får några grejer.

Det jag menade var är det inte riskfyll för kameran att åka runt halva jorden. är det inte ganska stor risk att den går sönder eller?
kanske formulerade frågan lite fel förut sorry.
 
stoltz skrev:
Det finns ett antal nackdelar innan man stirrar sig blind på "mycket billigare i USA".

- Lokala skatten skall betalas om man handlar på plats. (mellan 5 - 8% på priset, beroende på vilken stat)

- Garantifrågor blir ett snäpp lurigare när man handlar utomlands. Hus har ofta ingen världsgaranti , medans gluggar kan inneha världsgaranti. Det hjälper dessutom inte att skicka t ex huset till Usa eftersom t ex Canon Usa inte skickar tillbaka det till europeiska adresser.

- Du kan eventuellt få betala tull och moms (25%) vid införsel i Svea rike. Går du på grönt, så kan du ju dessutom åka på annat roligt för försök till varusmuggling - Den risken finns ju också.

Om man har med sig sakerna i sin väska är det väl EGNA saker man har!? Hur kan det vara smuggling när man har köpt sakerna för eget bruk? Och är det ens möjligt för dem att veta om man inte hade med sig dem ut ur sverige från början?
 
nature-foto skrev:
Det jag menade var är det inte riskfyll för kameran att åka runt halva jorden. är det inte ganska stor risk att den går sönder eller?
kanske formulerade frågan lite fel förut sorry.
Nej. Förpackningen runt grejerna är ju gjord för att tåla transport, dessutom är ju ofta förpackningarna lagda i ytterligare en låda med bubbelplast eller annat stötdämpande gojs.
Dina prylar löper betydligt större risk att skadas när dom följer med dig på stan eller på puben.
 
Alexander_222 skrev:
Om man har med sig sakerna i sin väska är det väl EGNA saker man har!? Hur kan det vara smuggling när man har köpt sakerna för eget bruk? Och är det ens möjligt för dem att veta om man inte hade med sig dem ut ur sverige från början?

Ja, det är smuggling. Det finns vissa regler för hur länge en vara måste ha varit i din ägo i gällande land innan det kan betraktas som icke smuggling.. 6 månader låter inte otroligt. Det är alltid din skyldighet att kunna påvisa att din vara ine är smuggelvara, tex genom kvitto från inköpstillfället. Om du har arbtat som Aupair tex i USA så kanske du har bott där i 1 år och kameran köptes ganska omgående efter flyten, då kan du ju visa kvittot och visa att du har faktiskt ägt den i 1 år och använt den. Men att köpa kameran 2 dagar innan du reser hem till sverige och ine betalar dom avgifter som skall betals räknas som smuggling. kan bli både tråkiga efterföljder och dyra.

Man borde väl egentligen kunna få någon dokumentation på vilka varar man förde med sig ut ur sverige också med stämpel så kan man bara visa på hemresan pappret med stämpel att man harsamma saker med sig hem... det får jag forska i lite... :)
 
Kalle_B skrev:
Ja, det är smuggling. Det finns vissa regler för hur länge en vara måste ha varit i din ägo i gällande land innan det kan betraktas som icke smuggling.. 6 månader låter inte otroligt. Det är alltid din skyldighet att kunna påvisa att din vara ine är smuggelvara, tex genom kvitto från inköpstillfället. Om du har arbtat som Aupair tex i USA så kanske du har bott där i 1 år och kameran köptes ganska omgående efter flyten, då kan du ju visa kvittot och visa att du har faktiskt ägt den i 1 år och använt den. Men att köpa kameran 2 dagar innan du reser hem till sverige och ine betalar dom avgifter som skall betals räknas som smuggling. kan bli både tråkiga efterföljder och dyra.

Man borde väl egentligen kunna få någon dokumentation på vilka varar man förde med sig ut ur sverige också med stämpel så kan man bara visa på hemresan pappret med stämpel att man harsamma saker med sig hem... det får jag forska i lite... :)

Jaha, där ser man. Finns det inte även någon regel som säger att man får köpa gåvor för en viss summa utomlands?

Om man ska vara lite "olaglig" (förlåt) så kan jag inte tänka mig att många åker fast på kamerautrustning... sålänge man inte har 4 objektiv av samma modell och naturligtvis inte i sin förpackning. Det verkar osannolikt att tullen regelbundet går igenom kameror, men egntligen vet jag inte.

Hoppas inte jag har uppmanat till brott, eller riskerats rikets säkerhet. Intressant ämne tycker jag bara...
 
tänkte köpa mig ett hus från usa men vetefan om de e värt pga:
Gåva går upp till max ett värde av 500kr
Smussla hem den går om man slänger kartong osv. i USA och har den i en kameraväska..

Jag surfar och brukar alltid köpa brädor utomlands därför att dom e billigare än i Sverige. Dessutom får man dom hur man vill ha dom utomlands dvs custom made. Men har åkt dit i tullen en gång då jag tagit av fenor och vax (vaxen är de som håller fötterna på plats ovanpå) eftersom den såg relativt ny (hade surfat den 2-3 gånger) så börja dom jiddra men gav sig då ja visa ett slag ja fått av en sten på brädan vilket medförde att den hade krackelerats. Numera så vaxar vi altid in dom så dom ser använda ut å drar på lite sand.
Tror de kan bli samma problem om man går igenom tullen me en splirrans ny kamera...dock har ja hört att fedex eller nån kör paket världen över som present eller gåva utan att dom ska checka värdet.
 
Alltid roligt när nya/unga medlemmar upptäcker detta med usa köp. Själv gjorde jag det genom en kompis för flera år sedan, han brukade åka till usa och hämta saker. Allt var/är otroligt mycket billigare där.

Jag undrar, ni som tar upp idén här, varifrån kommer den? Har ni bara surfat runt på amazon.com och sett priserna?

Sunt förnuft säger att det måste vara nån form av "catch" med privarimport, inte bara ren vinst. Att vara kring 20 år och inte känna till tull/moms regler, ...aja baja. Man kanske borde införa någon form av "myndighetsprov" innan folk får (behålla) pass och rösträtt.

Nu vet jag inte hur insatt trådstartaren är i dessa frågor, så ingen kritik mot honom, han kanske bara är nyfiken på hur det har gått för andra, men många verkar inte ha en aning om vilka regler som gäller.
 
att veta vilka regler som gäller och att medvetet inte följa dessa är två olika saker imo... Moraliskt förkastligt? Javisst... hindrar det mig? Nääääääääääääääeee. Fri tolkning.
 
Hutlöst dyrt i Sverige på alla sätt o vis!

Även om man köper helt lagligt och utan att förflytta sig mer än till sin dator så blir det billigare att köpa från USA.

Låt oss titta på ett exempel
Ett Nikkor objektiv 10.5mm DX
hos Scandinavian Photo kostar det 7095 kr,
lägg till 100 för frakt/postförskott då blir det 7195 kr.
Objektivet kostar 590 dollar hos BHPhoto i USA, frakt till Sverige 42 dollar, med dollarkurs 1 USD = 7.40 kr blir det totalt 4677 kr.
På digitalkamerautrustning behöver man inte betala tull enl Tullverket, då blir det bara moms som ska läggas till. 1169 kr till alltså. Totalt blir det 5846 kr, helt lagligt levererat till din dörr.
Du gör en affär på knappt 1350 kr.
Du skulle alltså betala 23% högre pris om du köper det i Sverige.
Ju mer och/eller dyrare grejer köper man desto mer tjänar man på att köpa från USA.
 
Senast ändrad:
hailstorm skrev:
att veta vilka regler som gäller och att medvetet inte följa dessa är två olika saker imo

Håller med dig till 100%. Jag skrev tidigare att mitt inlägg inte ska tolkas som kritik mot dig. Det jag undrade var hur folk får idén att importera överhuvudtaget och varför man inte hämtar in viktig info om detaljer från samma källa (typ polaren som har importerat), eller om det inte går från en annan källa (typ tullverkets hemsida). Exempelvis finns det folk som är i 30-års åldern, har röstat i EU-valet 94 och nu 12 år senare inte vet vilka importregler som gäller inom EU. Tragiskt att läsa.

Ofta blir det såhär: Fan vad billigt i usa, yippie!...jaha. de har skatt på 8%...jaha tull, moms...ehhh...öhhh...kliar skallen...utbrott: vilket skitland vi lever i...öhhh...moralsnack på två sidor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.