Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

natt stjärnhimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Går ju fota vintergatan med F4. Men du får inte in lika mkt ljus såklart. Sen får du hålla dig till 15-20s exponering. De flesta gör panorama med 24/1.4, men det kan bli snyggt med singelbilder med ifall du kan vistas på riktigt mörk plats och fota åt mörkt håll (låångt ifrån stads/byljus).
Det är bara o testa. Helt vanliga stjärnbilder som iofs är snyggt det med borde inte bli några problem alls.

/Stefan

menar du att man brukar göra panorama bara för att det är ljussvagt objektiv eller för att det är 24mm? :)
det borde ju vara för att det är 24mm

förstår inte vad du menar att singelbilder kan vara snyggt om det är på en mörk plats. vad har singelbilder att göra med bara för att det är mörkt?

Jag var ute igår kväll för att försöka fånga vintergatan också. Så här gjorde jag:

Det jag började med var att leta en plats med lite störande ljus och någon form av intressant förgrund.
http://www.lightpollutionmap.info/#zoom=12&lat=8346327&lon=1939700&layers=B0TFFFF
Följt väderprognosen efter klart väder och ingen måne.
Jag har också provat i dagsljus och med tex. månen för att se hur jag ska ställa fokus.

• Åkte ut runt 21.30 och började reka lite och förberda mig. Använde en pannlampa med röd lampa för att inte förstöra mörkersynen så mycket.
  • Vid 23.00 så syntes vintergatan klart bäst. Det var otroligt häftigt att se den.
  • Utrustning: Pentax K-5, Samyang 8mm/3.5
  • Inställning: f4 ISO1600, 30s, 2s tidsutlösning.

Jag har fått jobba en del med bilden i lightroom för att lyfta fram vintergatans band främst med lokal "klarthet".

Nästa steg blir att jobba mer med förgrunden och flera exponeringar av vintergatan för att lägga ihop. Eller att använda Pentax astrotracer som jag har till min kamera.

Bilagor

• IMGP2591.jpg
    IMGP2591.jpg
    26.3 KB · Visningar: 188
menar du att man brukar göra panorama bara för att det är ljussvagt objektiv eller för att det är 24mm? :)
det borde ju vara för att det är 24mm

förstår inte vad du menar att singelbilder kan vara snyggt om det är på en mörk plats. vad har singelbilder att göra med bara för att det är mörkt?

Jag tycker de är svårt med 24 eller 50mm för snygg komposition. Med ut sådant utsnitt så fotar man åt ett håll med ljusföroreningar så domineras ljuset av detta.
Panorama gör man för att få det utsnitt man vill ha. Vissa kör panorama med 24. Jag kör 15mm eller 12mm fisheye. Fördelen med panorama är detaljrikedomen.
Ditt objektiv är F4. Man vill ha så mycket ljus som möjligt. Men som sagt, det går bra med F4, men jag brukar inte rekommendera det.

/stefan

Jag tycker de är svårt med 24 eller 50mm för snygg komposition. Med ut sådant utsnitt så fotar man åt ett håll med ljusföroreningar så domineras ljuset av detta.
Panorama gör man för att få det utsnitt man vill ha. Vissa kör panorama med 24. Jag kör 15mm eller 12mm fisheye. Fördelen med panorama är detaljrikedomen.
Ditt objektiv är F4. Man vill ha så mycket ljus som möjligt. Men som sagt, det går bra med F4, men jag brukar inte rekommendera det.

/stefan

ok jag förstår. fast 24mm på fullformat blir ganska mycket vidvinkel. fotar ju i stort sett bara natur och landskap och brukar inte sakna mer vidvinkel faktiskt. Dock skulle jag ändå vilja ha ett 16-35 :)

Jag får gå ut vid tillfälle och se hur det ser ut :)

Jag var ute igår kväll för att försöka fånga vintergatan också. Så här gjorde jag:

Det jag började med var att leta en plats med lite störande ljus och någon form av intressant förgrund.
http://www.lightpollutionmap.info/#zoom=12&lat=8346327&lon=1939700&layers=B0TFFFF
Följt väderprognosen efter klart väder och ingen måne.
Jag har också provat i dagsljus och med tex. månen för att se hur jag ska ställa fokus.

