Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Newtonringar

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Häromdagen såg jag något mycket intresant på Nils Bergqvists bild solros. Något han kallar newtonringar. Dessa ringar råkade jag ut för nyligen då jag provade att använda "glasad negativhållare" och blev mycket förbryllad.

Mina frågor är naturligvis; Hur uppstår dessa ringar och hur undviker man dem?

/Jonas
 
Överst till vänster, överst i mitten samt överst till höger är det tydliga Newtonringar.

Antagligen har han kopierat med en negativhållare med glas.
I det luftskikt som bildas mellan negativ och glas blir det ljusbrytningar (interferensfenomen) som ger dessa mönster.
 
Tackar. Då har jag fått en bra förklaring på hur de uppstår. Men hur gör man rent praktiskt i mörkrummet för att undvika dem?
 
Det kan gå (men inte alltid ) om man lägger i negativet tillsammans med en klar negativremsa, så att mellanrummet mellan glas och negativ förändras, men då jag gjort det har jag använt ett negativ med annan tjocklek. Eller; sätt en tunn tejp längs ena eller båda kanterna ( utanför bildytan ) så att mellanrummet glas/negativ ökas. Negativet brukar ändå ligga tillräckligt plant. Eller; sätt en tejpremsa längs ena glaskanten, så att glasytorna lutar lite lite grann gentemot varandra. Etc.
Som sagt; ibland fungerar det, andra gånger gör det det inte. Det finns säkert andra lösningar. Testa.

Gr
 
Eftersom det har med kontakten mellan glas och film så har jag för mig att det finns ett typ av medel man kan puttsa glaset med,, Kommer här och nu inte på vad det hette..

Kanske vet dem det på Photax.se!?!

Mvh Niclas.
 
Det hjälper inte att putsa glaset. Möjligen om du gör det med diamantfil så du får en uppruggad yta i glaset :)

Antinewtonglas funkar så. Det är lite skrovligt så det håller filmen på avstånd.
 
Vi har ca 400 buckliga acetat-negativ i storlek 9x12 på jobbet som bara går att skanna om man lägger emulsionssidan mot skannerglaset och har en mattskiva ovanpå för att släta ut de värsta bucklorna. Blankt mot blankt ger ofelbart vidriga newtonringar. Den där mattskivan är rätt kul förresten. Jag hittade den bland Systrarna Hedbergs bildsamling. Dom la ner verksamheten här i Lysekil i slutet av 1930-talet så skivan är cirka 75 år gammal men ändå bättre än de nya jag har. Ger bättre ljus på nåt sätt.
 
jimh skrev:

Antinewtonglas funkar så. Det är lite skrovligt så det håller filmen på avstånd.

Så det finns alltså smidiga lösningar på det här, om man hade haft pengar. Eller får alla så snällt fixa och trixa med tejp?
 
Jafå, antinewtonglas funkar fint. För mig är enkelglasad hållare med antinewtonglas det enda jag skulle vilja jobba med. Bra planhållning, mindre dammproblem än dubbelglasat och inga newtonringar.
 
Enkelglasat.. där kanske du sa nåt. Jag använder 135-neg men kanske kan jag använda en del glas och en del mellanformathållare i negativhållaren. Jag får prova helt enkelt.
 
Du kan ju tillverka en mask till nederdelen. Har du en 6x6-hållare så räcker det ju med en tunn plåt med ett 24x36-urtag som du lägget löst i nederdelen. Att köra enkelglasat utan att ha en passande mask för formatet ger alldeles för mycket filmkurvatur, då kan du inte få hela ytan skarp.
 
Det kanske är det jag får göra i så fall. Tror du man slipper newtonringar om man jag gör en mask och använder vanligt glas, alltså inte antinewtonglas?

Det kan bli ett roligt litet projekt att göra en sån mask, men då vill jag ju helst att den ska "fungera".
 
Med vanligt glas riskerar du newtonringar.

Billigt antinewtonglas finns i vissa glasade diaramar. De är inte riktigt lika grovkorniga som riktiga antinewtonglas till negativhållare och konstruktionen blir lite pillig genom att de är så små, men det borde funka.

Glaset skall alltså sitta överst. Under negativet vill man ha så lite som möjligt, minst av allt ett skrovligt antinewtonglas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.