Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neopren till långa tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Taiga skrev:
Tjena
Ja precis, du har helt rätt Nicklas.

Taiga

Jag håller med Stefan A. Ditt EF 300/4L som jag köpte var helt värdelöst. Du fick inget betalt för objektivet och det var helt oanvändbart.. Tror det var 9 år gammalt när jag köpte det av dig...och 11 år gammal när jag sålde det...för samma summa som jag köpte det av dig för ;)
 
"Nikon får väl trixa till objektiv i röda, gröna eller blå färger,, för att passa in vad vet jag i eld, skog och hav,,:)"

Eller profilera sig med sin kvalitet istället!
 
Fredrik Calabrese skrev:
Varför är då nya långa telen vita?

I begynnelsen av de vita gluggarna så sades det att det berodde på att värmen på sportarenorna kunde ställa till det med fokuseringen pga utvidgning av materialet. Men på senare tid är det förmodligen precis som Niklas säger... att det är en diffrentiering på marknaden. Men även Nikon och Minolta har vita telegluggar..bara inte så vanliga på den svenska marknaden.
 
Dykhjelm skrev:
"Nikon får väl trixa till objektiv i röda, gröna eller blå färger,, för att passa in vad vet jag i eld, skog och hav,,:)"

Eller profilera sig med sin kvalitet istället!


Hehe, ja det är väl det som gäller i verkligheten. I alla fall utifrån konsumenternas synsätt, producenterna tänker nog inte helt olikt men inte heller helt likt.

Nikon blir för porrigt för mig.. Jag är inte så tuff alls.


MVH Niclas,
 
Jeppe skrev:
Jag håller med Stefan A. Ditt EF 300/4L som jag köpte var helt värdelöst. Du fick inget betalt för objektivet och det var helt oanvändbart.. Tror det var 9 år gammalt när jag köpte det av dig...och 11 år gammal när jag sålde det...för samma summa som jag köpte det av dig för ;)

Jag småflinar Jeppe !

L-G
 
Måste det var neopren? Själv sydde jag upp motsvarande skydd till mitt Minolta 400mm f/4,5 och mitt Minolta 80-200mm f/2,8 av ett ganska tjockt kamouflagefärgat tyg (nästan som ett jeans tyg), och det har fungerat jättebra. Kostnad för tyg och brett gummiband blev under 100kr för båda objektiven. Jag kan tänka mig att neopren är bättre på att ta emot stötar men i själva verket så är det väl främst att förhindra repor samt att kamouflera objektivet man vill åt med dylika produkter. Dessutom så har jag behandlat tyget så att det är vattenavstötande vilket är en fördel om man vill sticka ut objektiven ur gömslet fastän det regnar.
 
Måste nog inte vara av neoprene.

Men det fyller ju fler funktioner samtidigt. Skyddar mkt effektivt mot slag och stötar.

Skyddar säker också bättre mot regn än andra mer vanliga tyg.

Smiter fint åt och upplevs som ett med linsen utan att vara löst eller så..

Jag älskar neoprene själv och kommer att samla på mig material både för kommande laptop och div prylar,, skönt att diskret ha ett skydd för kamera, pc, stativ osv,,

Har själv varit med om att ett löst stativ i bilens bagage kan göra en del skador om det ligger löst.. Ett smidigt fodral av neoprene har skyddat både stativet, bilden och dess innehåll..

MVH Niclas,
 
Fredrik Calabrese skrev:
Varför är då nya långa telen vita?

Hej

Anledningen lär vara värmen enligt Canon, men som tidigare sagt så är det nog också en marknads grej.

Jag har för mig att jag har läst någonstans att det är fluoriten som finns i de vita gluggarna som kan vara värmekänslig, därför vita jämfört med Nikon som inte har fluorit i sina gluggar, dock osäker på denna punkt.

MVH

Omar Brännström
 
Vattentätt vet jag inte, men neopren är väl i varje fall vattenavvisande? Det används ju i våtdräkter.
 
Inte avstötande,, men är inte huvudsaken att det är vattentätt?

Då är det PVC eller neoprene som gäller,,

MVH Niclas,
 
Har iaf testat mitt använda neoprene för vatten och det håller vatten länge och dessutom under tryck,, så vettentätt är det nog allt.

MVH Niclas,
 
Ja, den ser fin ut. Kanske ser lite lös ut, jag gillar det som sitter lite åt men det blir väl en smaksak:)

Mvh Niclas,
 
Här ser vi Neopreneöverdraget..

Materialet är väl tilltaget både i fronten och i bak vid huset, så att det också kan användas som transportskydd..

Både detta och PVC,skyddet är av regnbyxben/våtdräktsben.

Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • bild-12.jpg
    bild-12.jpg
    43.9 KB · Visningar: 337
vbg_snake skrev:
Varför Neopren, varför inte något vattentätt material=

Neoprene är helt vattentätt. Syr man i det utan att täta sömmarna kommer det däremot att läcka in lite vatten. Det problemet får man å andra sidan även med alla andra vattentäta material. Förutom vattentätt är neoprenet även väldigt bra på att skydda mot stötar, det elastiskt vilket göra att det går att få en väldigt bra passform och det är behagligt att hantera och hålla i.
 
En gammal tråd, men är kanske någon som svarar ändå. Har tänkt köpa ett neopren skydd till mitt tele och undrar om ni tror att det spelar någon större roll vilken färg/modell på cammot man väljer.

Kikade på wildlifesupplies.co.uk och hos dem var advantage wetland slut, den verkade annars ha en trevlig "färg". De har även advantage timber som fanns i lager. Tror ni att fåglarna bryr sig... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.