Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namninsamling till nytt Canon EF 50mm f/1.2L

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skriver på!

Det gör sig alltså om ett välbyggt, ljusstarkt och tåligt objektiv till rimligt pris som är fullt kompatibelt med E-TTL II.

1. Pierre Wilén
2. Magnus Fröderberg
 
academic skrev:
Visst, men visst finns det något objektiv med 1.0 i ljusstyrka redan? Tror att det är Canon eller Nikon.

Jo EF 50/1,0 finns, men det är tungt, dyrt, långsamt, osmidigt och inte kompatibelt fullt med E-TTL II. Dessutom tillverkas det inte mer.
 
Jag hade önskat ett nytt 50mm med:

* Innerfokusering.
* "äkta" usm.
* 1,4 i ljusstyrka (även 1,8 duger)
* E-TTL 2
 
Senast ändrad:
Det står ju på namninsamlingssidan (länken):

Description/History:
The Canon EF-lense lineup is well known for it's high quality lenses. There are however a few lenses that the consumers miss. Today there is only the 50mm f/1.8 and 50mm f/1.4 (mirco-USM) primes in the making and neither of these leaves us fully satisfied, specially in the new E-TTL 2 era.

We want a NEW 50MM lense, with for example f/1.2 in the "L" series of lenses.
- f/1.2 aparture
- "real" USM motor (not micro!)
- L-series build quality
- weather sealing?
- correct E-TTL 2 data handling (where the lense can send distance info to the camera)

Canon, hear us on this one!
 
Senast ändrad:
Alltså:

- Ljusstyrka 1,2 eller möjligen 1,4
- Innerfokusering
- Ring-USM
- Full E-TTL II-funktion
- Tätning
- Mekaniskt och optiskt hög kvalitet (L-klass)
- Rimligt pris
 
froderberg skrev:
Alltså:

- Ljusstyrka 1,2 eller möjligen 1,4
- Innerfokusering
- Ring-USM
- Full E-TTL II-funktion
- Tätning
- Mekaniskt och optiskt hög kvalitet (L-klass)
- Rimligt pris

1,2 blir för dyrt - tror jag.

När det gäller L-klass så påverkar det endast byggkvaliteten? Svårt att tänka mig att det i praktikten ger någon skillnad rent optiskt. Normaloptik är väl enklast att kontruera ur teknisk synvinkel? (minst optiska fel etc)
 
Fröderberg - och ni andra som har koll - försök pricka prisnivån också. Själv vill jag hålla mig under 5000:- gränsen.
 
FouFoto skrev:
1,2 blir för dyrt - tror jag.

Jag tror inte det behöver bli så tokdyrt. FDn 50/1,2L var inte orimligt dyr.

När det gäller L-klass så påverkar det endast byggkvaliteten?

L-klassningen har egentligen inget med proffs eller mekanik att göra utan indikerar att det finns specialglas i konstruktionen. TS-E 45/2,8 och TS-E 90/2,8 är exakt lika bra mekansikt som 24/3,5L. Men i praktiken har L blivit samma som proffs. Men 400/4 DO IS är också proffs.

Svårt att tänka mig att det i praktikten ger någon skillnad rent optiskt. Normaloptik är väl enklast att kontruera ur teknisk synvinkel? (minst optiska fel etc)

För god prestanda vid största bländaren behövs ofta asfäriska linser, men det kostar ju.
 
FouFoto skrev:
Fröderberg - och ni andra som har koll - försök pricka prisnivån också. Själv vill jag hålla mig under 5000:- gränsen.

50/1,4L ca 5000

50/1,2L ca 8000

Det är ju möjligt med ny 50/1,4 mk II USM parallellt med en 50/1,2L USM också, men kanske inte så troligt. Då skulle den 1,4:an vara samma som idag men med avståndinfo och kanske en annan motor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.