Annons

New York Fototips

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Åker till NY om 4 veckor och komer att ägna mig till stor del åt fotografering. Vill gärna ha tips på objekt av er som varit där. Broarna och skylinen är självklara. Där finns så mycket så det gäller att koncentrera sig.

Alla tips på objekt och annat mottages tacksamt.

Jan
 
Rykande brunnar, udda människor i Central Park,
fånga en skyskrapas prakt från nedan (t.ex Rockfeller center)
Har du råd så ta en helikoptertur, dyrt men inte oöverkomligt.
Skall du upp i Empire Statebuilding eller andra höga byggnader för att ta kort, tänk noga igenom om du göra det på dagen eller på kvällen.
 
lite tips

Avis på dig janne... var i NY i aug... hösten i centrl park e ju ett måste.Fota folk på union square.. studenternas samlingsplats.. alltid liv och rörelse... (fanns en rykande brunn där för 3v sen... tror det är vattenånga) Å sen lär du gå in på B&Hfoto.. vilken affär!!! Trevlig resa/ kristoffer
 
N.Y är gränare än man tror och frågan är vart i N.Y du kommer att befinna dig. En båt efter kusten och runt öarna kan vara kul och vackert men kanske en aning kallt.

Men Bronx kan vara ett mål och där kan man besöka Fieldston Hill (250th Street and Grosvenor Avenue) och VanCortland Park samt att kanske se på det som finns kvar av det en gång så kända Bronx Zoo. Där har jag även för mig att "Yankee Stadium" skall ligga samt platser som N.Y botanical gardens och det som kallas Little Italy.

Du kan titta här för att ta reda på vad du ger dig in på att fotografera och om du inte hittar nått mer intresant än alla klassiska motiv så är det otroligt synd.

På fyra veckor borde du åtminstonde kunna följa och hitta platser från filmen "The warriors"

Jag har även alltid velat se Harlem som ligger vid Martin Luther King Blvd och Lennox Ave.

Ahhh. Jag blir tokig. Jag kan komma på tusen saker jag skulle vilja se och besöka om jag vore i N.Y men jag kan inte skriva om allt. Rådet är väll bara att undvika alla klassiska ställen.
 
"Rådet är väll bara att undvika alla klassiska ställen."

Jag kommer att försöka hitta något "eget". Kollar just nu i alla böcker som jag hittar på bilder från N.Y.En del skall jag besöka men framförallt så koncentrera mig på någon del.

TAck för era kommentarer men jagf vill ha mer.

Jan
 
Gå broadway från battery park upp till Central Park. Det tar en dag coh mer fototillfällen hittar du nog inte.
Kom ihåg att kika in på gatorna om du ser nåt bara.
 
Sorry för att jag tar upp en så gammal tråd, men jag har letat och letat och inte hittat någon som är mer lämpad än denna.

Jag ska till NY i början på februari och tills dess så ska jag ha investerat i ett Tokina 19-35/3,5-4,5 till min Canon, var in och kollade om det skulle vara någon större prisskillnad här och där och det skilde inte många kronor. Så jag köper det här helt enkelt.
Förutom det kommer jag ha med min Canon A80:a också, jag har läst massor med trådar om folk som har svårt för att fota människor på gatorna och egentligen inte sett något specifikt där om ifall man ska vara extra försiktig på gatorna i NY.
Självklart så är det väl annorlunda om man springer omkring med flera kameror på kvällarna i suspekta kvarter.

Så, till min fråga! Är det någon här som har råkat ut för några extraordinära problem när ni har försökt fota vanligt folk på gatorna i NY? Man får väl använda sitt sunda förnuft helt enkelt. :)
Jag har inga större problem med att fota människor, det är väldigt kul och jag önskar att jag gjorde det oftare.
Jag kommer nog att prioritera bilder på roliga situationer, om jag har tur att springa på såna, mer än att fota stora monument rakt upp och ner. Eller så blir det så att jag tar de "tråkiga" bilderna med min A80:a eftersom jag kan slösa mer med den.

Tips emottages tacksamt!
 
Ok, vart hittade du det priset? nu kommer jag inte ihåg vart exakt jag tittade, men där skilde det ca 200:- då jämförde jag med cyberphoto.se
Jag vill inte gärna komma dit och upptäcka att de inte har det på lager, det vore jäkligt trist.
 
Jag var i New York i augusti förra året och plåtade en del. Enda gången jag stötte på problem var då jag tog den här bilden på en domstolsbyggnad, varpå en polis kom fram och sa åt mig att inte ta bilder. Tydligen är det förbjudet att fota federala byggnader nuförtiden. Dessutom försöker MTA få igenom fotoförbud i tunnelbanan, men det har vad jag vet inte gått igenom än.

I övrigt hade jag inga problem alls. Bilderna finns på http://x.unix.se/photos/ny2004. Har inte mycket att säga om fotande av människor där borta (något jag tyvärr bara gjorde i väldigt liten skala), men det är väl som alltid: så länge du bemöter folk med respekt och inte är påträngande bör du inte stöta på problem.
 
jag kommer förhoppningsvis att tillbringa större delen av april i ny, så jag följer den här tråden med spänning:)

det finns en del bra fotobloggar med material från ny, t.ex. overshadowed.com och quarlo.com. där kan man hitta massor med inspiration.

/f - smudo.org
 
Tack Robert, jag kom precis på vad butiken hette lite senare. Hm, jag vet inte hur jag räknade på för vis men nu såg priset bättre ut. :)

Tack också Anders för ditt tips om vilka byggnader som inte är populära att fota. Sen så ska man självklart inte inkräkta på folks revir så, det är jag med på. Men jag tycker att det kan vara kul att fota från höften ibland, chansa lite sådär. Så jag hoppas det nya objektivet kommer att ge mig bra vidvinkel som kan behövas för detta i trånga utrymmen.

Tack till fredrik också för dina länktips, ska kolla in dem.
 
Minns "Sällskapsresan".

Börja alltid att gå runt kvarteret där hotellet finns för det är oftast där man först hittar N.Y. (enligt min polare) och även kan få en hum om vad det är man uppleva.
 
Imorgon bär det av till NY. Jäklar vad skoj det ska bli. Jag har laddat upp med 4 rullar s/v och har även testat mitt nya tokina 19-35 objektiv lite grann. Förhoppningsvis så får jag med mig en del bra bilder hem.
Får se om jag köper nån rulle färg också, skulle vara kul att blanda lite.

Oavsett så blir det förmodligen en ordentlig upplevelse.
 
Jag åker till NYC imorgon den 5 februari.
Finns det ngn mer som åker kanske?
D70 ligger färdig för att användas.
Finns det ngn mer som är på g dit kanske?
Kontakta gärna mig
email:p[email protected]
 
jag ska tillbringa tre veckor i april i nyc, mest med jobb, men också lite som turist. är det nån som har tips på bra guidebok/sajt? dels är jag ute efter nån att ha i fickan (tror att jag har hittat en bra: "not for tourist guide to new york" finns det fler?), dels en att läsa lite i innan.

sen ska jag passa på att träffa en del fotobloggare... internet är fantastiskt:)

/f - smudo.org
 
Bara som kul trivia... Röken som kommer upp ur gatubrunnarna runt hela manhattan är egentligen vattenånga. Stan drivs i princip genom ett genialt centralt system av vattenånga, röken som väller upp då och då är säkerhetsventiler som släpper ut övertryck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.