Arleklint skrev:
Man kan välja tidpunkt.
[...]
Må så vara, men ingen seriös naturfotograf lovar vissa förhållanden ett spikat datum.
LOL! Tack för ett gott skratt på morgonen
Nu tror jag du är lite väl mycket idealist. Det
må finnas brudpar som är så "galna" att de till varje pris vill bli plåtade i den miljö de så gärna älskar och att på den marknaden skulle naturfotografer mycket väl kunna vara kung. Frågan jag vill ställa mig då är om "bröllopsbilder" som
inte är tagna på bröllopsdagen och där
fokus ligger på naturen (då den kan styra dessa par mer än bröllopsdagen) kan kallas bröllopsfotografier eller om det är naturbilder där ett par som ska/precis har vigts är medagerande? Alltså snarare minnesbilder/naturbilder. Inget fel med det, bara inte samma sak.
Dock! För merparten av alla bröllopsfotografier handlar det om att fånga
bröllopet och saker kring akten som förenar två personer. Som redan sagts tidigare så sker fotograferingen av mycket starka skäl samma dag som vigseln. De bryr sig mindre om att fotografen är "seriös naturfotograf" som inte kan styra över elementen än att få de bilder de vill ha och de vill ha bilderna från den dagen! Bröllop är mycket tradition och likaså fotografierna, det finns vissa element som gärna ska vara med. Tar du bort tyngdpunkten från paret är jag som tidigare sagt tveksam om du kan kalla det bröllopsfotografi, oavsett hur fina bilderna är. Klädsel, håruppsättning, bukett och hela bröllopsällskapet är faktorer som starkt talar mot ditt resonemang för "val av tidpunkt" för den stora majoriteten av bröllopsfotografier.
De bröllopsfotografer jag fått råd av och min egen mycket korta karriär inom området (ett bröllop; mitt första, enda och sista; jag gör inte om det igen!) har alla sagt att det stora problemet är att man får
en chans: "den stora dagen". Därav kraven på backuputrustning, förmåga att inte synas/störa samt enorm flexibilitet och anpassningsförmåga.
Visst
kan det finnas en marknad som den du talar om. Enligt min egen, i allra högsta grad svagt grundade, personliga uppfattning är denna marknad troligen mycket mycket liten och att få naturfotografer kan slå sig in på den innan den blir mättad. Så håll inte den här tråden vid liv med fortsatt konstgjord andning och försök inte övertala så många fler naturfotografer att de kan byta bransch utan visa istället att marknaden finns om du är genuint intresserad av den.
Men... Du har blivit varnad, bli inte förvånad om du råkar sitta i en allt för nischad och svårsåld position. Lycka till.
Ajöss och tack för fisken!