Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namnskyltar på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
En kompis hjälpte mig att ta några bilder på mig med lite olika produkter för reklam/sponsring.

Eftersom grabben tycker att han är en proffsfotograf (han gjorde ett jobb för en lokaltidning en gång) kunde jag inte få RAW-filerna utan fick vänta tills han redigerat dem och så vidare.

Igår fick jag dem, i Jpeg, storlek ca 350x550 och med hans feta nametag längst ner. Ungefär lika stort som jag kan tänka mig att företaget skulle vilja skriva sitt namn och ibland rakt över produkten.

Vad gör man?

Killen är ju så uppfylld av sin egen förträfflighet att han tror att hans namn gör bilden bättre och tror uppenbarligen att grejerna går att leverera i det här skicket...

Inte för att jag tror att problemet har en lösning annat än att ta nya bilder med en lite mindre seriös fotograf, men jag vill iallafall varna för problemet med nametags och andra liknande fånerier som bara förstör bilder och gör dem helt oanvändbara.

För övrigt blev alla bilder riktigt dåliga utom en som nästan blev acceptabel fast hade alldeles för kort skärpedjup, på nästan alla de andra var antingen jag eller bakgrunden avklippt på helt fel ställe...

man säger det till honom.
Snällt men bestämt att detta duger inte. Bilderna håller inte den kvaliten som ni önskar, och att de i vilket fall som helst inte går att använda med hans namn så stort på dem.

Se hur han tar det. Bra för honom med feedback efter som han tydligen inte har en aning om du slipstenen ska dras.

Du har rätt att reklamera bilderna precis som vilken annan produkt som helst som du inte är nöjd med.

Var snäll men bestämd. Det brukar funka bäst. Han kan ju vara villig att ta om dem utan kostnad efter som det inte var det ni var ute efter.

Lycka till!

Det känns som du tar upp detta på fel ställe. Om du inte redan har gjort det så borde du ha sagt detta till din kompis i stället.

Men jag håller med dig, om bilderna nu skulle vara till reklam så vill man inte ha en stor vattenstämpel.

Mmm jo det är nog bäst att säga till honom...

Men killen är så pretentiös och uppblåst med sina bilder nu att jag snarare tror att jag får svaret att de visst är fantastiska och att hans namn dubblar värdet.

Som jag skrev var jag inte ute efter en lösning här, utan vill bara varna för eländet. Om någon vet med sig att de gör så här eller kan komma att göra det, det är inte uppskattat :-(

Om han är din kompis kan det väl inte vara något problem att berätta hur du vill ha det?

Om du är hans kompis efter att du beskriver honom på det här sättet på Internet är kanske en annan fråga. Själv skulle jag inte uppskatta att du inte helt enkelt tar upp saken med mig direkt.

Det kan inte vara så att du fått dessa bilder för granskning och godkännande?

När jag tar bilder hör jag alltid vad kunden ska ha dem till, och därfter gör jag dem i rätt färgrymd etc.

Innan jag bränner dessa på dvd, de blir ju STORA!, så mailar jag provbilder för godkännande, och där står Provbild nr: X i litet typsnitt längst ned så inga missförstånd uppstår när kunden väljer vilka bilder han vill ha.

Endast då kör jag jpeg med mindre upplösning, aldrig annars.
En seriös fotograf skickar inte små bilder i jpeg som "skarp produkt".

Jag hjälper dig gärna med framtida produktbilder ;-)

MVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar