Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografer är klockrena bröllopsfotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Sant, men hela mitt resonemang handlar om att se/skapa en ny marknad, där brudparet vill fotas i naturen. Inte dp vid träden intill kyrkan, utan på ödsliga platser.

De brudpar som har det intresset har varit på platsen och vet förutsättningarna. Dom accepterar hur det blir, eller är beredda att fota om.

Eller så litar dom på fotografen som varit på platsen och visar upp sina bästa bilder som är tagna under bra förhållanden.

GranVia skrev:
Eller så litar dom på fotografen som varit på platsen och visar upp sina bästa bilder som är tagna under bra förhållanden.

Må så vara, men ingen seriös naturfotograf lovar vissa förhållanden ett spikat datum.

Senast ändrad:
Arleklint skrev:
Man kan välja tidpunkt.

[...]

Må så vara, men ingen seriös naturfotograf lovar vissa förhållanden ett spikat datum.
LOL! Tack för ett gott skratt på morgonen :) Nu tror jag du är lite väl mycket idealist. Det finnas brudpar som är så "galna" att de till varje pris vill bli plåtade i den miljö de så gärna älskar och att på den marknaden skulle naturfotografer mycket väl kunna vara kung. Frågan jag vill ställa mig då är om "bröllopsbilder" som inte är tagna på bröllopsdagen och där fokus ligger på naturen (då den kan styra dessa par mer än bröllopsdagen) kan kallas bröllopsfotografier eller om det är naturbilder där ett par som ska/precis har vigts är medagerande? Alltså snarare minnesbilder/naturbilder. Inget fel med det, bara inte samma sak.

Dock! För merparten av alla bröllopsfotografier handlar det om att fånga bröllopet och saker kring akten som förenar två personer. Som redan sagts tidigare så sker fotograferingen av mycket starka skäl samma dag som vigseln. De bryr sig mindre om att fotografen är "seriös naturfotograf" som inte kan styra över elementen än att få de bilder de vill ha och de vill ha bilderna från den dagen! Bröllop är mycket tradition och likaså fotografierna, det finns vissa element som gärna ska vara med. Tar du bort tyngdpunkten från paret är jag som tidigare sagt tveksam om du kan kalla det bröllopsfotografi, oavsett hur fina bilderna är. Klädsel, håruppsättning, bukett och hela bröllopsällskapet är faktorer som starkt talar mot ditt resonemang för "val av tidpunkt" för den stora majoriteten av bröllopsfotografier.

De bröllopsfotografer jag fått råd av och min egen mycket korta karriär inom området (ett bröllop; mitt första, enda och sista; jag gör inte om det igen!) har alla sagt att det stora problemet är att man får en chans: "den stora dagen". Därav kraven på backuputrustning, förmåga att inte synas/störa samt enorm flexibilitet och anpassningsförmåga.

Visst kan det finnas en marknad som den du talar om. Enligt min egen, i allra högsta grad svagt grundade, personliga uppfattning är denna marknad troligen mycket mycket liten och att få naturfotografer kan slå sig in på den innan den blir mättad. Så håll inte den här tråden vid liv med fortsatt konstgjord andning och försök inte övertala så många fler naturfotografer att de kan byta bransch utan visa istället att marknaden finns om du är genuint intresserad av den.

Men... Du har blivit varnad, bli inte förvånad om du råkar sitta i en allt för nischad och svårsåld position. Lycka till.

Ajöss och tack för fisken!

När man som brudpar skall bestämma sig för en fotograf, vill man ha referenser (om man inte redan vet vad han/hon går för). Kan då vederbörande visa upp bra bröllopsbilder i den miljö man själv önskar nyttja, tja då är nog saken klar. Om sedan den fotografen själv anser sig bättre på att fota interiörer, landskap, små kaniner, närbilder på flugögon eller barn har nog ingen betydelse. Referenserna blir nog avgörande, man chansar inte. Det handlar om att visa upp vad man kan som bröllopsfotograf.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg skulle jag personligen se till att fotografen även kan fixa till fina studiobilder om vädret skulle balla ur. Om han sedan själv tar dem eller låter någon annan göra det blir nog upp till honom. Men referenser skulle fram även i det fallet.

Åtla behöver man ju naturligtvis inte göra. De rör sig ju naturligt inom habitatet och enligt min erfarenhet går de fram bra när gästerna börjar anlända.

Undrar fortfarande hur man lättast ska kamouflera sig så att man kan fota i lugn och ro utan stress och konstlade poser/leenden. Tycker inte om när man råkat skrämma dem och de tittar rakt in i kameran. Det är ju beteendebilder man vill ha och inte rena artporträtt.

/Pontus

Arleklint skrev:
Jag säger som du. Fråga bröllopsparen.
Jag tror på en viss och tillräcklig marknad där miljön är viktigare.

Jag har svårt att tänka mig att miljön någonsin blir viktigare än människorna när det rör sig om bröllopsfotografi.

/Johan

Jag tror du generaliserar, och jag tror du underskattar mängden par som ser det annorlunda än du.

Jag tror på marknaden! Om jag tar den? Det beror på min hälsa, men det är ett bra tips!

Jag använder brudklänningen som gömsle.
Tji fick ni :)) Vem kan ana en fotograf där?

Senast ändrad:
Jag kan bara hoppas att du lyckas göra något nytt. Bröllopsgenren behöver definitivt en uppryckning.

//J

PerFogelberg skrev:
Johnnie: Intressant. Kan du utveckla varför den behöver en uppryckning.

Jovisst. När jag tittar i fotografernas skyltfönster kan jag inte annat än att tycka att de där softade bröllopsbilderna är uttråkiga.

//Johnnie

PerFogelberg skrev:
Jag tycker att naturbilder är tråkigt. Behöver naturgenren en uppryckning?

Hm.. jag tycker nog också att naturbilder är rätt tråkiga så varför inte? En kombination skulle kunna göra båda genrerna lite roligare.

//J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar