Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nedbländning

Produkter
(logga in för att koppla)

matti paul

Ny medlem
Finns det någon tumregel när man (naturfoto) bör
blända ner ? Med detta menar jag att få mer sk.
must i bilderna. Eller bör man helt enkelt pröva
sig fram. Jag är intresserad av alla profsiga
förslag. Tack !

Vill du få ut bästa möjliga skärpa ur objektivet så brukar den vara mellan bl 8 och 11. Vad menar du med mustiga? Färgerna ändras inte beroende på vald bländare men skärpedjupet gör det. Ligger man på 2,8 eller större kan man oftast separera huvudmotivet från bakgrunden, men då oftast på kostnad av lite skärpa. Sen brukar oftast största bländare vinjettera lite och andra optiska fel. Med för små bländare blir det även då lite oskarpare pga diffraktion. Vet inte om jag förstog frågan rätt.

matti paul skrev:
Finns det någon tumregel när man (naturfoto) bör
blända ner ?

Menar du att underexponera? I så fall är det nog tyvärr inget man enkelt kan lära sig, där hjälper nog bara erfarenhet. Det går å andra sidan rätt kvickt att skaffa sig, numera. En förmiddag i skogen och en eftermiddag vid datorn ger nog en hel del!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar