** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

ND Filter ,Gråfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Vad menas med 3 steg eller 2 steg osv, när man fotograferar med ND Filter tex ND 4 respektive ND 10. skulle vara intressant att fotografera vatten, kanske kan någon förklara en inställning som man kan testa och utgå ifrån,

ND-filter

Vad menas med 3 steg eller 2 steg osv, när man fotograferar med ND Filter tex ND 4 respektive ND 10. skulle vara intressant att fotografera vatten, kanske kan någon förklara en inställning som man kan testa och utgå ifrån,

Sätt dig i skolbänken så börjar vi! *ler*
Ett ND4-filter förlänger exponeringen med 2 steg, dvs har du mätt upp med t.ex. bl 11 till 1/30 s, så förlänger du exponeringstiden med två steg (oförändrad bländare) till 1/8!
Ett ND1000 (finns flera benämningar, bl a 'Big stopper') förlänger med 10 steg, dvs om vi fortsätter med inställningarna ovan så får du istället en exponeringstid på 30 HELA sekunder!

Jag har gjort ett försök till omvandlingstabell, jag skickar med den här!

Bilagor

• ND-filter tabell.pdf
    8.9 KB · Visningar: 278
Gråfilter

Tack för den fina beskrivningen, nu skall jag ut och öva, så får vi se vad det kan bli av detta.

Du kan också söka i Appstore på ND-Calcylator.
Finns flera att välja på.
Ganska smidigt.

// Mats W

Jag hakar på med en relevant fråga:
Har digitala sensorer reciprocitetseffekt?
Måste man lägga på tid då man beräknar exponeringen?
(Tror att det inte är så men det är bättre at veta).

// Mats W

// Mats W

Har du filtret på när du gör exponeringsmätningen behöver man inte räkna om något.
Har du tax en big stopper behöver (oftast) ändra på inställningar efter att man monterat filtret. Big stopper mörkar oftast ned så mycket att AF inte fungerar.

// Mats W
Nej det är inte som med film har du två steg så blir det två steg struntsamma om du går ifrån 1/4000 till 1/1000 eller 30s till 120s.

Mät ljuset med ND-filter på och ISO 6400. När histogrammet blir bra, ändra då till ISO 100 och omvandla din tid i sekunder till minuter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar