Annons

Neopren till långa tele

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej i husen!
Är det några av er som har erfarenhet av neoprenskydd till långa teleobjektiv typ dessa:neoprenskydd ? I så fall vore jag tacksam för era erfarenheter av dem? Sitter de bra? är de inte i vägen? Håller de för slitage? Skriv vad ni tycker om dem!
Tack på förhand!
Tony
 
Förresten kan jag också tipsa om Kevin Keatleys neoprenskydd. De täcker iofs bara motljusskyddet och är inte lika sofistikerade som Art Morris' eller Naturescapes, men de kostar betydligt mindre, ca 10 pund beroende på hur stor tuta du har.

Jag skaffade Kevins skydd i Advantage Timber till mina extenders (1.4X och 2X) och de kostade tillsammans 70 kronor...
 
Jag har inget sådant som visas på länkarna men var nära på att köpa ett sådant efter en kortare konversation med Omar B.

Jag köpte nyligen en våtdräkt i herrstrl xxl och den plockade jag av benen på. Så nu har jag två fenomenala skydd till mitt större tele. Men där är syftet som skydd mot regn och inte primärt som kamouflage och skydd mot repor etc.

Armarna till dräkten sålde jag här i veckan, passar lagomt till ett typ 70-200 telezoom...

Det är iaf ett tips för den som vill trixa lite på egen hand:)


MVH Niclas,
 
Hej

Jag har haft JRF protective Neopren lens cover i ca 3 år till mitt Canon 500mm och är mycket nöjd med det fastän jag skulle vilja ha det lite mörkare. Kostar rätt mycket. De sitter bra, men gummit böjs lite när man vänder motljusskyddet. Har ett litet plastfönster framför reglagen och i detta har jag gjort lite hål för att lättare komma åt reglagen. Inte fel att ha lite skydd när man tex lägger upp gluggen på tex en sten som stöd, eller på rutan från bilen.

http://www.birdsasart.com/accs.html


http://www.rue.com/raincovers.html


Skaffade nyss ett neoprenskydd till mitt motljusskydd på Canon 400mm DO från http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/lens_hood_covers.htm och det kostade ca 100kr. Jag har även fått uppsytt neopren skydd för mina två telekonvertrar, ca 70 kr tillsammans. Man kan nog få uppsytt till de olika delarna på objektivet.


Annars finns det här http://www.naturescapes.net/store/product.php?productid=128

Tycker dock mer om nyare Camomönster som tex Advantage än tradionellt camomönster.


Jag har även Lens covers till mitt 500mm och 400mm, typ som skydd mot, lättare regn, saltstänk och som skydd och camo. Funkar bra

http://www.wildlifewatchingsupplies.co.uk/lens.htm
 
Senast ändrad:
Hejsan

jag kör med med detta neprenskydd: http://www.birdsasart.com/accs.html
och är nöjd. Det sitter bra och som Omar sa så kan det va lite krångligt att komma åt reglagen.
Kostar väl några kronor men det har man igen flera gånger om då man kan sälja gluggen repfri. Man har ju sett sportfotografers telen, ser ju ut som om dom dragit objektiven efter bilen till och från sportarenorna =).


Väl investerade pengar =)

/Nicklas
 
Tja, när Canon kom ut med 70-200 f/2.8 L IS så var det många som sålde sina gamla 70-200 f/2.8 L och uppgraderade.

Även om Canons objektiv tål en hel del så skulle nog jag dra öronen åt mig om jag var spekulant på ett objektiv som var misshandlat.

Ett objektiv i nyskick kommer att vara mer lättsålt.
 
StefanA skrev:
Vad är vitsen? Skydda mot repor? Om tio år värdelöst ändå. Ny teknik kommer glöm dagens tyvärr.

Vad är det som kommer vara värdelöst???? Det finna ju alltid en andrahandsmarknad och dom köper ju naturligtvis ett fint objektiv än ett repigt.

Sen tror jag att du missa en poäng och det är att men inte vill ha ett vit-lysande objektiv när man är i skogen och plåtar skygga djur.




/Nicklas
 
Nicklas77 skrev:
Vad är det som kommer vara värdelöst???? Det finna ju alltid en andrahandsmarknad och dom köper ju naturligtvis ett fint objektiv än ett repigt.

Sen tror jag att du missa en poäng och det är att men inte vill ha ett vit-lysande objektiv när man är i skogen och plåtar skygga djur.




/Nicklas

Tjena
Ja precis, du har helt rätt Nicklas.

Taiga
 
Tror nog att dessa prylar vara lite längre än 10 år.. Hoppas iaf det:)

Att skydda prylarna är alltid ngt positivt bara det inte hindrar fotandet för mycket..

Den vita färgen tror jag personligen inte är ngt stort problem men att den är positiv i skogen,, knappast. Jag tror att det är viktigare med själva uppträdandet från fotografens sida än den vita färgen, men det är bara vad jag tror.

Ngn som vet var man i Se kan köpa neoprene i metervara? Har sökt länge men bara hittat utomlands..

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:

Ngn som vet var man i Se kan köpa neoprene i metervara? Har sökt länge men bara hittat utomlands..

Mvh Niclas,

Jag köpte i Göteborg för ett par år sedan. Det var en privatperson som sydde måttbeställda våtdräkter bla. Han hade en jäkla massa olika tjocklekar och färger - även cmofärgat.

JAg hittade han via en tråd här på fs men jag tror han har slutat sälja tyvärr men leta i gamla trådar (-03 ungefär) så borde det dyka upp någon länk.

Jag tänkte sy/limma objektivväskor men det blev bara et par misslyckade, man kanske skulle ta fram neoprenet igen och limma ihop ett skydd till 300:at.

/Johan
 
Niclasfoto skrev:
Tror nog att dessa prylar vara lite längre än 10 år.. Hoppas iaf det:)

Att skydda prylarna är alltid ngt positivt bara det inte hindrar fotandet för mycket..

Den vita färgen tror jag personligen inte är ngt stort problem men att den är positiv i skogen,, knappast. Jag tror att det är viktigare med själva uppträdandet från fotografens sida än den vita färgen, men det är bara vad jag tror.

Ngn som vet var man i Se kan köpa neoprene i metervara? Har sökt länge men bara hittat utomlands..

Mvh Niclas,


Om du tex fotar örnar och har ett vitt motljuskydd utanför gömslet och viftar omkring med det så kan jag garantera att du inte har en enda örn kvar =)

Men visst.. när det gäller många andra djur som inte är lika skygga så har det mycket med fotografens uppträdande att göra.

Sen tycker jag personligen att det är värt att lägga ut 800 kr på neoprenskyddet när linsenen det sitter kanske kostar 40 000 - 80 000 kr.
Som jag tidigare skrev så har jag sett många långa gluggar som blivit "milt sagt" missahandlade av ägaren och jag skulle aldrig köpa dessa objektiv.



/Nicklas
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Jag har inget sådant som visas på länkarna men var nära på att köpa ett sådant efter en kortare konversation med Omar B.

Jag köpte nyligen en våtdräkt i herrstrl xxl och den plockade jag av benen på. Så nu har jag två fenomenala skydd till mitt större tele. Men där är syftet som skydd mot regn och inte primärt som kamouflage och skydd mot repor etc.

Armarna till dräkten sålde jag här i veckan, passar lagomt till ett typ 70-200 telezoom...

Det är iaf ett tips för den som vill trixa lite på egen hand:)


MVH Niclas,

Bra ide Niclas!
Ska genast gå lös på ett par gamla byxben till mitt 300.
m.v.h. Jonas
 
Niclasfoto skrev:
Jag har inget sådant som visas på länkarna men var nära på att köpa ett sådant efter en kortare konversation med Omar B.

Jag köpte nyligen en våtdräkt i herrstrl xxl och den plockade jag av benen på. Så nu har jag två fenomenala skydd till mitt större tele. Men där är syftet som skydd mot regn och inte primärt som kamouflage och skydd mot repor etc.

Armarna till dräkten sålde jag här i veckan, passar lagomt till ett typ 70-200 telezoom...

Det är iaf ett tips för den som vill trixa lite på egen hand:)


MVH Niclas,


Vad kostade våtdräkten då? om man får vara lite nyfiken? =)
Om man nu ska köpa en våtdräkt så kostar den ju inte mindre än ett neoprenskydd som desutom med största säkerhet sitter bättre på objektivet.

Men om nu råkar ha en gammal våtdräkt i cammofärg liggandes så är det ju inte fel att klippa och klistra =)


/Nicklas
 
Nicklas77 skrev:
Om du tex fotar örnar och har ett vitt motljuskydd utanför gömslet och viftar omkring med det så kan jag garantera att du inte har en enda örn kvar =)

Men visst.. när det gäller många andra djur som inte är lika skygga så har det mycket med fotografens uppträdande att göra.

Sen tycker jag personligen att det är värt att lägga ut 800 kr på neoprenskyddet när linsenen det sitter kanske kostar 40 000 - 80 000 kr.
Som jag tidigare skrev så har jag sett många långa gluggar som blivit "milt sagt" missahandlade av ägaren och jag skulle aldrig köpa dessa objektiv.


/Nicklas


Visst, jag nekar inte till att det i vissa situationer krävs bäst möjligt kammo, tveklöst.

Vad gäller konkret Örnar så skilljer det mycket från plats till plats och från örn till örn trots artspecifika generella tendenser såklart.

Visst är det bra att skydda utr,stn:en jag gör så själv. Men jag gör det inte för att andra skall kunna köpa prylen utan att jag vill själv vårda den för ett långt produktivt liv. Ingen ser mig när jag fotar heller..

Jag har INTE EN prick på mitt objektiv även om det sällan sitter skydd på.. Har fotat en heeeel del kan jag säga...

Jag tycker den nyare vitgrå lacken är bättre än den gamla men det kanske bara är för att den åldras den också?

Här är en vild Havsutter för ett par veckor sedan.. De ser rättså dåligt men är bra skygga och regerar direkt om ngt inte är 100% normalt. Jag uppträdde som jag lärt mig vid sådana situationer och behövde varken kammo eller ngt annat utom neutrala kläder och ett bra/passande uppträdande. Det tror jag är viktigast!

Men helt klart så hade jag inte lyckats mindre bra med kammo, det hade ju vart knasigt:)

MVH Niclas,

Ps, jajaja ... skärpan ligger lite långt fram,, I know:)
 

Bilagor

  • utter24-mini-webb.jpg
    utter24-mini-webb.jpg
    34.4 KB · Visningar: 517
jonasjoh skrev:
Bra ide Niclas!
Ska genast gå lös på ett par gamla byxben till mitt 300.
m.v.h. Jonas


Hehe, ja det är helt klart värt att försöka själv + att det är så mycket roligare när man får till ngt bra!

Jag har ett i neoprene och ett i vanligt PVC från en kraftig regnbyxa. Fördelen med PVC,n är att den är lättare men framförallt så tar den mindre plats.

Den största fördelen med neoprenet är att den fungerar fint som stötskydd och faktiskt även som skyddscover vid transport. Speciellt om man tar till lite extra av materialet. (Vilket jag gjorde av ett ben från våtdräkten).

MEN en fördel med neoprene är att det är skönt när det är kallt. Jag använder mitt neopreneskydd främst mot nederbörd och då har jag skurit det så att det överlappar hus och händer vid fokuseringen, det värmer faktiskt mkt skönt och skyddar för nederbörden samt eventuell kall vind.

Alltså PVC på sommaren och neoprene på vintern för min del..

MVH Niclas,

Ps, hoppas att ni stod ut med min lilla egoflipp ovan men bilder å allt:)
 
De är väl inte heller anpassade för fotande ute i skogen utan oftare där färgen inte spelar ngn roll. Absorberar dock mindre ljus-->värme.. kan ju vara en fördel.

Sedan så kan man ju undra varför då Nikon inte har problem med sina svarta..

Jag tror personligen att Canon differentierat sig på marknaden och på så sätt skapat sig en lite speciell position med sina vita telen. Utan att det har ngn speciell och reellt avgörande funktion alltså:)
Ett kommerstrix alltså..

Där de står uppradade med sina objektiv så lyser de vita och tycks ju då också dominera lite extra,, det är väl säkerligen värt mycket för en producent.

Nikon får väl trixa till objektiv i röda, gröna eller blå färger,, för att passa in vad vet jag i eld, skog och hav,,:)




Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.