Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfågel. Blixt eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Johansson

Avslutat medlemskap
En normalt exponerad bild i en mörk skog förmedlar inte att det är mörkt. En silhuettbild visar inga detaljer. Återstår blixt. min fråga: Hur påverkas fåglar, t ex kattuggla , av att få en blixt i ögonen. Skador? Rädsla?
Bo

Bilagor

• 2009_06_05_10970-3.JPG
    2009_06_05_10970-3.JPG
    58.2 KB · Visningar: 897
Med reservation för att jag är yngre, mer oerfaren och ingen zoolog så tycker jag personligen att man aldrig skall använda blixt på djur. Möjligtvis på husdjur som man känner i en trygg miljö.
Jag kan inte minnas mig sett en enda bild på vilda djur där blixt använts. Vore det inte bättre att vänta lite längre i gryning eller inte försöka lika sent på kvällen och försöka få med det naturliga färgade ljuset som visar tiden på dygnet?
Men jag är som sagt inte zoolog så jag vet inte hur djuren reagerar men jag kan tänka mig att man stör deras mörkerseende och stressar dom.
Ett alternativ som känns snällare är att använda ficklampa för att få ett snällare ljus som de kan se lite på håll och vänja sig med. Det går ju att ha med några stora ficklampor ut i mörkret. Då funkar dessutom autofocus bättre.

EDIT: Måste ju påpeka att bilden på ugglan är mycket fin!

Läste en naturfotograferingsbok en gång där man sa (Han som skrev var väldigt erfaren) att fåglar inte stördes av blixtljuset. På bilden var dock en duva men det kanske är annorlunda med ugglor...

OM det stör dem så tror jag nog i alla fall inte att det stör deras mörkerseende.

Till dagaktiva fåglar används blixt ganska flitigt av många fotografer. Då endast som upplättningsblixt, och/eller för att få ner slutartiden lite grand. Rätt använd som ser man inte detta på bilden, vilket gör att man gärna tror att blixt inte används till fåglar.

Till en uggla i mörker? Jag skulle personligen inte göra det.

Med reservation för att jag är yngre, mer oerfaren och ingen zoolog så tycker jag personligen att man aldrig skall använda blixt på djur. Möjligtvis på husdjur som man känner i en trygg miljö.
Jag kan inte minnas mig sett en enda bild på vilda djur där blixt använts. Vore det inte bättre att vänta lite längre i gryning eller inte försöka lika sent på kvällen och försöka få med det naturliga färgade ljuset som visar tiden på dygnet?
Men jag är som sagt inte zoolog så jag vet inte hur djuren reagerar men jag kan tänka mig att man stör deras mörkerseende och stressar dom.
Ett alternativ som känns snällare är att använda ficklampa för att få ett snällare ljus som de kan se lite på håll och vänja sig med. Det går ju att ha med några stora ficklampor ut i mörkret. Då funkar dessutom autofocus bättre.

EDIT: Måste ju påpeka att bilden på ugglan är mycket fin!

Jag kan också, som du, tänka mig att blixten stör. Men jag vet inte.
Tack för din åsikt/Bo

Läste en naturfotograferingsbok en gång där man sa (Han som skrev var väldigt erfaren) att fåglar inte stördes av blixtljuset. På bilden var dock en duva men det kanske är annorlunda med ugglor...

OM det stör dem så tror jag nog i alla fall inte att det stör deras mörkerseende.

Jag har hört liknande, men aldrig av någon som har 1.handserfarenhet. Åskblixtar borde väl vara ganska nära fotoblixt och det lider dom väl inte av? Eller ens reagerar på? /Bo

Till dagaktiva fåglar används blixt ganska flitigt av många fotografer. Då endast som upplättningsblixt, och/eller för att få ner slutartiden lite grand. Rätt använd som ser man inte detta på bilden, vilket gör att man gärna tror att blixt inte används till fåglar.

Till en uggla i mörker? Jag skulle personligen inte göra det.

Gränsen mellan upplättningsblixt och reguljär blixt är ju ganska flytande. Jag har varit med om att fota småfåglar i dassigt vinterljus och det kallar jag inte för upplättning. Jag undrar faktiskt om ljusskillnaden mellan blixt-dåligt dagsjlus är så mycket större än blixt-dåligt kvällsljus. /Bo

Gränsen mellan upplättningsblixt och reguljär blixt är ju ganska flytande. Jag har varit med om att fota småfåglar i dassigt vinterljus och det kallar jag inte för upplättning. Jag undrar faktiskt om ljusskillnaden mellan blixt-dåligt dagsjlus är så mycket större än blixt-dåligt kvällsljus. /Bo

Det stämmer nog, men man skall ta med i beräkningarna att djurets ögon kan vara mer känsliga då det är mörkt ute (större pupillöppning, fler aktiva tappar, osv).

Jag kan inte minnas mig sett en enda bild på vilda djur där blixt använts.

Jag håller med om att djurens ögon kan vara mer känsliga. Vet inte om de skadas eller inte.

Däremot finns det väldigt många bilder på vilda djur tagna med blixt. Tror bara inte du uppfattat dem som det.

Det finns en hel del bilder på t ex tornuggla som är tagna med blixt. Man ser det på den svarta bakgrunden.

Har för mig att jag läste i en bok om ugglor av Jan Lindblad att de, trots sin ljuskänslighet, inte stördes av starkt ljus då de kan titta rakt in i bilstrålkastare.

En annan fråga är ju hur bra blixtbilder blir. Jag är ingen större anhängare av blixt på kameran. Som Joe McNally säger: kameran förvandlas till en kopieringsapparat.

Det finns en hel del bilder på t ex tornuggla som är tagna med blixt. Man ser det på den svarta bakgrunden.

Har för mig att jag läste i en bok om ugglor av Jan Lindblad att de, trots sin ljuskänslighet, inte stördes av starkt ljus då de kan titta rakt in i bilstrålkastare.

En annan fråga är ju hur bra blixtbilder blir. Jag är ingen större anhängare av blixt på kameran. Som Joe McNally säger: kameran förvandlas till en kopieringsapparat.

Referensen till jan Lindblad är intressant. Om det verkligen stämmer med billyktorna så borde en kamerablixt inte vara skadlig./Bo

Min sammanfattning

Eftersom jag startade med frågan känner jag mig skyldig att avrunda också. Har ställt frågan i tre (!) olika fågelrelaterade forum här på FS och dessutom frågat på ornitologisa föreningen (SOF). Detta är vad jag fått fram:
- Ugglorna skadas inte (SOF).
- Ugglor kan hantera ljuskällor bra, t ex gatlyktor, billjus och fotoblixt. Allt i begränsad omfattning. Störs inte nämnvärt mer än utan blixt (FS,SOF).
- Spegling i ögat motsvarande "röda ögon" uppträder vid vinklar mindre än 6 grader (ca 1 m på 10m!)(FS: Andreas Kanon)

Tack för era inlägg! /Bo

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar