Annons

Namn vid publicerat foto

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Ett förlag i Singapore vill använda en bild av mig som de hittat på Flickr i en lärobok. De skriver och ber om tillstånd. Jag medger användning och ber bara om ett ex av boken när den är tryckt samt att mitt namn publiceras vid bilden. Svaret jag får förvånar mig, det lyder:

"With regard to your request to have your name to be seen with your picture, I am afraid we are not allowed to do this, due to guidelines from our Ministry of Education.

However, we will print your name and a description of the image which you provided, on the acknowledgement page of our textbook."

I Sverige har man som fotograf rätt att få sitt namn vid bilden, är det inte så? Hur är det i andra länder? Och varför skulle ett utbildningsdepartment ge riktlinjer om att inte göra så?

Det är väl ofta så i svenska läroböcker också att det inte står nåt namn under själva bilden.
Du får ju ändå med det på ett annat ställe i boken, det kan man väl se som en halv seger eller en bra kompromiss.

De kommer ju att ange att det är du som tagit bilden. Om namnet står på samma sida som bilden eller på en annan sida spelar ingen roll.

För övrigt så är upphovsmannens rätt att anges vid publicering något som finns inskrivet i svensk lagstiftning.

ErlandH skrev:
De kommer ju att ange att det är du som tagit bilden. Om namnet står på samma sida som bilden eller på en annan sida spelar ingen roll.

För övrigt så är upphovsmannens rätt att anges vid publicering något som finns inskrivet i svensk lagstiftning.

Det var därför jag undrade och fortfarande undrar om någon vet hur det är i andra länder? Och varför ett departement ger sådana riktlinjer?

Om du tittar i många svenska böcker (tex kokböcker, läroböcker osv) så står inte fotografens namn vid bilden utan på en sida längst bak (eller längst fram) i boken där man specificerar alla som varit med. Tex "foto sid 12, 27,38 Fotografen XX".

Precis som de vill ha det i boken från Singapore.

Så jag tror inte att just det förfarandet är ovanligt - det viktiga är ju att fotografens namn kommer med överhuvudtaget och att man inhämtar tillstånd för användande.

Grattis till att du får en bild publicerad!

/AK

finns det inte lite olika vedertagna sätt att publicera byline? Och säger inte lagen (om jag inte misstar mig) att det ska publiceras på detta sätt?
I filmer anges den ju oftast i eftertexterna, och till omslagsbilder i tidskrifter och böckeranges ges ju ofta bylinen i kolofonen och inte på omslaget osv.

Vad lagen säger i Sverige är väl totalt ointressant i Asien.
Själv har jag svårt att tro att det överhuvud taget finns nån lag som säger nåt om det här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar