Han inte skriva klart där...
Precis som det står på T-shirtarna " I love NYC"
Efter ett ett samtal från en framtida NYC resenär
så vill jag bara understryka att NYC är fantastiskt.
Nattfota på Times Square funkar inte och funkar
naturligtvis kalasbra beror på vad du är ute efter för sorts bilder.
(ingen natt där inte, upplyst överallt)
Men en otrolig upplevelse att vara där, många japaner med kameror bl.a. kryllar av turister där.
Manhattan är tryggt att vara på, jag var ute till
03.00 och nattfotade och det kändes tryggt. Två poliser i varje gathörn typ. Brooklyn har blivit en del av Manhattan kändes det som. För att leta efter spännande miljöer besök Bronx men en skarp varning utfärdas för att vistas på vissa områden.
Miljöerna i Bronx var spännande men jag hade inte tillräcklig med info. om området, än att jag blev inspanad av två män i en cheva van
å så blev jag varnad av en man i en väldigt flott BMW att inte vistas här. (letade efter lite ruffiga miljöer att fota, hittade dem)
När jag åker nästa gång till hösten så skall jag
vara där längre än 7 dagar. Jag skall se till att köpa mig en kompakt digitalkamera att ha i fickan
vilket jag saknade.
Området Harlem skall jag vara i mer, spännande miljöer och människor där men ngt försiktigt vid nattfotografering bör man nog vara.
Världen största China town, snacka om en unik miljö med otroliga fototillfällen, wow! säger jag bara. Har man turen att vara där under då de firar nyår eller ngt så är det otroligt.
(jag var där under nyårsfirandet)
Ground zero 2.5m. högt stängsel runt hela området som ser ut som en byggnadsarbetsplats typ. Känslan över att vara där är enormt speciell då jag stod där på natten och nattfotade. Skall bli spännande att följa uppbyggnationen av det nya området vilken kommer att bli ngt helt sanslöst. Hit skall jag igen helt klart.
Streetbilder mkt mkt mer av det skall det bli, snacka om upplevelser unika människor. Alla människor som jag träffade var trevliga och vana med turister.
Nästa gång blir det en helikopter tur också, NYC om natten är ngt så otroligt att man nästan får bita sig i armen för man tror inte att det är sant. Strax innan vi landade på Newark airport så så såg man ner över Manhattan och den synen glömmer jag aldrig så länge jag lever, helt otroligt.
Brooklyn bridge skall jag utforska mer jag hann inte med broarna så mkt. Arkitekturen, alla otroliga byggnader var spännande. Jobbigt med alla lutande skyskrapor å så när man kommer hem och sitter med med bilderna i Photoshop.
Centralpark vilken stor och vacker park se dock till att du är där när det grönskar, här skall jag vara i många timmar nästa gång.
B&H fotobutiken som kändes som en tomteverkstad.
Här fanns allt, massor med personal och väldigt trevliga. Kolla öppettiderna innan du åker bara.
Deras "wishlist" är lysande, bra att ha koll på
inköpen innan resan samt lysande att använda sig
av listan när du står i butiken. Begagnat avdelningen på andra våningen var trevlig, kändes som att det var rätt lätt att göra fynd där.
Rekommendationer:
* Använd tunnelbanan (mkt billigt) köp ngn form av
turistkort.
* Åk turistbussar (dubbeldäckare) bra att fota
ifrån. (köp en fler turers biljett)
och perfekt för att få en överblick över
Manhattan.
* Nyttja taxi (billigt)
* Fota Manhattan skylinen från frihetsgudinnan.
turerna dit ut var bra och gick snabbt. Stativ
var förbjudet, han dock fota ett par hundra
bilder innan jag blev tillsagd.
* ESB, Empire state building varning för kö.
Viktigaste av allt gå dit när det är bra
väder.
(besök på morgonen eller kväll tror jag är bra)
* Bo centralt! Nära Times Square rekommenderas.
Finns säkert många andra resenärer som har andra erfarenheter från NYC men här var några av mina.
Nu skall jag fortsätta med mitt bildspel om NYC.
En uppmaning "Åk till NYC"