Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Negativscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeneke

Medlem
Jag är inne på att börja fota lite analogt och köra framför allt svartvitt och funderar på om det skulle löna sig att framkalla endast negativen (i butik om man kan hitta någon som gör det eller själv) och sedan scanna in negativen för att spara bilderna i datorn.

Jag undrar om någon har tips på en bra negativscanner till ett vettigt pris men som scannar med bra kvalitet.
Scannern ska klara av vanlig 135mm och 120 film.

/ Jenny

Plustek 120 skall vara riktigt bra då den lär upplösa mer detaljer än vad film förmår att innehålla, fast denna kanske inte alla ser som prisvärd... Optisk upplösningen hos denna är 5300 dpi (effektiva upplösningen är givetvis lägre).

Misstänker att Epson v750 inte ger så bra resultat med 35 mm film. Flatbäddskannrar har ju inte så bra uplösningsförmåga egentligen. Dedikerade fimsskannrar brukar vara att föredra.

Uppskattar om någon kan bättre alternativ till Plustek 120 (dvs billigare) som ger bra upplösning med 35 mm. Ett billigare alternativ är att "scanna" filmen med systemkameran. Men krävs då ett bra macroobjektiv och förmodligen även en del tålamod...

V700/750 duger gott för en entusiast som fotar mellanformat. Till svartvit småbild funkar den INTE! Kornet blir av någon anledning ca 5-6ggr större än vad motsvarande negativ ger på mörkrumskopia. Det finns dedikerade småbilds-skannrar från Plustek också, kolla på dem vettja. Däremot så blir kornet på småbilds-färgnegativ riktigt okej i en V750 av någon anledning. Obs glöm aldrig: skanna alltid på så hög upplösning som möjligt och förminska sen bilden med bikubisk skarpare. Blir extremt mycket bättre än att skanna direkt till den storlek man vill ha på den färdiga filen. Bästa filmerna att skanna med flatbädd är enligt mig Fuji Reala, fuji superia 200, superia 800 och kodak ektar 100. Nya Kodak Portra är sååååå svår att färgkorrigera i bildbehandlingen tycker jag..

Hej,

Jag harvade länge med en Refecta CrystalScsn 7200. På l'Internet är den jättebra. Det stämmer! Men det tar tid och det går inte att scanna en kontaktkarta.

Efter att jag skaffat en Hasselblad mellanformatkamera köpte jag en Epson V700. Jag scannar numera både 135 och 120 format med denna scanner. Det skulle aldrig falla mig in att köra Refecta:n igen.

Bildkvaliteten är jämförbar både för skärm och print när jag scannar för A3.

Säg att du ställer din kamera på ett stabilt stativ, fäller upp spegeln, använder en metod där du inte inducerar skakningsoskärpa samtidigt somdu skapat ett mästerverk: Skicka bilden för professionell scanning för 250 spänn. Det har hittills inte hänt och kommer nog aldrig att hända.

Jag bör tillägga att en bra mjukvara är viktig. Jag använder Silverfast SE 8 Plus. Funktionen med multiexposure är guld värd!

Bildkvalitet är viktigt, men om det är din viktigaste prioritet rekommenderar jag att fotografera digitalt.

Groet,

Jonas

Hej,

Efter att jag skaffat en Hasselblad mellanformatkamera köpte jag en Epson V700. Jag scannar numera både 135 och 120 format med denna scanner. Det skulle aldrig falla mig in att köra Refecta:n igen.

Bildkvaliteten är jämförbar både för skärm och print när jag scannar för A3.

Groet,

Jonas

Jag äger själv en V750 ( i stort sett samma som V700) och det är skannern jag har " harvat" med i några år.. Den har tjänat in sig som tur är men det krävs ett enormt efterarbete för att få acceptabel nivå på mellanformatsnegativ.. Kvaliteten på skannade mellanformats-negativ är precis acceptabel, men idag skulle jag aldrig köpa den, personligen tycker jag den är KASS rent ut sagt. Småbild går inte skanna alls, ja eller om man är ute efter en "Toy-camera"-effekt så funkar det kanske.. Nä, flatbädd är inget man ska lägga pengar på om man vill skanna negativ.
Nästa steg upp är väl en Plustek 120 för 18.000kr.. Det är enda prisvärda alternativet för bra kvalitet vid skanning av negativ.

Jag äger själv en V750 ( i stort sett samma som V700) och det är skannern jag har " harvat" med i några år.. Den har tjänat in sig som tur är men det krävs ett enormt efterarbete för att få acceptabel nivå på mellanformatsnegativ.. Kvaliteten på skannade mellanformats-negativ är precis acceptabel, men idag skulle jag aldrig köpa den, personligen tycker jag den är KASS rent ut sagt. Småbild går inte skanna alls, ja eller om man är ute efter en "Toy-camera"-effekt så funkar det kanske.. Nä, flatbädd är inget man ska lägga pengar på om man vill skanna negativ.
Nästa steg upp är väl en Plustek 120 för 18.000kr.. Det är enda prisvärda alternativet för bra kvalitet vid skanning av negativ.

Att påstå att V700/V750 ger "Toy-camera"-effekt är rent ljug. Jag har skivit ut i A3 utan "enormt" efterarbete. Scannad film ger aldrig samma bildkvalitet som ens en billig digital spegelreflex. Film har andra kvaliteter, men njuts helst som print på ljuskänsligt papoer.

Har du en makroglugg eller lite mellanringar är ett alternativ att fota av negativen, funkar bra till både 135 (om du kan nå 1:1 makro) eller 120.

Jag har ett par exempel här: https://www.flickr.com/photos/pontusfyhr/ som är scannade med endast en negativhållare, ipad, stativ och en OM50 med mellanring.

Bakgrundsbelysningen är den svåraste biten. Luminous landscape hade nyligen en artikel om ett effektivt arbetsflöde för denna typ av scannning, den finns här: http://www.luminous-landscape.com/e...processing_of_negative_film_photographs.shtml

Jag har tagit bort inlägg som hör hemma i köp och sälj. Forumet är inte tänkt för att kränga prylar.

/Mod

Skall du bara dela bilderna på instagram eller liknande så funkar 35mm scanning i en Epson V700/V500 bra, men det är egentligen lite sådär som de andra säger. Jag har gjort förstoringar av 120 som jag gillar. V700 duger också till 4x5 storformat, och steget dit är inte så stort som man kan tro.

Alternativet att fotografera negativen med en digitalkamera tycker jag verkar intressant, även om jag inte testat det själv.

Jag tycker att du skall överväga att framkalla själv också. Grejjerna som krävs kostar kanske en tusenlapp, beroende på om du kan hitta några delar begagnat. Och bara för framkallning behöver man inget mörkrum, det går att göra i köket eller i tvättstugan eller var som. Kostnaden för att framkalla en rulle hemma är någon/några kronor för svartvitt, och sådär 15kr/rullen för färgfilm. Framkallningsgrejjerna betalar sig själva rätt snabbt om man jämför med vad det kostar att skicka in saker på framkallning.

Jag tycker att du skall överväga att framkalla själv också. Grejjerna som krävs kostar kanske en tusenlapp, beroende på om du kan hitta några delar begagnat. Och bara för framkallning behöver man inget mörkrum, det går att göra i köket eller i tvättstugan eller var som. Kostnaden för att framkalla en rulle hemma är någon/några kronor för svartvitt, och sådär 15kr/rullen för färgfilm. Framkallningsgrejjerna betalar sig själva rätt snabbt om man jämför med vad det kostar att skicka in saker på framkallning.

En nagskanner, som en Nikon Coolscan eller en Reflecta, ger nästan alltid bättre resultat än en flatbäddsskanner. Man kan nå bättre resultat med en V700/750 eller den nya V850 genom att trimma in exakt rätt höjd på neghållarna ovanför glaset. Skärpedjupet är någon bråkdel av mm, så resultatet kan variera från exemplar till exemplar, vilket kan förklara de olika resultaten.

Sedan instämmer jag i att det är bra idé att framkalla själv. Idag är det många labb som har problem med att få en jämn framkallning. Det är enkelt att få bättre resultat än vad alla labb, med mycket få undantag, levererar. Volymen av framkallningen som de gör idag är för låg för att deras maskiner ska ge bra resultat. Böraj med svartvitt. lär dig att agitera rätt och gör gärna ett par testbilder där du fotograferar en jämn yta. Kolla efter framkallningen att ditt negativ är helt jämnt.
Stefan

Jag kan bara redogöra för scanning av 135 film, inte andra format.
Jag skaffade en V700 för ett par år sen med avsikt att dels scanna det jag fotograferade analogt men även kunna stötta mina föräldrar med att digitalisera valda delar av gamla fotoalbum. Det gick sisådär. :)

Jag håller med de som inte rekommenderar en flatbädd för 135-negativ - ja, det går men är varken enkelt eller smidigt någonstans. Länge trodde jag att det var jag som var oduglig men efter att ha läst diverse forum konstaterade jag att jag krasst sett köpt "fel" produkt.

I somras skaffade jag en OpticFilm 8200i och det är för mig helt uppenbart att det är vad jag borde skaffat från början. V700/V750 är en riktigt bra flatbäddsscanner, det är solklart, och det _går_ att scanna 135-negativ med de medföljande hållarna men det är arbets- och kunskapskrävande. Själv får jag mycket bättre resultat med 8200:an än med V700 för mina negativ. Som extra bonus tar negativscannern mycket mindre plats. :)

Vidare håller jag med om att mjukvaran har väldigt stor betydelse. Scannerprogram är för mig en produkt som lever kvar i stenåldern men jag har till slut kommit överens hyfsat med SilverFast.

En liten varning kan vara på sin plats om man funderar på att köpa en till scanner eftersom man redan har SilverFast till en befintlig scanner (som jag hade). Det man köper när man betalar för SilverFast (eller får den bundlad) är krasst sett en drivrutin för den scanner du har. Skaffar du en till scanner så måste du ha en till licens av programmet (och göra en till installation på datorn). Det går inte att ansluta två olika scanners till samma licens/installation av SilverFast.

Skulle aldrig lägga 18000:- på en Plustek 120. Hellre då 25000:- för en gammal Nikon 9000ED

http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm120.html

/Stephan

Det är svårt att hitta bra jämförande test, men man får komma ihåg att filmscanner.info (aka scandig.com) tjänar pengar på att sälja prylarna de testar.
Jag säger inte att testen nödvändigtvis är oärliga, men det är kanske värt att notera att slutsatserna påfallande ofta hamnar i att en (Relfecta) skanner med extra programvara (SiIverfast Plus) är det enda som inte är helt kass. Det vore då intressant att se säljarens marginaler på motsvarande produkter..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar