PMD
Aktiv medlem
Inuti men i utkanten.Jorden befinner sig inuti VG.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inuti men i utkanten.Jorden befinner sig inuti VG.
Blev inspirerad och tänkte passa på medans det inte är så kallt. Trodde jag, 3° brr.
Dessutom har jag läst till mig att VG är mest synlig mar-okt på våra breddgrader.
Visa bilaga 142400
ƒ4, 20s, 2500, 16mm
5dII 16-35ƒ4
Blev inspirerad och tänkte passa på medans det inte är så kallt. Trodde jag, 3° brr.
Dessutom har jag läst till mig att VG är mest synlig mar-okt på våra breddgrader.
Visa bilaga 142400
ƒ4, 20s, 2500, 16mm
5dII 16-35ƒ4
Roligt och inspirerande med så många bilder och diskussioner!
Jag ska hämta ut ett Samyang 14/2.8 idag och hoppa på klart väder och fina förgrunder.
hmm intressanta inställningar du har här.
jag körde också med f4 men körde iso 5000 och 30 sekunder.
bild längre upp.
konstigt att du fick fram lika mycket stjärnor som mig. då är det ju onödigt att köra så högt iso som jag gjorde.
Körde inte längre än 20s, då stjärnorna hinner röra på sig (synbart). Pressat filen rätt hårt i LR.
Men din bild á 30s visar inte, iaf inte i den lilla bilden på stjärnor som rör sig.
Kan säkert hända att exponeringen ligger på 16-17s. Slutartiderna som jag får fram är 15,20,25,30. För att få 16s så startar jag en 20s exponering med handen framför kameran och flyttar på den efter 4s. Visserligen får jag 4s med brus...
va? varför ta en 20 sek exponering när du ska ha 16 sekunder?
varför inte bara ställa in kameran på 16 sekunder?
that don't make any sense
Nej visst är det onödigt, men hur ställer jag in 16s på en 5DmkIi?
Enklast är nog att använda en fjärrkontroll av modell TC-80 (anslutes med sladd). Med en sån kan man ställa in exponeringstider från 1 sekund till 100 timmar (minus en sekund).Nej visst är det onödigt, men hur ställer jag in 16s på en 5DmkIi?
vart kan man se när vintergatan är som tydligast?
kan man se den fortare ju tidigare det mörkar ute? eller har det bara med klockslaget att göra?
tänkte bege mig ut idag, men har ingen lust att stå och vänta i flera timmar. vore ju skönt om man kunde se den tydligt ganska tidigt, så slipper man vara uppe hela natten
Solen måste ha gått ned för ett par timmar sedan men idag behöver du också vänta in månen som går ner först vid 23 tiden. Så före midnatt är ingen större idé. Sen efter 2-3 (tror jag) börjar det ljusna igen. Men passa på inatt för det bli sämre för varje dag och sen behöver du invänta nästa månads cykel.
Ok då får jag vänta helt enkelt
Är det vintergatan som blir sämre och sämre eller är det månen som blir större och större och inte försvinner ?
Eller vad är det för cykel? Är inte så haj på detta