Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Neutralt eller UV-filter?
- Trådstartare NicolasL
- Start datum
ma59
Aktiv medlem
Hej,
Jag ska köpa ett 52mm filter till mitt objektiv som jag ska använda som ett skyddsfilter för linsen.
Men ska jag köpa ett helt neutralt klart filter eller ett UV-filter?
Tack på förhand!
Spelar ingen roll, båda skyddar fysiskt, båda släpper igenom ljus på samma vis (UV-ljuset märks inte)
Exponering, kontrast & färg påverkas inte heller.
(Ett sk "skylight"-filter som ibland säljs som "skyddsfilter" skulle kunna ge en ytterst svag toning åt rosa, som io coh för sej autovitbalansen (om du använder sådan) lika snabbt tar bort, så inte heller det påverkar färgen)
niclasgille
Avslutat medlemskap
UV-filtrets vara eller icke-vara kan man läsa metervis om, och inte bli så mycket klokare för det. Jag använder alltid UV-filter men då mest för att skydda optiken. Vissa säger att färgerna blir krispare men detta är inget jag märkt. Vill man åt sådana effekter ska man istället använda polarisationsfilter.
Vad jag däremot har märkt är att billiga UV-filter tenderar göra bilderna mer urvattnade och något suddigare vilket man vill undvika. Därför rekommenderar jag att lägga lite extra för ett bättre filter och hoppa över 300 kronors varianterna. Själv kör jag uteslutande B+W 010 UV. Men sen handlar det ju också om vilken nivå av objektiv du har; billigare objektiv är ju helt ok att köra med billigare filter då skillnaden inte blir särskilt stor. Kör du däremot objektiv i 10.000+ klassen, ja då är ju valet enkelt!
Lycka till med ditt beslut!
Vad jag däremot har märkt är att billiga UV-filter tenderar göra bilderna mer urvattnade och något suddigare vilket man vill undvika. Därför rekommenderar jag att lägga lite extra för ett bättre filter och hoppa över 300 kronors varianterna. Själv kör jag uteslutande B+W 010 UV. Men sen handlar det ju också om vilken nivå av objektiv du har; billigare objektiv är ju helt ok att köra med billigare filter då skillnaden inte blir särskilt stor. Kör du däremot objektiv i 10.000+ klassen, ja då är ju valet enkelt!
Lycka till med ditt beslut!
NicolasL
Ny medlem
Tror du detta blir ett bra filter?: http://www.kameradoktorn.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H
Jag är inte ute efter ett riktigt lyxfilter då mitt objektiv inte heller är det!
Jag är inte ute efter ett riktigt lyxfilter då mitt objektiv inte heller är det!
Senast ändrad:
NicolasL
Ny medlem
Tror du detta blir ett bra filter?: http://www.kameradoktorn.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H
Oj, länk fungerar inte.... Här är en annan istället: http://www.webshop.aifo.se/servlet/...t&p=H&$echoLink=70100&$22301=70100&$echoVar=0
niclasgille
Avslutat medlemskap
Jag hade hellre kört på denna som är reptåligare samt vatten- och smutsavvisande utan att kosta supermycket.
https://www.inet.se/artikel/6202694/b-w-filter-010-uv-mrc-52mm?wh=00
https://www.inet.se/artikel/6202694/b-w-filter-010-uv-mrc-52mm?wh=00
lofling
Aktiv medlem
Det råder lite olika meningar om huruvida filtrerna gör någon nytta eller inte. Jag tycker det är lustigt att sätta ett filter framför ett objektiv för över 10000 kr. Använder istället motljusskyddet.
Men om du nu ska ha ett filter rekommenderar jag också att du verkligen inte använder ett billigt.
Men om du nu ska ha ett filter rekommenderar jag också att du verkligen inte använder ett billigt.
Fogel70
Aktiv medlem
Det enda nytta ett "skyddsfilter" gör är att det minskar risken för putsskador på objektivet, i övrigt så så gör det mer skada än nytta oavsett pris på filtret. Mitt tips är att bara använda filter som skydd i miljöer där man annars riskerar att smutsa ner frontlinsen rejält. I övrigt bör man undvika använda filter då de annars riskerar ge synbara optiska fel i bilderna.Det råder lite olika meningar om huruvida filtrerna gör någon nytta eller inte.
Att en tunn glasskiva skulle innebära någon nämnvärt skydd för om man tex tappar objektivet är mycket tveksamt. Objektivlock och motljusskydd ger klart bättre som skydd mot detta.
lofling
Aktiv medlem
Att en tunn glasskiva skulle innebära någon nämnvärt skydd för om man tex tappar objektivet är mycket tveksamt. Objektivlock och motljusskydd ger klart bättre som skydd mot detta.
Fast försök att fota med objektivlocket på
Jag har ännu inte haft några problem med mina objektiv, men jag har läst en del historier där folk faktiskt haft nytta av filter då de tappat objektiven. Å andra sidan verkar motljusskydden också skydda mot sånt, och jag kör på enbart dem. Är mer orolig för att få sämre bildkvalitet pga filter.
Fogel70
Aktiv medlem
I regel är det sällsynt att det blir skador på frontlinsen när man fotograferar, utan oftast händer det tex när man byter objektiv och råkar tappa objektivet, eller när kameran hänger på axeln och man slår i den i något.Fast försök att fota med objektivlocket på![]()
Om filtret hjälp eller inte vid tappat objektiv är svårt att bevisa, objektivet hade ju lika gärna klarat sig lika bra utan filter. Frontlinsen är mycket mer tåligt är filtret, och bara för att filtret gick sönder betyder det inte att frontlinsen skulle skadats utan filter. Det som möjligtvis kan hjälpa mot skador är att filtret tar skadan på filtergängan inte objektivet, men då skulle man lika gärna kunna ta bort glaset ur filtret.Jag har ännu inte haft några problem med mina objektiv, men jag har läst en del historier där folk faktiskt haft nytta av filter då de tappat objektiven. Å andra sidan verkar motljusskydden också skydda mot sånt, och jag kör på enbart dem. Är mer orolig för att få sämre bildkvalitet pga filter.