• Åkte ut runt 21.30 och började reka lite och förberda mig. Använde en pannlampa med röd lampa för att inte förstöra mörkersynen så mycket.
  • Vid 23.00 så syntes vintergatan klart bäst. Det var otroligt häftigt att se den.
  • Utrustning: Pentax K-5, Samyang 8mm/3.5
  • Inställning: f4 ISO1600, 30s, 2s tidsutlösning.

Jag har fått jobba en del med bilden i lightroom för att lyfta fram vintergatans band främst med lokal "klarthet".

Nästa steg blir att jobba mer med förgrunden och flera exponeringar av vintergatan för att lägga ihop. Eller att använda Pentax astrotracer som jag har till min kamera.

Bra början, men varför blända ner? Kör även mkt högre ISO. Rekommenderar 3200/6400 och sedan dra ner det i RAW om ljusintensiteten är för mkt.

Här stod jag. Och detta är resultatet från en bild från min TL sekvens från EOS M3.
Samyang 12/2.0
F2.0
30s
ISO3200

/Stefan

Bilagor

• LPS.jpg
    LPS.jpg
    72.4 KB · Visningar: 156
  • 20160823-IMG_2444-Edit-2.jpg
    20160823-IMG_2444-Edit-2.jpg
    116.6 KB · Visningar: 291
Bra början, men varför blända ner? Kör även mkt högre ISO. Rekommenderar 3200/6400 och sedan dra ner det i RAW om ljusintensiteten är för mkt.

/Stefan

Av den anledningen att jag tycker det inte är helt 100% skarpt på f3.5 och jag ville laborera lite. På söndag blir det nya försök, med och utan GPS tracker och högre ISO.
Jag tendera att underexponera lite av gammal vana.

mitt 2.a försök sedan trådstart

vet knappt om jag vågar lägga ut mohaha för platsen jag sett ut på dagen som perfekt var inte det när jag kom dit senare pga en traktor som körde på åkern med strålkastare ( grr), ambulans som kom med blåljus och skulle precis dit jag stog och den stog där en lång stund.... i ren frustration över den perfekta kvällen :) blev jag tvungen att flytta mig å mörkare plats än så hittades inte .... struntade i allt vad appar, kompass och annat heter å började fota

samyang 21mm 1,4
20s, iso1000
hur vet jag hur mycket iso jag kan använda utan att bruset tar över ( har inte LR där det går att fixa) och hur "stackar" man foton som jag läst en del gör

Bilagor

• _DSF2961.jpg
    _DSF2961.jpg
    57.1 KB · Visningar: 271
Av den anledningen att jag tycker det inte är helt 100% skarpt på f3.5 och jag ville laborera lite. På söndag blir det nya försök, med och utan GPS tracker och högre ISO.
Jag tendera att underexponera lite av gammal vana.

Ok, Säkert riktigt bra att göra vid extremta förhållanden för landskapsfotografering och lågt ISO. Tyvärr kan inte denna DR-tänk appliceras lika lätt vid ISO1600 och uppåt. Bättre att lägga sig på den ljusintensiteten man avser använda.
Angående Samyang 8/3.5 så har jag ägt 1 ex och en annan polare har ett. Båda suger :(
Stjärnorna blir inte så fina som ex Samyang 14/2.8. Hoppas det är exemplarproblem och inte designproblem.

