Advertisement

Annons

Neat Image hysteri!

Produkter
(logga in för att koppla)
I första frågan var "normalt" ett olyckligt ordval av mig. Jag menade mer exakt typ, som det vanligaste sättet det används på. Svaret är nej, allt måste inte vara det vanliga sättet heller.

I din andra fråga är ordet bättre använt men kunde även ha bytts till äkta istället. Jag tycker det är viktigt att visa riktiga människor som de kan se ut, detta när det gäller alla sätt som kan påverka till sneda ideal via marknadsföring. Normalt i det fallet innefattar punkare, likväl som dvärgar, olika etiska ursprung mm, allt som kan förekomma i verkligheten alltså..

Kort sagt alltså. Ingen människa jag mött har haft hy som den på t e x bilden i Elisabeth Ardens reklam som Lars också nämnde tidigare, den bilden framställer något som inte är vanligt eller normalt.
 
jag tror på måttlighet och medvetenhet vad det än gäller. menar det är inte särskilt sunt i mina ögon att träna som en tok flera dagar i veckan, inte tillåta sig att äta onyttiga saker då och då ( eller som jag, aldrig träna, äta massor med godis och kedjeröka..)
då är det i mina ögon sunderade om man går och opererar näsan, och att vara helt medveten om att det är näsan man opererar och att detta indirekt kan leda till ett bättre liv rent allmänt men att det inte direkt påverkar den man är inombords.
kan man skilja på det så är det nog mkt större chans att man lever ett sunt liv och inte går överstyr och gör operation efter operation efter operation
 
larsaz skrev:
En lite undran.

Är alla operationer av ondo?

Om en kvinna efter 3 födslar vill göra en liten fettsugning pga hon inte lyckas bli av med överhänget, är det lika fel?
Jag skrev förut om medicinska skäl, beroende på hur dåligt man mår. Rent allmänt tycker jag nog att det är rätt fel. Redan innan man skaffar barn så vet väl de flesta att kroppen kan förändras senare? Hårt sagt tycker jag nog att man ska överväga att vara utan barn om man är så fåfäng att man inte kan se det vackra i lite överhäng efteråt..

Det enda rätta måste vara att släppa det yttre & känna att man är unik som människa & inte mindre värd för att rynkorna tilltar...
Låter himla klokt!
 
lotelo skrev:
I första frågan var "normalt" ett olyckligt ordval av mig. Jag menade mer exakt typ, som det vanligaste sättet det används på. Svaret är nej, allt måste inte vara det vanliga sättet heller.

I din andra fråga är ordet bättre använt men kunde även ha bytts till äkta istället. Jag tycker det är viktigt att visa riktiga människor som de kan se ut, detta när det gäller alla sätt som kan påverka till sneda ideal via marknadsföring. Normalt i det fallet innefattar punkare, likväl som dvärgar, olika etiska ursprung mm, allt som kan förekomma i verkligheten alltså..

Kort sagt alltså. Ingen människa jag mött har haft hy som den på t e x bilden i Elisabeth Ardens reklam som Lars också nämnde tidigare, den bilden framställer något som inte är vanligt eller normalt.

ideal syftar väl ofta på en fantasi. idealmannen och idealkvinnan finns de? ändå har vi ofta en bild av idealkvinnan/idealmannen.

likadant är det väl med det här. en fantasibild. och vi människor gillar nog fantasier och drömvärldar. vi vill inte se en människa i reklamen som ser ut som en "normal" svensson.det finns en attraktion till det plastiga och överdrivna och overkliga.
annars skulle väl inte reklamen funka på oss?
 
lotelo skrev:
Hårt sagt tycker jag nog att man ska överväga att vara utan barn om man är så fåfäng att man inte kan se det vackra i lite överhäng efteråt..

Ja det var hårt...

Tror inte att någon som i 25:års-åldern skaffar barn har en tanke på hur dom ska må med sin kropp när dom fyllt 40...

Men som sagt "Det enda rätta måste vara att släppa det yttre & känna att man är unik som människa & inte mindre värd för att rynkorna tilltar." Men lätt är det inte...
 
larsaz skrev:


Det enda rätta måste vara att släppa det yttre & känna att man är unik som människa & inte mindre värd för att rynkorna tilltar...

Larsa

kan man inte känna att man är unik och en bra och fin värdig människa på alla sätt och vis och ändå operera sig?
 
larsaz skrev:
Ja det var hårt...

Tror inte att någon som i 25:års-åldern skaffar barn har en tanke på hur dom ska må med sin kropp när dom fyllt 40...
Jo, jag hörde att det lät elakt också när jag läste om det. Men mår man jättejättejättedåligt över sin kropp, så att man har svårt att leva med det så tycker jag att man ska försöka bli väck problemet. Funkar inget annat så tycker jag att en operation i så fall kan vara helt befogad också.

Jag tänkte faktiskt så redan vid 18, var rent skräckslagen för vad som skulle kunna hända med kroppen men tycker ändå det är värt att föda barn..

Jag menade inte att skriva på ett elakt sätt men tycker ändå att man ska tänka efter väldigt noga och försöka acceptera förändringar, särskilt som förälder. Man har ju faktiskt påsar av sömnbrist och massor av andra skavanker också ibland, och skulle man operera allt kanske man skulle se ut som en docka till slut?
 
ariadne skrev:
kan man inte känna att man är unik och en bra och fin värdig människa på alla sätt och vis och ändå operera sig?

Tveksamt att man då behöver ändra nåt. Att människor plastikopererar sig beror oftast på en skev självbild, om man tror att något ska bli bättre av det så tycker i alla fall jag att man är ute & cyklar.

Jag har en bekant som gjorde fettsugning, jag kan inte säga att jag såg någon som helst skillnad men hon var i alla fall mer nöjd med sig själv efter operationen. Om hon fortfarande är lika nöjd nu några år efteråt vet jag inte men jag tvivlar faktiskt.

Om man vill operera sig så ser jag inget fel i det, jag tvivlar dock på att människan som gör det i längden mår bättre av operationen, det är nåt annat som är fel...

Om man har kraftiga defekter som man lider av pga andra människors inställning så ser jag dock lite annorlunda på saken, men som sagt så är ju defekter inget problem om vi kan acceptera att vi alla är olika & glömma dessa mallar.
 
ariadne skrev:
ideal syftar väl ofta på en fantasi. idealmannen och idealkvinnan finns de? ändå har vi ofta en bild av idealkvinnan/idealmannen.

likadant är det väl med det här. en fantasibild. och vi människor gillar nog fantasier och drömvärldar. vi vill inte se en människa i reklamen som ser ut som en "normal" svensson.det finns en attraktion till det plastiga och överdrivna och overkliga.
annars skulle väl inte reklamen funka på oss?
Fast det vi ser påverkar ju uppenbart idealen. Reklamen är ju till för att påverka målgruppen.

Vad gäller inlägget om måttlighet så har vi olika definitioner om vad som är sunt. Jag kan inte se mycket sunt i en operation. Sen är det längesedan jag jobbade på gym, även jag är mer som dig idag. Blir jag fet eller glåmig har jag valt det själv genom mitt levnadssätt och då får jag acceptera det eller ändra levnadssätt. Personligen tror jag inte att särskilt många mår bättre av att springa till plastkirurgen.
 
lotelo skrev:
Men mår man jättejättejättedåligt över sin kropp, så att man har svårt att leva med det så tycker jag att man ska försöka bli väck problemet. Funkar inget annat så tycker jag att en operation i så fall kan vara helt befogad också.

Jag tror ju inte att det är så att man mår dåligt av att kroppen förändras till det sämre. Jag tror att det är andra faktorer som gör att man mår dåligt & sedan kan leda till ett osundare beteende som i sin tur leder till övervikt mm.

Jag känner flera mycket överviktiga personer som mår alldeles utmärkt!

Jag känner åtminstone en mycket vacker kvinna som drömmer om att lyfta sig & mår pyton av att åldras...

Kroppen & utseendet har en tendens att komma i fokus när man mår dåligt, utan vetenskapligt belägg så tycker jag mig se att detta i högre grad gäller kvinnor.

Tänk att Neat Image-diskussionen drog iväg åt det här hållet, eller finns det kanske en koppling?

Det gör nog det...
 
Senast ändrad:
larsaz skrev:

Tänk att Neat Image-diskussionen drog iväg åt det här hållet, eller finns det kanske en koppling?

Det gör nog det...
Kopplingen är väl idealen som det skapar kanske? Varför känner folk att de vill operera sig tror du? Handlar det om påverkan från sånt vi ser?
 
lotelo skrev:
Kopplingen är väl idealen som det skapar kanske? Varför känner folk att de vill operera sig tror du? Handlar det om påverkan från sånt vi ser?

Kanske det är en kombination av idealen vi ser & att många av dom moderna människorna av någon anledning inte mår så bra som dom borde göra.

Kroppen i sig, är enligt vad jag tror, inte kärnpunkten utan något som man hakar upp sig på när man inte mår bra, sen finns det risk att spiraleffekten kommer med ett osundare leverne som följd. Detta gäller självfallet långt ifrån alla men jag tror dock att det är mycket vanligt

Det är ju dessutom inte lätt att idag leva upp till idealen när vi mer & mer går över till fastfood pga tidsbrist & bekvämlighet.


/Larsa som just klämt i sig en pizza & har lite ångest över att magen putar...
 
Senast ändrad:
larsaz skrev:
Kanske det är en kombination av idealen vi ser & att många av dom moderna människorna av någon anledning inte mår så bra som dom borde göra.

Kroppen i sig, är enligt vad jag tror, inte kärnpunkten utan något som man hakar upp sig på när man inte mår bra, sen finns det risk att spiraleffekten kommer med ett osundare leverne som följd. Detta gäller självfallet långt ifrån alla men jag tror dock att det är mycket vanligt
Och skulle det nu vara så så är ju plastikoperationer helt meningslösa. Man tar ju med det inte tag i det verkliga problemet menar jag. Kan nog tänka mig att det ligger mycket sanning i din tro.

För att återgå till överdrifter i Neat Image och ämnet foto så undrar jag hur många som vill kalla dessa överdrivna bilder för fotografier? Varför det överdrivs och vad som gör det så populärt? Väldigt många tycks ju uppskatta och gilla det.
 
lotelo skrev:
För att återgå till överdrifter i Neat Image och ämnet foto så undrar jag hur många som vill kalla dessa överdrivna bilder för fotografier?

Fotografier är det helt klart, retusch & påverkan av bilder har ju mer eller mindre gjorts i alla tider.

lotelo skrev:
Varför det överdrivs och vad som gör det så populärt? Väldigt många tycks ju uppskatta och gilla det.

Utan att klanka ned på efterbehandlingsforumet som är jättekul så verkar det ju vara ett sätt att plocka bort ojämnheter i hud som förstärkts genom hård ljussättning, har själv gjort det men inte med NI. Använder istället gausisk oskärpa som i & för sig då ger en lätt softning (mycket lätt), trivs dock bättre med det...

Jag kan självfallet se tillfällen då man kanske vill eftersträva plastkänslan men dom kan inte vara vanliga...
 
larsaz skrev:
...Jag kan självfallet se tillfällen då man kanske vill eftersträva plastkänslan men dom kan inte vara vanliga...

Jag fotograferar då och då modeller, mest kvinnor.
Alla bilderna får någon form av retusch, vanligen tar jag bort vissa finnar och ärr, dämpar ned skuggor med mera. Ungefär som en digital sminkning tycker jag.

Det som förvånar mig är att så många tjejer tycker det är snyggt med ”plastretuschen”. Jag visar ibland upp bilder som exempel på vad jag inte gör när jag retuscherar och ofta blir responsen i stil med; ”så där skulle jag vilja bli fotograferad, kan du inte göra en sådan bild...”.
Jag menar då den typ av bilder som är överdriven i retuschen, ungefär som en del bilder i efterbehandlingstrådarna.

Jag förstår det inte, att vilja ha retusch är helt Ok för mig men de vill verkligen ha dessa bilder med skarpa ögon och strukturlös hud.
 
mipert skrev:
vanligen tar jag bort vissa finnar och ärr, dämpar ned skuggor med mera. Ungefär som en digital sminkning tycker jag.

Använder du NI då?

Jag är bara en glad amatör men tar mig ibland friheten att retuschera bort lite skavanker som du säger, har dock aldrig haft en tanke på att använda NI till det.

Går det att använda Ni till Retusch utan att man får plastkänslan eller används NI då bara för att få den känslan?

Själv så använder jag bara NI till brusreducering.
 
larsaz skrev:
Använder du NI då?

Jag är bara en glad amatör men tar mig ibland friheten att retuschera bort lite skavanker som du säger, har dock aldrig haft en tanke på att använda NI till det.

Går det att använda Ni till Retusch utan att man får plastkänslan eller används NI då bara för att få den känslan?

Själv så använder jag bara NI till brusreducering.

Använder bara Photoshops verktyg.
Gaussisk oskärpa.
Målar med hudfärg.
Klonstämpel.
Pjattar.
Och så vidare.
 
men LOL! =)

"hej. jag tar bara bort damm som kommer med scanningen. sedan ändrar jag bara lite med kontrasten. är färgerna tråkiga så bättrar jag dom lite. är det för mycket ljus på ett ställe så ändrar jag det så det ser bra ut. ser jag en finne på porträttkort så tonar jag ner den. så den inte syns. ibland jämnar jag ut huden på fotot så att den ser slät ut. ibland för mycket - det är då det ser riktigt riktigt bra ut. sedan har vi ju det här med kornet i filmen, själva bruset. det tar jag bort med hjälpprogram, bara lite så det knappt syns. tar jag för mycket så ser bilden plastig ut, men jag kör oftast på det ändå.
ja just ja, glömde jag säga att jag var fotograf?"

se resultatet nedan...
 

Bilagor

  • untitled-3.jpg
    untitled-3.jpg
    3.2 KB · Visningar: 199
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.