Annons

Newtonringar

Produkter
(logga in för att koppla)
newtonringar är som någon sa innan ett interferens fenomen. som uppstår igenom att ljuset färdas genom glaset olika långt, så att det blir ljusa och mörka partier för att fasförskjutningarna i våglängderna släcker ut varandra. Detta kan hända när något ytterst litet ligger emellan två glasskivor så att de blir ett litet mellanrum.
 
roninen skrev:
newtonringar är som någon sa innan ett interferens fenomen. som uppstår igenom att ljuset färdas genom glaset olika långt, så att det blir ljusa och mörka partier för att fasförskjutningarna i våglängderna släcker ut varandra. Detta kan hända när något ytterst litet ligger emellan två glasskivor så att de blir ett litet mellanrum.

Jag läste nyligen om newtonringar i ett nummer av Agfa Photoblätter från 30-talet, och där stod mycket riktigt just att det är interferensringar, och även lite tips om hur man undviker dem. Hittar inte tidningen i fråga just nu, men jag har för mig att det var om antinewtonglas, som redan diskuterats här.

Påverkar inte antinewtonglas skärpan? T.ex. i glasade negativhållare till förstoringsapparaten?
 
1988 bestämde jag mig för att aldrig mer kopiera med annat än antinewtonglas ovan negativet och glaslöst under.

Inget glas under för att undvika smuts och damm.
Glas över för att få plana=skarpa negativ.

Att ha glas ovan negativet påverkar inte skärpan negativt, endast positivt.


Newtonringarna uppkommer när negativet och glasskivan inte ligger helt plant mot varandra (nu snackar vi bråkdelar av mikrometer) och luftspaltens tjocklek varierar med jämnt eller udda antal ljusvåglängder.
Detta är nördkunskap, det går inte att undvika ringarna genom att försöka få ytorna planare mot varandra, såvida man inte kan justera med mått som motsvarar ljusets våglängd. :)
 
Ett billigt alternativ till antinewtonglas är att gå till glasmästaren och be denne att skära ut en passande bit av refloglas (småkornig yta på ena sidan) vänd sedan denna mot negativets ovansida.
Funkar bra för mig.

Ha dé
Carl
 
Om jag nu vill använda enkelglasat till småbildsnegativ, finns det några fler förslag på vad jag ska använda under negativet, än som redan nämnts, att tillverka en mask själv?

Hur gör ni? Eller använder ni alla mellanformatsnegativ?
 
Det finns ju ilägg från tillverkaren av förstoringsapparaten att köpa. Jag hade originalilägg för småbild och hemgjort för mellanformat, så min situation var den omvända mot din.
 
Jag har ilägg från tillverkaren. Mitt problem är att hålet i dem är mindre än 24*36 mm. Negativet blir alltså beskärt i kopieringsapparaten. Det är främst detta jag vill slippa.

Iochförsig har det ena ilägget en större öppning än det andra, kanske är det tillräckilgt stort för att inte beskära. Jag får kolla upp det.

Vielen dank
 
Jag skulle bara vilja inflika varför det är newtonringar på min bild Solros. Jag köpte i vintrast en Leitz Focomat 1C småbildsapparat. Denna har en kondensor/spridningslins vars undre plana yta ligger an direkt mot negativet när det är i fasthållet läge. En negativmask finns också och den är löstagbar. Jag upptäckte problemet just när jag kopierade denna bild men nu har jag löst det hela genom att placera negativet under masken istället. Enda nackdelen är då att man inte har hjälp av styrpinnarna för att få det på rätt plats. Visserligen blir det något mindre plant men med småbild tycker jag inte detta är något problem. Med nedbländning till 8-11 kan jag inte se att det blir mindre kornskärpa i hörnen. Jag har också en Durst 605 och där kör jag glaslöst. Med mellanformat kan jag lägga i ett anti-newtonglas som övre ilägg om jag vill. Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att köra helt glaslöst med småbildsnegativ.
Mvh, Nils.
 
Jag tror dig. Det är inte oskärpa jag vill förhindra utan att de glaslösa iläggen beskär negativet. Jag vill åtminstone ha chansen att komponera direkt i kameran vilket jag upplever att jag inte har nu. Inte fullt ut iallafall.

Mvh Jonas
 
Har du ett småbildsilägg med för litet hål är det ju bara att fila upp öppningen.
 
Egentligen är det inte jag som har negativhållaren, utan en fotoförening vars mörkrum jag lånar, så det går tyvärr inte.

Tack för hjälpen!
 
JJoonnaass skrev:
Egentligen är det inte jag som har negativhållaren, utan en fotoförening vars mörkrum jag lånar, så det går tyvärr inte.

Du kan ju ta upp din åsikt med fotoföreningen och höra om det är ok att fila upp ilägget. I så fall, låt ordföranden göra det så slipper du ta på dig ansvaret om någon tycker att det blev ojämnt. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.