/Stefan

vet knappt om jag vågar lägga ut mohaha för platsen jag sett ut på dagen som perfekt var inte det när jag kom dit senare pga en traktor som körde på åkern med strålkastare ( grr), ambulans som kom med blåljus och skulle precis dit jag stog och den stog där en lång stund.... i ren frustration över den perfekta kvällen :) blev jag tvungen att flytta mig å mörkare plats än så hittades inte .... struntade i allt vad appar, kompass och annat heter å började fota

samyang 21mm 1,4
20s, iso1000
hur vet jag hur mycket iso jag kan använda utan att bruset tar över ( har inte LR där det går att fixa) och hur "stackar" man foton som jag läst en del gör

Tycker du kommit en bra bit på vägen. Superbra resultat :)
Vad har du för kamera?`Min 6D brukar jag fota i ISO3200/6400 för sånt här. F2.8. Du körde F1.4? Då kan du säkert Hålla dig till runt 1600.

/Stefan

Tycker du kommit en bra bit på vägen. Superbra resultat :)
Vad har du för kamera?`Min 6D brukar jag fota i ISO3200/6400 för sånt här. F2.8. Du körde F1.4? Då kan du säkert Hålla dig till runt 1600.

/Stefan

har en x-T10 och japp använde 1,4 för att släppa in ljus men borde jag öka till 2,0-2,8 och högre iso istället. blir det mer "djup" då kanske?
för bilden förra gången (min första) blev ju platt

har en x-T10 och japp använde 1,4 för att släppa in ljus men borde jag öka till 2,0-2,8 och högre iso istället. blir det mer "djup" då kanske?

Nädå, Det blir bra. Mer djup får du inte genom att blända ner. Nu gäller det att träna på redigeringen och hitta nya roliga platser. Näör du väl hittat en bra plats så kan man oftast få flera kompositioner.

/Stefan

TL = Time Lapse
Kameran fotar kontinuerligt hela tiden så.man kan göra en film eller startrails

Hur gör du detta? Ställer in

F2.0
30s
ISO3200

och låter kameran ta en sekvens med 30-sekundersexponeringar? Är bilden du visade i tråden en av bilderna i sekvensen? Vad gör du sedan? Stackar? Vilka effekter får du då?

Fuji tål en hel del ISO till, först vid 3 200 kan man börja störas litet, medan jag å andra sidan gillar det filmliknande korn man får vid 12 800.. kör bara jpg.

Bara prova dig fram!

-J!

Nädå, Det blir bra. Mer djup får du inte genom att blända ner. Nu gäller det att träna på redigeringen och hitta nya roliga platser. Näör du väl hittat en bra plats så kan man oftast få flera kompositioner.

/Stefan

helsike inser nog att jag måste köpa LR till mitt PS så jag får ordning på RAW och kan göra mer än idag
Det jag har klarar inte det jag tänkt/vill göra
såg en kort film om just redigera vintergata å de reglagen har inte jag... men skruvar mig för all plats det tar i mac.en
ja å så platsen dårå....det måste jag lösa inom det snaraste ska kolla den där ljuskartan igen

samyang 21mm 1,4
20s, iso1000
Wow det var ett jättebra resultat!

helsike inser nog att jag måste köpa LR till mitt PS så jag får ordning på RAW och kan göra mer än idag
Det jag har klarar inte det jag tänkt/vill göra
såg en kort film om just redigera vintergata å de reglagen har inte jag... men skruvar mig för all plats det tar i mac.en
ja å så platsen dårå....det måste jag lösa inom det snaraste ska kolla den där ljuskartan igen
Du behöver inte LR för att göra de redigeringarna. Om har Photoshop och öppnar en RAW-fil borde Camera Raw öppnas och du kan göra många av de inställningarna.

Här stod jag. Och detta är resultatet från en bild från min TL sekvens från EOS M3.
Samyang 12/2.0
F2.0
30s
ISO3200

/Stefan

Jäklars vilken bild!
Men jag tänker...vi är ju en del av Vintergatan...vi fotar oss själva liksom..eller nja...men ändå?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar