** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Neat Image hysteri!

Produkter
(logga in för att koppla)
ariadne skrev:
man mår väl iaf inte bättre för att det finns fördomar och att särbehandlar överviktiga iaf.

Vet ni om att det idag är i princip omöjligt att inom exempelvis industrin få ett jobb om man har en viss mängd övervikt? Behöver faktiskt inte vara speciellt mycket...

Tanken från företagen är förstås att överviktiga statistiskt sett drar på sig mer sjukdomar vid stigande ålder men man undrar ju vad nästa steg blir...

Jag känner åtminstone 2 stycken människor som idag är totalt utbrända som människor & känner sig värdelösa pga detta...

ariadne skrev:
jo..men då är det ju snarare en social fråga än något som är "sunt-i-sig"? hur sunt är det att man inte får ett jobb för att man inte ser ut på ett visst sätt tex?

jag kan inte se så mkt sunt i att bry sig pm sitt utseende faktiskt. inte osunt heller för den delen. sålänge det är inom rimliga gränser då.
Jag har faktiskt varit med om att få sluta ett jobb för att jag inte såg ut på "rätt" sätt. Kanske var ett extremfall iof och så var jag ändå bara 16-17 eller nåt. P g a att jag ville se ut som jag då gjorde fick jag också tåla det och söka jobb där mitt utseende accepterades isttället. (Musik eller stall var bättre passande ställen än städare på hotell eller frisörlärling.) Det är inte sunt om en kompetent person nekas ett arbete p g a sin vikt eller sin frisyr, men att anpassa sig till situationer och klä sig helt, rent och passande är ändå något som krävs på många arbetsplatser väl? och att man faktiskt bryr sig om att komma hel och ren är väl ganska sunt om man vill kunna ha mat på bordet varje dag?

Men visst, jag håller med dig. Det är en social fråga..

ariadne skrev:
jag vet inte. jag har inget jobb och vill helst aldrig ha nåt.

nu ska jag äta pizza.

Sitter på nattskiftet & in genom dörren kom just 10 pizzor till mina arbetskamrater, själv så är jag friskvårdsombud & ska föregå med gott exempel & har därför egen mat med mig.

Ok, jag fuskar ibland (allt för ofta). Igår så åt jag också pizza...

hm.. jag känner mig onekligen aningens medskyldig till att den här diskussionen togs upp, eftersom det var jag som började göra extrem-neatade barbiesar.
fast jag gjorde det i blåögdheten att om man tog i så man nästan spricker så skulle alla se leken och den totala överdriften och tycka att det var lite skojigt, och så skulle ingen få dåligt självförtroende och vilja operera om sig och laserbehandla huden.

min personliga tanke var alltså att överdriften skulle göra leken i det hela tydlig. men det var tydligen fel?
jag ber om ursäkt om någon tagit illa upp eller stört sig, och jag förtydligar att åtminstone mitt eget flitiga användande av för mycket NI var just på grund av att jag ville dra retuschen över gränsen, så att man både kunde utvecklas som retuschör och för att ingen skulle ta illa upp eftersom bilderna blev långt ifrån övertygande som ideal.
sorry om det blev precis tvärtom. :eek:/

jag personligen tycker nog ändå att det är värre med bilder där man inte kan se rejäla förbättringar. som i indragna midjor, förstorade bröst, omsvarvade förlängda ben, förstorat innehåll i kallingarna, osv osv.
dom manipuleringarna ser vi omkring oss dagligen, särskilt i juletid, och eftersom man inte kan se dom så får många av oss ett nära nog ouppnåbart ideal vad det gäller utseenden.

det här med Neat Image, förresten.. det är ungefär som när tex. alienskin/eyecandy var nytt... då svämmade nätet över med candyfierade 3D-plastbokstäver och dyl. ett tag.
men, som med allt nytt, så hade man lekt av sig nyhetens behag efter ett tag och allt återgick till det vanliga. ;o)
det kommer det här med NI med all säkerhet oxå göra.
det är som med alla nya tekniker... man leker av sig och utforskar alla möjligheter innan man sen börjar använda tekniken sparsamt och smakfullt.
det är genom leken man lär.

jag vill för övrigt påpeka att jag i vanliga fall inte sitter och gör barbiesar, utan gör högst sparsmakad retusch.
släthet kan vara snyggt, men jag är även mycket, mycket förtjust i kornighet och tycker inte att det ena måste ta ut det andra.
tyvärr så händer det allt oftare numera att man får se kritik på just kornet i en bild. både på digitalt som analogt korn.
kanske börjar många få sån vana för släta bilder så att kornet börjar "sticka i ögonen" på dem?
jag är isf den förste att beklaga....

och just det förresten...
jag kallar mig precis lika mycket fotograf som retuschös.
är jag den enda på fotosidan som gör det?
jag tycker mig se att det på fotosidan anses att man "måste" vara antingen det ena eller det andra. och ofta sätts det en ära i att vara så lite retuschör som möjligt.
(ja, jag har tillome sett dom som faktiskt skryter med hur lite dom kan photoshop. i vissa situationer ger det lite obehagliga vibbar ibland)
och att vissa verkar snabba på att dra duktiga retuschörer över en kam och säger att dessa just därför inte kan vara bra fotografer... vadan denna "logik"?
jag undrar dessutom ibland (med dessa bakgrundsteorier) om det är så att vissa tror att alla mina bilder är rena manipulationer bara för att jag har gjort några få extremretuscher?
nåväl, allt är inte svart eller vitt som tur är.
och jag utgår ifrån att de allra flesta kan se det.

hum.. eh.
nu fick jag till ett sånt här inlägg som egentligen bygger på en hel massa gamla forumtrådar som jag snubblat över, tänkt på, som gnagt mig, och så kommer alla tankar ut i en enda tråd med lite liknande innehåll.
hm. kanske inte så himla genomtänkt, men äh. så får det bli. ;o)
hoppas jag inte spårade ur för mycket.. ;o)
men jag behövde babbla av mig lite så här mitt i natten innan jag ska borsta tanden och nanna kudden.

tjosan!
natti...
/Christel - som gäspar stort och sträcker sig mot off-knappen

edit: åh fyyy f.. nu blev det ett sånt här megalångt inlägg. sorry. ;o)

Senast ändrad:
larsaz skrev:
Sitter på nattskiftet & in genom dörren kom just 10 pizzor till mina arbetskamrater, själv så är jag friskvårdsombud & ska föregå med gott exempel & har därför egen mat med mig.

Ok, jag fuskar ibland (allt för ofta). Igår så åt jag också pizza...

Äta pizza ibland är ju inte så farligt. Den har inte så högt GI värde och man bli ju mätt på den.

Estethia skrev:
hm.. jag känner mig onekligen aningens medskyldig till att den här diskussionen togs upp,

Vet du vad Christel, att jag faktiskt inte haft en tanke på dig när jag ondgjort mig över plastificeringen.

Vad jag tycker är vidrigt är när modellerna på reklambilderna ser konstgjorda ut utan att det verkar ha varit målet, eller har det varit målet? Jag tycker ofta att det ser ut som att man i sin iver över att få till en perfekt hud gått totalt vilse i tekniken.

Det du gjorde här är ju ren fiction & dessutom ganska så fräckt! Vad som däremot blir jobbigt är när hudojämnheter smetats ut med NI enbart i syfte att modellen ska se perfekt ut.

Nu är det inte helt omöjligt att det hela är en vanesak, jag har tex mycket större tolerans för användning av gausisk oskärpa än plastfeelingen, kanske inte är nån skillnad egentligen?

Larsa

Jacobs variant här är ju ett lyckat exempel på förskönande retusch som inte märks nämnvärt.

Sen kan man ju tycka vad man vill om förskönande retusch, min 18-årige son vägrar dock låta mig göra kopior av porträtt på honom om jag inte trollar bort acnen...

Ok, jag tycker också att det är kul...

Jag har inte heller haft dig specifikt i åtanke, och jag kan också skilja på efterbehandlingstrådarna och bilder på andra platser. Det jag reagerat främst över är att det avänds till överdrift både i reklam och mer och mer bland kritikbilderna här också. Folk hurraropar och ibland undrar jag faktiskt om det är så killar vill se tjejer, och hur många tjejer påverkas av dessa bilder. Har du Christel sett Elisabeth Ardens reklambild t e x? Du är långt från ensam om att göra människor plastiga.

Varför är plastig hy bättre än retuscherad kroppsform? Kan inte det ge ett mer ouppnåeligt ideal än sånt som faktiskt kan förändras? Jag menar, ser vi inte förändringarna så kan de ju trots allt vara verklighet och uppnåbara. Men detta var bara en frågeställning. Jag tycker nog själv också att det vore roligare med mindre manipulerade bilder i reklamen överhuvudtaget.

Sen har jag inte det minsta mot retuschering och leker gärna i bildbehandlingsprogram själv också, men jag vill inte göra dockor av folk. Jag vill inte heller göra förändringar på kropp eller ansiktsformer.
/Lotta (som ska fota nakna överviktiga kvinnor på soffan med fjärrkontroller och snus när jag hittar modellerna;))

Senast ändrad:
ariadne skrev:
..frågan är om vi nånsin kan komma dit, att det yttre inte spelar någon roll..

Eftersom det yttre är det första intryck vi får av en medmänniska och något som till väldigt stor del uttrycker hur vi vill att andra ska uppfatta oss kan jag omöjligen se hur det skulle kunna vara betydelselöst.

jo.
samtidigt så har vi människor en hel del frihet, och möjlighet att styra och påverka och välja, så man skulle nog kunna påverka rätt mkt ändå. tror jag iallafall. att älägga en värdering i det iallafall. sen är det kanske inte negativt att göra det, jag vet inte.

eller tror du att värdering är ett grunddrag hos människan som inte går att välja bort?

när man är ute och går, man ser olika saker, måste vi lägga värderingar i allt vi ser?

Anna. Jag är så himla nyfiken på ditt tankesätt om att inte behöva bry sig. På nåt sätt har jag svårt att tro att du allvarligt tror att inte människor lägger värde i det första de ser, att vi inte skaffar oss en om än undermedveten liten uppfattning vid första anblicken.

Lek en stund att du är chef, du ska anställa en ny säljare som ska arbeta utåt och ägna dagarna till att lyckas sälja en produkt till andra människor. In kommer en karl med ZZtopskägg, lortiga jeans och olja på händerna med flottigt hår. Skulle du anställa honom även om han vid intervjun visade sig trevlig och kompetent?

Om du skulle gå på en intervju själv eller om du skulle vinna på hjulet i Bingolotto inför hela svenska folket, tänker du då inte lite extra på hur du ser ut vissa tillfällen?

Det verkar som tråden till en del drar från ämnet, men det tycker jag är kul. Det är spännande att se hur ett ämne kan leda vidare till det andra och det tredje.

Vad gäller NeatImage så tycker jag det är ett utmärkt program. Man kan snyggt ta bort brus från digitalkameror eller scannrar. Man kan också överdriva dess funktion och göra barbiedockor av porträtt. Det är väl kul om man är ute efter att göra barbiedockor. Jag ser inget fel i det, även om jag själv begränsar mig till att ta bort bruset.

lotelo skrev:
Anna. Jag är så himla nyfiken på ditt tankesätt om att inte behöva bry sig. På nåt sätt har jag svårt att tro att du allvarligt tror att inte människor lägger värde i det första de ser, att vi inte skaffar oss en om än undermedveten liten uppfattning vid första anblicken.

Lek en stund att du är chef, du ska anställa en ny säljare som ska arbeta utåt och ägna dagarna till att lyckas sälja en produkt till andra människor. In kommer en karl med ZZtopskägg, lortiga jeans och olja på händerna med flottigt hår. Skulle du anställa honom även om han vid intervjun visade sig trevlig och kompetent?

Om du skulle gå på en intervju själv eller om du skulle vinna på hjulet i Bingolotto inför hela svenska folket, tänker du då inte lite extra på hur du ser ut vissa tillfällen?

jag är helt övertygad om att vi värderar. men hur mkt av den värderingen är vald , dvs "jag väljer att värdera". sedan är det ju knappast ett val som liksom är särskilt övervägt " nu ska vi se, jag tror jag väljer att betrakta denna person som ful" det sker ju liksom omedvetet många ggr. men vad säger att man inte kan bli mer medveten om dessa värderingar och på så sätt också kunna ifrågasätta den och strunta i att värdera? kan man inte välja det? ( vet inte alls om jag tror på det själv, bara undrar..)

ariadne skrev:
..eller tror du att värdering är ett grunddrag hos människan som inte går att välja bort?

när man är ute och går, man ser olika saker, måste vi lägga värderingar i allt vi ser?

Med risk för att ge mig ut på riktigt hal is....

Någon värdering (eller 1:a intryck) av allt vi ser tror jag vi gör rent automatiskt, om inte annat som en grundläggande funktion för att identifiera potentiella faror. Jag har svårt att tänka mig ett möte med en människa som inte skulle generera någon sorts intryck/värdering i den bemärkelsen att mötet upplevs som något positivt - neutralt - negativt. Lär man känna en person fördjupas givetvis intrycken och det 1:a intrycket blir inte viktigt längre.

ariadne skrev:
...men vad säger att man inte kan bli mer medveten om dessa värderingar och på så sätt också kunna ifrågasätta den och strunta i att värdera? kan man inte välja det? ( vet inte alls om jag tror på det själv, bara undrar..)

Jag tror inte man kan välja bort att värdera i alla fall inte på en grundläggande nivå. Sedan kan man rent förnuftsmässigt fundera kring sina värderingar, värdera och även hantera dom.

Antag t.ex att en jag möter en person som har kläder jag inte skulle sätta på mig ens för en bra slant. Givetvis kan jag inse att det inte ska påverka hur jag arbetar ihop med den personen och att det kan vara en person jag mycket väl kan uppskatta - men det första intrycket påverkas av det yttre, först hur personen ser ut och sedan vilket intryck hon/han ger.

Känner jag på mig att en person ger intryck av att vara farlig eller allmänt opålitlig vore det rent dumt att inte ta hänsyn till den spontana värderingen och anlägga en viss försiktighet...

janc skrev:
Med risk för att ge mig ut på riktigt hal is....

Någon värdering (eller 1:a intryck) av allt vi ser tror jag vi gör rent automatiskt, om inte annat som en grundläggande funktion för att identifiera potentiella faror. Jag har svårt att tänka mig ett möte med en människa som inte skulle generera någon sorts intryck/värdering i den bemärkelsen att mötet upplevs som något positivt - neutralt - negativt. Lär man känna en person fördjupas givetvis intrycken och det 1:a intrycket blir inte viktigt längre.

det var nog snarare jag som var ute på hal is. du verkar ha fastare mark under fötterna:)

nä, vi kan nog inte välja bort att värdera. däremot kan man ju hantera sina värderingar olika. som du skrev i det andra inlägget.

att värdera tillhör väl det mänskliga. om vi inte skulle tycka att något var fult eller snyggt, skulle vi då kunna uppleva skönhet? tveksamt.
upplever min katt skönhet? eller fulhet för den delen. njae, de estetiska värdena är väl en mänsklig grej.

ariadne skrev:
upplever min katt skönhet? eller fulhet för den delen. njae, de estetiska värdena är väl en mänsklig grej.
Nog för att det kanske ligger långt utanför diskussionen, men jag inbillar mig faktiskt att även djur upplever skönhet. Att de estetiska värdena kanske inte bara är en mänsklig grej.

Snart är det dags att julpynta stallet ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar