Annons

Nattfoto (Inställningar?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Viscera

Medlem
Hejsan,

Bestämde mig ikväll för att testa ta lite bilder på stjärnhimlen eftersom det är stjärnklart.
Med mig tog jag Nikon D7000 samt NIKKOR 35mm f/1.8G DX. Men efter ca 100 bilder så ser jag fortfarande inte vad jag gör för fel, hur jag än gör så blir bilderna väldigt oskarpa som om det blir fokus på något mycket närmre...

Kollat genom många guider och har följt det och även varierat utifrån det men inget blir ens närheten av skapligt. Letat genom forum men märker inte mycket skillnad på de råd som ges.
Tex: Oändlig fokus, 2000-4000 ISO, f1.8, Slutare 8sec osv. säger många är bra grund men då får jag bilder som den sista jag länkat nedan.
Har testat alla möjliga kombinationer av inställningar utan framgång och behöver hjälp med vad som är galet.

Har använt stativ + 5 sekunders timer till alla bilder. Här även ett filter som sitter på; Hoya Pro1 Digital Filter (protector) om det kan ha med saken att göra.

http://i.imgur.com/Voe0gGD.jpg?1
http://i.imgur.com/H9eTPql.jpg

Sista bilden med 3200 ISO, 15 sek slutartid, bländare f/5, manuell fokus > oändlig.
Tacksam om någon kan förklara vad som kan vara galet.

Vänlig hälsning
Niklas
 
Jag undrar om du inte har för högt iso. Ser ut att vara mycket brus. Testa med lägre, 800 eller mindre. Blir stjärnorna streck får du väl öka lite igen.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Om man manuellt skruvar fokus så kan man på många objektiv komma "bortom" oändligt. Man ska alltså inte skruva till ändläget, utan strax innan. Om ditt objektiv har en avståndsskala så finns det nog en "liggande åtta" som indikerar oändlighet, och det är mitten på denna åtta som borde vara den verkliga oändligheten. Annars brukar det funka att förfokusera i ljus, eller på nåt som kameran åtminstone kan fokusera på, på "långt håll" så att det i princip blir oändligt. Typ 30 meter bort eller nåt sånt. Sen är det bara att komma ihåg var på avståndsskalan det är så kan man enkelt ställa in det sen i mörkret.
 
Om man manuellt skruvar fokus så kan man på många objektiv komma "bortom" oändligt. Man ska alltså inte skruva till ändläget, utan strax innan. Om ditt objektiv har en avståndsskala så finns det nog en "liggande åtta" som indikerar oändlighet, och det är mitten på denna åtta som borde vara den verkliga oändligheten. Annars brukar det funka att förfokusera i ljus, eller på nåt som kameran åtminstone kan fokusera på, på "långt håll" så att det i princip blir oändligt. Typ 30 meter bort eller nåt sånt. Sen är det bara att komma ihåg var på avståndsskalan det är så kan man enkelt ställa in det sen i mörkret.

Ska testa med lägre ISO, har ju hela natten på mig hehe

Mitt objektiv har tyvärr ingen avståndsskala och inget ändläge så jag kan skruva på den hur många varv som helst åt ett håll utan att det förändras, men så fort jag vrider andra hållet så ändras det igen. Så har så att säga inget sätt att se om fokusen är där elller ej.

Här står lite för er som kanske begriper sig på det :)
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/628-nikkor3518dx
 
Svårt när du inte verkar ha något distinkt ändläge för fokusringen där det tar stopp. Går det inte känna när linserna är flyttade i botten och ringen så att säga börjar slira? Det skulle i så fall vara ett läge att utgå ifrån och backa tillbaks några mm. Hur mycket får du nog utprova i dagsljus.

Försök fokusera med AF på avlägsna gatlampor eller liknande, om det finns. Ett annat sätt är att du lägger ut en ficklampa på minst 35 meters avstånd och fokuserar på med AF. Fokus i mörker är inte helt lätt.
 
(Nu är jag inte så haj på just Nikon men de borde la ha liveview de med :) )

Hur som helst så var jag själv ute och fotade stjärnor igår med ett objektiv utan avståndsskala. Håller med dig, lite jobbigt att få tlll skärpan då mitt i natten MEN släng på liveview sikta mot den mest starkast lysande stjärna du ser, zooma in på liveview och ställ in skärpan på den stjärnan.

Funkar riktigt bra, har gjort det de senaste 3 gångerna jag varit ute nu. Ställ in kameran på 30s, så stor bländare och så hög ISO som möjligt först då i liveview för att kunna se stjärnan/planeten bara.

Sen rör man inte fokusringen ;)

/Staffan
 
Nu idag när det är ljust så fokusera mot oändligheten. Markera på objektivet var det är.
Använd markeringen sen på natten.
Annars finns en plastgrunka man sätter framför som hjälpmedel.



/Stefan R. Nilsson
 
(Nu är jag inte så haj på just Nikon men de borde la ha liveview de med :) )

Hur som helst så var jag själv ute och fotade stjärnor igår med ett objektiv utan avståndsskala. Håller med dig, lite jobbigt att få tlll skärpan då mitt i natten MEN släng på liveview sikta mot den mest starkast lysande stjärna du ser, zooma in på liveview och ställ in skärpan på den stjärnan.

Funkar riktigt bra, har gjort det de senaste 3 gångerna jag varit ute nu. Ställ in kameran på 30s, så stor bländare och så hög ISO som möjligt först då i liveview för att kunna se stjärnan/planeten bara.

Sen rör man inte fokusringen ;)

/Staffan

Digitalzooma när du ska kolla i liveview såklart. Man vill ju inte röra den optiska zoomen sen.
 
Fota stjärnor är nästan omöjligt att fokusera mha liveview.
Mk3 går bra då den klarar höga ison och exponeringssimulering.



/Stefan R. Nilsson

Nej då, funkar finfint med min 60D i alla fall. Upp med ison på max bara och välj en stjärna som lyser starkt, sen är det enkelt. Har funkat varje gång jag varit ute och fotat stjärnor.

Men som sagt, man måste först välja en som lyser starkt, sen är det ju bara att fota på vad man vill på himlen.

/Staffan
 
Beror på hur mörkt det är. Här är jag på en strand där det är minimalt med hus och inga gatlampor alls.

Kan tillägga att jag bor långt ifrån någon stad (1-2 mil) så det är mitt ute i skogen. Så det är ganska så mörkt om man säger så :)

Svårt när du inte verkar ha något distinkt ändläge för fokusringen där det tar stopp. Går det inte känna när linserna är flyttade i botten och ringen så att säga börjar slira? Det skulle i så fall vara ett läge att utgå ifrån och backa tillbaks några mm. Hur mycket får du nog utprova i dagsljus.

Försök fokusera med AF på avlägsna gatlampor eller liknande, om det finns. Ett annat sätt är att du lägger ut en ficklampa på minst 35 meters avstånd och fokuserar på med AF. Fokus i mörker är inte helt lätt.

Kände nyss på objektivets fokusring och som du säger så känns den "grusig" när fokusen ändras men så fort den går föribi oändlighet så försvinner motståndet. Men kan ju säga att det knappt märks. Tack ska testa idag, ska nog även ta hem en gammal 28mm 2.8 och 50mm 1.8 som båda har ändläge!

Håller med dig, lite jobbigt att få tlll skärpan då mitt i natten MEN släng på liveview sikta mot den mest starkast lysande stjärna du ser, zooma in på liveview och ställ in skärpan på den stjärnan.

Funkar riktigt bra, har gjort det de senaste 3 gångerna jag varit ute nu. Ställ in kameran på 30s, så stor bländare och så hög ISO som möjligt först då i liveview för att kunna se stjärnan/planeten bara.

Var som fan att jag inte testade det, den dära väldigt starka stjärnan syntes väldigt bra igår. Har ju zooom i live view, tänkte inte alls på det även om jag använder funktionen hela tiden!
 
Ni kan läsa det jag skrev ovan.

Men har en fråga till, har några funktioner i menyn:
Brusreducering för lång exponering (ON/OFF)
Brusreducering för hög ISO (Hög/Normal/Låg/Av)

Är dessa något att använda sig av vid nattfotto, ta bilder på stjärnor exempelvis?
 
Jag tycker RAW och LR funkar bättre.
För lång exponering är nog dark frame och då tar ett foto dubbelt så lång tid.
För
Hög iso gäller endast jpg och de suger oftast.



/Stefan R. Nilsson
 
Jag tycker RAW och LR funkar bättre.
För lång exponering är nog dark frame och då tar ett foto dubbelt så lång tid.
För
Hög iso gäller endast jpg och de suger oftast.



/Stefan R. Nilsson

LR? Skulle du kunna förklara det lättare? Tror inte riktigt att jag förstod vad du menade.

Jag har två minneskortplatser så när jag tar ett foto så går RAW in på minneskort 1 och JPG in på minneskort 2 :) så jag har alltid både och.
 
OKej, tack! Får läsa om vad det är, sett att det dyker upp många som pratar om det.
Har Photoshop CS6 men antar att Lightroom är något helt annat.

Gällande RAW konvertering och brus hantering har ju ACR som följer med CS6 samma funktioner som LR.



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar