Annons

negativ films omfång...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Att negativ film har ett generellt omfång på 7 zoner är väl dom flesta överens om. Men, är omfånget symetriskt placerat runt zon V?
Ligger det från zon II till zon VIII?
Eller från zon III till zon IV?
 
Jag är inte överens. En negativ film har i regel ett mycket större omfång än sju steg innan den planar ut.

Neråt finns det ingen latitud, det ligger ju i själva ISO-definitionens natur.

Men uppåt med en modern film som TMX så kan du registrera en himla massa steg innan du når D-max. Hur många beror på hur man soppar den.

Att få ut det på papper är naturligtvis en annan historia.
 
Negativ färgfilm menade jag, vill jag tillägga.

Jim: Menar du s/v neg, eller både s/v och färg?
 
Hej

som jag har läst någonstans..

dia kring 7

digitalt kring 8-9 (tycker dock att detta är tveksamt efter egen erfarenhet.. ligger snarare som dia)

negativ färg 11
negativ s/v 12

/Johan
 
Upptäckte just mitt misstag...Jag menar alltså inom hur stort omfång man har tillfredställande täckning.

Vad jag har läst så är det 5 zoner för dia, och (väldigt generellt) 7 zoner för negativ färg.
 
Senast ändrad:
Negativ film har detaljtäckning inom ett stort område, du kan utgå från -2,5 till +8-12 beroende på vilka kvalitetskrav du har.

Du kan exponera en film rejält rikligt och behålla detaljer i neggets högdagerdelar, men med en svartvit film får du korntillväxt och sämre skärpa.
Med färgfilm får du finare korn och sämre skärpa. Dessutom kan färgavvikelser uppträda vanligen att du får en brun ton på de ljusa partierna.

Problemet är att det krävs manuell kopiering med efterbelysning av de ljusa motivdelarna för att få fram detaljer samt att om du skannar så klarar inte en vanlig budgetskanner ett så tätt negativ. Krävs en trumskanner.

Men för mig är det standard att i hårt solljus, eller knepiga interörtagningar med dagsljus och befintligt blandat, att exponera rikligt för god skuggåtergivning och låta de ljusa motivdelarna bli rejält täta. Sedan kopierar jag fram en snygg kopia (och efterbelyser de ljusa delarna så jag får fram detaljerna som finns i filmen) som jag skannar in.
Om jag skall skanna filmen brukar jag göra två exponeringar, en för skuggorna (rikligt exponerad) och en för högdagrarna (tunt exponerad), sedan skannar jag in de två rutorna och lägger ihop dem i Photoshop med hjälp av lagermask.
 
Glömde en sak, du kan få problem med överstrålning om du exponerar alltför rikligt, märks ofta vid interiörtagningar. Men för mig är det en effekt man kan nyttja som signum.
 
Omfånget ni pratar om är inte en begränsning av filmen

...utan av pappret.

En negativ film, både svart/vit och färg, har större exponeringslattitud än pappret, själva filmen kan lätt ha mer än 15 zoners omfång men när du kopierar det på papper så har pappret mycket mindre omfång än filmen i sig och det får man ta hänsyn till om man vill få med hela omfånget på papper. Om man framkallar och kopiera själv så kan man styra detta med framkallning och kopiering, men det är en helt annan diskussion.

När det gäller Svart/vit så räknar man att pappret kan visa 10 zoner från max svart (ZON 0) till pappers vit (ZON 9). Fast man brukar räkna från ZON 1 som är svart men knappt märkbart mörkare än max svart (ZON 0).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar