Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
negativ films omfång...
- Trådstartare Walle
- Start datum
Jag är inte överens. En negativ film har i regel ett mycket större omfång än sju steg innan den planar ut.
Neråt finns det ingen latitud, det ligger ju i själva ISO-definitionens natur.
Men uppåt med en modern film som TMX så kan du registrera en himla massa steg innan du når D-max. Hur många beror på hur man soppar den.
Att få ut det på papper är naturligtvis en annan historia.
Neråt finns det ingen latitud, det ligger ju i själva ISO-definitionens natur.
Men uppåt med en modern film som TMX så kan du registrera en himla massa steg innan du når D-max. Hur många beror på hur man soppar den.
Att få ut det på papper är naturligtvis en annan historia.
mipert
Aktiv medlem
Negativ film har detaljtäckning inom ett stort område, du kan utgå från -2,5 till +8-12 beroende på vilka kvalitetskrav du har.
Du kan exponera en film rejält rikligt och behålla detaljer i neggets högdagerdelar, men med en svartvit film får du korntillväxt och sämre skärpa.
Med färgfilm får du finare korn och sämre skärpa. Dessutom kan färgavvikelser uppträda vanligen att du får en brun ton på de ljusa partierna.
Problemet är att det krävs manuell kopiering med efterbelysning av de ljusa motivdelarna för att få fram detaljer samt att om du skannar så klarar inte en vanlig budgetskanner ett så tätt negativ. Krävs en trumskanner.
Men för mig är det standard att i hårt solljus, eller knepiga interörtagningar med dagsljus och befintligt blandat, att exponera rikligt för god skuggåtergivning och låta de ljusa motivdelarna bli rejält täta. Sedan kopierar jag fram en snygg kopia (och efterbelyser de ljusa delarna så jag får fram detaljerna som finns i filmen) som jag skannar in.
Om jag skall skanna filmen brukar jag göra två exponeringar, en för skuggorna (rikligt exponerad) och en för högdagrarna (tunt exponerad), sedan skannar jag in de två rutorna och lägger ihop dem i Photoshop med hjälp av lagermask.
Du kan exponera en film rejält rikligt och behålla detaljer i neggets högdagerdelar, men med en svartvit film får du korntillväxt och sämre skärpa.
Med färgfilm får du finare korn och sämre skärpa. Dessutom kan färgavvikelser uppträda vanligen att du får en brun ton på de ljusa partierna.
Problemet är att det krävs manuell kopiering med efterbelysning av de ljusa motivdelarna för att få fram detaljer samt att om du skannar så klarar inte en vanlig budgetskanner ett så tätt negativ. Krävs en trumskanner.
Men för mig är det standard att i hårt solljus, eller knepiga interörtagningar med dagsljus och befintligt blandat, att exponera rikligt för god skuggåtergivning och låta de ljusa motivdelarna bli rejält täta. Sedan kopierar jag fram en snygg kopia (och efterbelyser de ljusa delarna så jag får fram detaljerna som finns i filmen) som jag skannar in.
Om jag skall skanna filmen brukar jag göra två exponeringar, en för skuggorna (rikligt exponerad) och en för högdagrarna (tunt exponerad), sedan skannar jag in de två rutorna och lägger ihop dem i Photoshop med hjälp av lagermask.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Omfånget ni pratar om är inte en begränsning av filmen
...utan av pappret.
En negativ film, både svart/vit och färg, har större exponeringslattitud än pappret, själva filmen kan lätt ha mer än 15 zoners omfång men när du kopierar det på papper så har pappret mycket mindre omfång än filmen i sig och det får man ta hänsyn till om man vill få med hela omfånget på papper. Om man framkallar och kopiera själv så kan man styra detta med framkallning och kopiering, men det är en helt annan diskussion.
När det gäller Svart/vit så räknar man att pappret kan visa 10 zoner från max svart (ZON 0) till pappers vit (ZON 9). Fast man brukar räkna från ZON 1 som är svart men knappt märkbart mörkare än max svart (ZON 0).
...utan av pappret.
En negativ film, både svart/vit och färg, har större exponeringslattitud än pappret, själva filmen kan lätt ha mer än 15 zoners omfång men när du kopierar det på papper så har pappret mycket mindre omfång än filmen i sig och det får man ta hänsyn till om man vill få med hela omfånget på papper. Om man framkallar och kopiera själv så kan man styra detta med framkallning och kopiering, men det är en helt annan diskussion.
När det gäller Svart/vit så räknar man att pappret kan visa 10 zoner från max svart (ZON 0) till pappers vit (ZON 9). Fast man brukar räkna från ZON 1 som är svart men knappt märkbart mörkare än max svart (ZON 0).
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Heh, tog lite för lång tid att skriva mitt inlägg.... Mikael är snabb att svara på dessa frågor som vanligt och har helt rätt... som vanligt
Similar threads
- Svar
- 18
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 164
- Visningar
- 21 K