ANNONS
Annons

Naturplatser i Södertälje med omnejd

Produkter
(logga in för att koppla)

eisaa

Medlem
Hej!

Undrar om någon vet något bra ställe att besöka en tidig morgon i Södertälje med omnejd? Letar efter ett trevligt skogsparti, sjö eller annan naturplats, gärna med möjlighet att stöta på djur och fåglar.

Obs! Måste finnas möjlighet att ta sig dit med buss, äger ingen bil. Helst max en timma med buss från Södertälje.
 
Det finns gott om natur i och kring Södertälje. Ta t.ex. kring sjön Måsnaren nära Hovsjö. Där finns många stigar och strövområden som är riktigt trevliga (speciellt tidigt på morgonen). Du kan t.ex. ta buss 753 från Södertälje Centrum till Hovsjö (tar cirka 15 minuter), sen är det en kort promenad till sjön (cirka 10 minuter). Här har jag stött på älg och rådjur, men har även hört talas om vildsvin (hörsägen, ej sett själv).

Sedan finns en del av Sörmlandsleden inom Södertälje, och grenar sig åt olika håll, där bör det finnas en hel del roliga fototillfällen (har inte hunnit kolla den så mycket själv ännu). Kolla mer om ledsträckning på http://www.sormlandsleden.se

Jag skulle kunna tänka mig hänga med om du ska ut och fota vid något tillfälle, om det passar i kalendern!
 
Du har vackra områden ut mot Enhörna. Bara ta bussen och sedan gå ner mot mälarbadet. Samma sak om du tar bussen ut mot Pershagen och sedan går mot Brandalsund. Där finns det vatten, skog och åkrar.
Tror inte det spelar så stor roll åt vilket håll du åker från stadskärnan så kommer du att hitta fina platser att fota tidigt på morgonen.
Om du inte vill åka så långt så kan du ta dig till golfbanan vid Geneta. Där finns det också fina områden att gå runt och fota i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.