Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Naturfotografer är klockrena bröllopsfotografer!

Produkter
(logga in för att koppla)
dunberg skrev:
Hm.. jag tycker nog också att naturbilder är rätt tråkiga så varför inte? En kombination skulle kunna göra båda genrerna lite roligare.

//J
Jaa, joo, det kan nog ligga något i det.
Vere sig den 5000:e bilden av en gående/stående/dansande/flygande trana/duhök/skräntärna/älg eller vissnande åkervädd i motljus eller den 10:e bilden av en fånigt leende man i frack ÄR så vanvettigt intressant att man faller i trans precis.
Något behöver göras. Fort!
Us
PS Möjligen är den flygande älgen ett undantag.
Ds

Har man fått en man i frack att se fånig ut på tio bilder i rad så har man misslyckats med sitt jobb.

På hur sätt ska naturen göra sig synbar i ett bröllopsfoto? Naturen ska väl ändå utgöra bakgrunden och miljön där brudparet är i centrum.

Sufyan Hussein är en fotograf som gör bröllopsfoto i naturen. www.afrodite.se

http://www.afrodite.se/bilder/brud-ny.jpg

Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Har man fått en man i frack att se fånig ut på tio bilder i rad så har man misslyckats med sitt jobb.

På hur sätt ska naturen göra sig synbar i ett bröllopsfoto? Naturen ska väl ändå utgöra bakgrunden och miljön där brudparet är i centrum.

Sufyan Hussein är en fotograf som gör bröllopsfoto i naturen. www.afrodite.se

http://www.afrodite.se/bilder/brud-ny.jpg

Toppenbild!
Bilden där brudparet är utslängt på ett fält är också bra.
Den fotografen har bra ideér tycker jag.

Den där fotografen tillhör en av sveriges tio bästa porträttfotografer. Iallafall har hann vunnit titeln några gånger.

Det märks. :)

Jag gillar också kompositionen på första bilden i galleriet, den på bruden vid trädet.

PerFogelberg skrev:
Det har "man" med all säkerhet gjort.
Precis som de 4 olika fotografer med lika många utställningsskåp har misslyckats med 10 olika män i frack.
För att undvika detta kan man ju då fotografera enbart bruden och för säkerhets skull i silhuett......jovisst.
Problemet med fracken är - förutom att den inte är helt lätt att exponera snyggt ihop med en vit/mycket ljus klänning - att ytterst få idag är vana vid plagget och således känner sig bekväma med det. Flertalet hyr plagget för en enda dag och känner sig obekväma. Tyvärr syns detta väldigt ofta.
Us

Senast ändrad:
Fast mörka och ljusa kläder stör väl inte naturfotografen när han plåtar bröllop. Det viktiga är ju att bakgrunden blir rätt exponerad.

Eftersom brudparet är så sekundärt så borde det egentligen räcka med att skriva att de finns i bilden, även om de inte syns, det skulle förenkla alltihop.

Precis, stoppa in dom bakom träden. Eller fjälltoppen eller...

Hmm, anser man sig klara av att plåta vita blommor så borde man greja vit klänning också.
Svart frack kan väl jämföras med mörk strand kvälls/nattetid.

sagan skrev:
Eftersom brudparet är så sekundärt så borde det egentligen räcka med att skriva att de finns i bilden, även om de inte syns, det skulle förenkla alltihop.
Kan det inte räcka med att skriva:"Det hade varit trevligt/roligt/tankeväckande/förtjusande/anmärkningsvärt om brudparet Fridtjuv och Berta-Teckla hade varit med på denna bilden av solnedgången över granskogen i kanten av Tråkträsk!!"?
Us

Alltså... jag håller inte med dig Janne.. Min tro (kanske felaktig) är att bröllopsfotografer har betydligt bättre koll på bakgrunden än vad naturfotografer har på porträtt.
Hur marknade ser ut för bröllopsbilder i naturen har jag ingen aning om men om den vore så himla jättestor känns det som man borde ha hört lite mer om det. Jag tror det är rätt mycket tradition kring bröllop i allmänhet och att det förmodligen är en i sammanhanget rätt liten del av de som gifter sig som vill ha bröllopsbilder tagna i extrema miljöer, iaf i anslutning till vigseln. Men nu tror jag bara.

I övrigt vill jag bara tillägga att jag tycker att ribban ligger lite lågt i den här tråden nu... Berörda tar åt er.

sagan skrev:
Väldigt märkligt att det finns otaliga bröllopsfotografer som plåtar par i naturen på ett exellent sätt då, utan att för den skull vara nämnvärt intresserade av naturfotografering.

Du är helt ute och cyklar här.

Håller med Kim.
Det handlar om att se, att hitta färger, former mönster i naturen, för att kombinera med porträtt, behöver man inte vara naturfotograf för.

Några tankar:

Om paret gillar fjällvandring, kan man klä på dom varsin ryggsäck och låta dem vandra i fjällen då bilder tas - i brudklänning och frack.

Om paret gillar MTB, kan de få cykla ett par kilometer. Sen fotar man dom på "upploppet" - i brudklänning och frack.

o.s.v

Känns som Glocalnet får sänka sina priser för att komma ikapp några av svaren i denna tråd...

Man behöver givetvis inte vara överens men för det behöver man inte gadda ihopsig och komma med okonstruktiva inlägg i syfte att håna motparten. Med reservation för att ni känner janne väl och detta är nån sort internhumor.

Jag tror marknaden för naturfotografer är ytterst begränsad men om Janne hittar par som vill ha dessa foton så är väl det bara bra.

Sonnaren skrev:
Kan det inte räcka med att skriva:"Det hade varit trevligt/roligt/tankeväckande/förtjusande/anmärkningsvärt om brudparet Fridtjuv och Berta-Teckla hade varit med på denna bilden av solnedgången över granskogen i kanten av Tråkträsk!!"?
Us
Helt briljant förslag.

Ett klargörande: denna figur ovan betyder att man skämtar. Inte hånar.
Man får alltså hacka på någon och gå till personangrepp i forumet men inte skämta?

Svensk humor är skum, om den överhuvudtaget finns, och jag kommer aldrig att förstå mig på den. (Nu skämtar jag inte).

mohei skrev:
Svensk humor är skum, om den överhuvudtaget finns, och jag kommer aldrig att förstå mig på den. (Nu skämtar jag inte).
Men jag uppskattar din humor Monica. Det handlar kanske inte om nationalitet utan något annat. Trådstartaren är en sann konstnär...även om han inte fotar i RAW. ;O.

QUOTE]Malin Tegelberg (SmurfMolly) skrev:
Alltså...I övrigt vill jag bara tillägga att jag tycker att ribban ligger lite lågt i den här tråden nu... Berörda tar åt er. [/QUOTE]
qvirre skrev:
Känns som Glocalnet får sänka sina priser för att komma ikapp några av svaren i denna tråd...

Å nej så där billigt kommer man inte undan . Fram med namn nu och stå för det. De som finns på den här tråden kan nog svara för sig så det visslar om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar