Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfotografering med D50

Produkter
(logga in för att koppla)

arkaska

Avslutat medlemskap
Har nyss fått min D50 men när jag ska ta bilder på natten har autofokus svårt att låsa. Måste man köra på manuellt fokus eller hur ställer man in den för nattfotografering?
 
När det är lite ljus så får AF:en det svårare. Man får försöka hitta de delar av bilden som har mest kontrast och fokusera på dem och sedan komponera om.
Ett alternativ, om det är helt beckmärkt, är att lysa på motivet med en laserpekare när man fokuserar.
Man kan åxå ställa fokus manuellt och blända ner lite för att få tillräckligt skärpedjup för att inte eventuella fokusefel ska synas för bra.
Man kan även använda hyperfokalen. vid manuell fokus.
 
Tänk också på att det värde du läser på objektivets avståndsskala inte nödvändigtvis gäller för alla brännvidder. Med zoomobjektiv brukar man få ställa brännvidd först och avstånd därefter. Jag antar att du har oändligt-markeringen en liten bit från ändläget, t.ex.?

Är det någon som vet ifall det bevisligen är så för alla zoomobjektiv?

Hjälpbelysning i kameran eller i blixt kan vara till nytta.
 
Tar du nattbilder med stativ så är det en god idé att ha med sig en ficklampa, om inte annat för att se den oupplysta displayen (*morr*). Belys det du vill fokusera på med lampan, så hittar autofokusen mycket lättare.
Har du ett objektiv med avståndsskala på fokusringen så kan man höfta om man använder någorlunda liten bländare i förhållande till brännvidd och anvstånd.

Här är en bild jag tagit i kolmörker, där jag dessutom under lång slutartid "målat" med ficklampan för att få fin belysning:)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/576818.htm?set=lp

Som synes är skärpedjupet stort, men man ser också att skärpan ligger lite för nära kameran. Denna bild är tagen med kitobjektivet 18-55, så jag hade ingen avståndsskala att titta på.

Edit: Jag brukar låta kameran hitta fokus först, och sen ställer jag om till manuell fokus på kamerahuset så att den inte ska börja leta fokus igen när man trycker av (med fjärrutlösare lämpligtvis).
 
Jag kör också med kittobjektivet så har ingen avståndsskala men tack för tippsen ska teste dessa.

Dock funkar det ju inte med ficklampa om avstånden är för långa...får använda manuellt då.
 
Är det långa avstånd så är det ju bara att ställa på oändligt, dvs aningen närmare än ändläget på fokuseringringen, typ. Du kan ju åxå fokusera på något en 5-10m bort i dagsljus och notera hur mycket du ska vrida från ändläget.

På korta brännvidder kan du fokusera närmare än så. 2-3m och f/11 så har du väldigt långt skärpedjup så att nästan allt är i fokus.
 
dumbo skrev:
Är det långa avstånd så är det ju bara att ställa på oändligt, dvs aningen närmare än ändläget på fokuseringringen, typ. Du kan ju åxå fokusera på något en 5-10m bort i dagsljus och notera hur mycket du ska vrida från ändläget.
Jag funderade faktiskt på att märka upp några avstånd på kitgluggens fokusring när jag hade den, men dessvärre så ligger ju "referensen" på zoomringen, som ju roterar när man zoomar förstås. Alltså finns det ingen plats att märka på, om man inte gör det för en specifik brännvidd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.