Annons

Nakenfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tips ett: Inte stå! Det blir otroligt lätt stelt och tråkigt med en naken stående modell. Det går absolut att få det bra, men det är otroligt lätt att det blir trist också. Prova massor med olika poser, gärna såna där modellen sitter eller ligger ner.

Tips två: Inte stativ! Med stativ blir det statiskt, och då är det krångligare att variera sig. Jag hade aldrig använt stativ för en sådan här plåtning. Variera vinklarna, kryp runt, plåta uppifrån, nedifrån, från marknivå, e.t.c. Min erfarenhet är att de bästa bilderna är de man INTE planerade! Iaf jag fungerar så att när jag plåtar med stativ så blir det mestadels från bekväm höjd, d.v.s. någonstans mellan 160 och 190cm. Plåtar jag utan stativ så varierar jag vinklarna betydligt mer.

Tips tre: Gör ALLT för att modellen ska känna sig bekväm och snygg! Att säga "Fan vad snyggt det blir när ljuset sveper över huden" är inte slemmigt, det kan dock göra skillnaden mellan en toppenbild och en nästan-toppenbild. Att smickra modellen lagom stärker hennes självförtroende i situationen.

Tips fyra: Det har redan nämnts, men poängtera för modellen att hon ska ha löst åtsittande kläder och inga underkläder de närmaste timmarna innan plåtningen. Om hon solar solarium ska hon sola _utan_ underkläder den närmaste tiden innan plåtningen. Det underlättar något enormt, tro mig, jag vet :D Att försöka trolla bort bikiniränderna var inte gjort i en handvändning :)

Tips fem: Gå nära! Bilder på någon naken brud som försvinner bland all stökig skog i bakgrunden tenderar att bli rätt tråkiga. Sikta på att ha en ganska stor del yta hud i varje bild. Ett "body landscape" är betydligt mer intressant än en klunga knivskarpa tallar i bakgrunden. Och där kommer vi till nästa tips:

Tips sex: kort skärpedjup. Nakenbilder av typen helkropp i naturen med knivskarp bakgrund ser i 9 fall av 10 bara tacky ut. Ok, det är en klar överdrift, men det blir sällan riktigt bra. Ett kort skärpedjup hjälper mycket i sådana här situationer.
 
Tack Christoffer, väldigt bra tips det med!

Kommer dock ha stativet med mig, mest för att tar jag inte med det, kommer jag behöva! Och vinklar m.m. hade jag tänkt leka med väldigt mycket ändå så, är alltid roligt och se vad för trevliga vinkar man kan få med.

Där vi ska va är vatten med, så planerna är även att få ett par bilder med henne i vattnet (hur hon står/sitter/ligger är inte bestämt, får pröva oss fram).

Men ska iaf försöka få med mig så många av råden som möjligt när vi åker ut i morgon kväll! :)
 
Ett stort lycka till, och ha så kul! Och när du får mental blockering, för det får man ibland, iaf jag, då är tipset att leka loss! Jag brukar "höfta" lite (d.v.s. skjuta från höften) om det blockerar sig. Sen kollar jag på bilderna, och ibland blir någon bra, men ofta så får man iaf ett bra upplägg för någon bild :)
 
Tack så jätte mycket! Kan nog behövas, eftersom det är första försöker för mig! :)

Som tur är, så är det bara en god vän jag fotar, och det är bara hon som ska ha bilderna. Så, men ska försöka ha med mig tipsen ut iaf! :)
 
Ps: Glöm inte att nytta motljuset, speciellt i kombination med lite grässtrån i förgrunden ;) Det är ett recept en en bra bild ;)
 
Ska se vad jag kan göra! :) Ska även se om jag får tillåtelse av henne att lägga upp ett par av bilderna här, så ni kan se hur det gick!
 
Tips ett: Inte stå! Det blir otroligt lätt stelt och tråkigt med en naken stående modell. Det går absolut att få det bra, men det är otroligt lätt att det blir trist också. Prova massor med olika poser, gärna såna där modellen sitter eller ligger ner.

Tips två: Inte stativ! Med stativ blir det statiskt, och då är det krångligare att variera sig. Jag hade aldrig använt stativ för en sådan här plåtning. Variera vinklarna, kryp runt, plåta uppifrån, nedifrån, från marknivå, e.t.c. Min erfarenhet är att de bästa bilderna är de man INTE planerade! Iaf jag fungerar så att när jag plåtar med stativ så blir det mestadels från bekväm höjd, d.v.s. någonstans mellan 160 och 190cm. Plåtar jag utan stativ så varierar jag vinklarna betydligt mer.

Tips tre: Gör ALLT för att modellen ska känna sig bekväm och snygg! Att säga "Fan vad snyggt det blir när ljuset sveper över huden" är inte slemmigt, det kan dock göra skillnaden mellan en toppenbild och en nästan-toppenbild. Att smickra modellen lagom stärker hennes självförtroende i situationen.

Tips fyra: Det har redan nämnts, men poängtera för modellen att hon ska ha löst åtsittande kläder och inga underkläder de närmaste timmarna innan plåtningen. Om hon solar solarium ska hon sola _utan_ underkläder den närmaste tiden innan plåtningen. Det underlättar något enormt, tro mig, jag vet :D Att försöka trolla bort bikiniränderna var inte gjort i en handvändning :)

Tips fem: Gå nära! Bilder på någon naken brud som försvinner bland all stökig skog i bakgrunden tenderar att bli rätt tråkiga. Sikta på att ha en ganska stor del yta hud i varje bild. Ett "body landscape" är betydligt mer intressant än en klunga knivskarpa tallar i bakgrunden. Och där kommer vi till nästa tips:

Tips sex: kort skärpedjup. Nakenbilder av typen helkropp i naturen med knivskarp bakgrund ser i 9 fall av 10 bara tacky ut. Ok, det är en klar överdrift, men det blir sällan riktigt bra. Ett kort skärpedjup hjälper mycket i sådana här situationer.


Håller med skit i stativet.. ta dynamiska bilder! jag har aldrig använt stativ utomhus..
 
Ett gammalt kärt knep verkar vara att göra modellen delaktig i fotograferandet. Det blir lätt stelt om du står och hummar och muttrar medan du raderar bilder bakom kameran, utan att hon vet vad du sysslar med.. Ta några bilder, går fram och visa modellen hur det blir och ge instruktioner efter att hon själv sett vad det troligen kommer göra för bilderna. Du måste få henne att lita på dig (som fotograf, inte som kompis)

Hon blir mer avslappnad och litar på att du gör ditt bästa för att få HENNE att se vacker ut på bild.. Vilket ju faktiskt är hela syftet! =)

Känner du dig osäker på kompositionerna så kan du ju alltid ta med en kompis och dirigera runt på platsen dagen innan. Då vet du hur miljön funkar och dina "inre bilder" kanske justeras något till det bättre.

Fråga om inte annat om du kan lägga upp några påklädda bilder så vi får se resultatet! =)

Hoppas ni har kul och att det blir bra bilder.

Mvh
 
Tack, då vet jag det med! Ska försöka få med henne i det hela med!

Och ska prata med henne efter fotograferingen, och får jag lägga upp bilder så skriver jag här! :)

Tack alla här för all hjälp, har varit guld värt!
 
Nu läste jag inte all inlägg här så det här kanske redan har nämnts men ta med en riktigt varm filt eller något som du kan värma din frusna modell med mellan tagningarna. Då kommer du att få mer avslappnade bilder och ni kommer att kunna hålla på längre. Det blir kallt fort om man är naken. Ute i naturen är det en rätt bra ide att modellen tar med ett par flipflops eller nått som är lätt att ta av sig. Hon kommer att hålla sig varm mycket bättre om hon inte behöver stå med bara fölter på marken när det inte behövs. Sen finns det ju väldigt mycket att trampa på ute i skogen så det är skönt att ha något modellen kan dra på sina fötter snabbt om ni bara ska flytta er korta bitar vilket det oftast brukar bli.

Rent fotomässigt har jag inga tips direkt. Samma grunder gäller naket som påklätt egentligen. Ljus rakt på för att dölja rynkor och dyl. och vrida på ljus och bildvinkel för att få saker att se mindre eller större ut funkar lika bra när kläderna är av.
 
Ska vara lite motvallskäring och komma med lite kommentarer till några av de tips som kommit fram, men först några tips som jag tycker är väldigt viktiga.

* Kolla av vilken typ av bilder modellen vill ha. Det kan skilja väldigt mycket i stil när det gäller naket eller lättklätt vad modellen gillar och har tänkt sig. (Har plåtat både fd strippor och kvinnosaks kvinnor och det kan skilja hur "sexig" eller konstnärlig bilden ska vara).
Be modellen skicka över några bilder på nätet som hon gillar. -Detta gäller ju om du vill ta den typen av bilder som modellen vill ha. Tycker dock du bör sälja in dina idéer dvs visa på bilder som du vill ta och så ni båda vet ungefär på hur det kommer se ut.

- Förbered dig på platser och poser.

- Använd stativ om det krävs. Är tex bra om ni plåtar med naturligt ljus inomhus eller morgon/skymning.

- Kolla inte på modellen när hon byter om. Det är som känsligast för modellen i början av plåtningen och avklädningen.

- Ta INTE för nära om du ska tex få en stämningsfull bild ute i naturen. Då blir bara träd o buskar i bakgrunden störande element och stämningen kan försvinna. "Fine art nude" eller rena kroppsbilder tas bäst i studio eller mot en vägg, klippa eller tex en sandstrand.

- Använd inte olja om ni inte är ute efter sexigare glamourbilder eller viss form av "fine art nude". Det kan se lite "tacky" ut annars.

- Varmt kaffe eller filt har ingen betydelse för bilderna. Men kan ju vara snällt mot modellen. :)
 
Kameran kommer helt klart stå på stativ!
Tipset med bakgrunden är bra, vill ju inte riskera att den förstör bilderna.

Hur hon ska stå och så, det är något vi får fundera på, och bilderna ska va sensuella. Det är iaf bestämt!

Skisser är en bra idé, men dessvärre inget som kommer fungera för mig! Har allt hur det kan se ut i huvudet, men kommer aldrig få det likvärdigt på en skiss!
Jag tycker det är fel att ge rådet att inte ta med stativet.
Visst om man har för mycket att bära må de vara hänt.

Anledningen att man sätter kameran på stativet är inte att kameran skall vara där hela tiden.
Det ÄR skillnad på att se på sin komposition handhållet och fast på stativet. Man spenderar MER tid för att titta på HELA bildytan. Helt plötsligt kommer man upptäcka plastpåsar, pinnar som sticker upp ur modellens huvud, kvistar som man inte vill ha med.
Och anledningen är egentligen inte att man har kameran på stativ utan att man spenderar MER tid för att titta på kompositionen.
Men det kanske bara spelar roll för mig som plåtar analogt. Ni andra plockar väl bort sånt i datorn kan jag tro.

Dessutom kan man lämna kameran och gå fram till modellen och visa med sin egen kropp vad man menar.

Sedan kan man ta loss kameran... när skogens pinn-djvl-ar är på rätt plats.

Ehhh jo men det jag menar är att man studerar bilder och svarar på frågan VARFÖR anser jag att den här bilden är sensuell och den där sexuell.

Jo du kan göra skisser. Det handlar inte om att kunna teckna, för det kan inte jag heller, det handlar om att rita streckgubbar och kanske skriva en text om vad jag vill ha fram i just den bilden. Det gäller att i förväg försöka motivera för sig själv om vad som är viktigt för just den här bilden för att den skall bli så bra som möjligt. Då blir det enklare att styra modellen.

Låt säga att du vill ha fram timglasmidja i en bild. Hur påverkar du modellens pos för att maximera timglasmidjan? Ett sätt är att korsa fötterna, sätta händerna på höfterna och släppa in luft mellan midja och arm.
Det handlar heller inte om att göra 14 skisser utan kanske 2 och resten får bli spontant.
 
bilder

mycke snack lite verkstad. vill se resultat utan tappad haka och fumlande med inställningar.
 
hoppas vi får se dem snart, har följt denna tråd sedan starten (ja vet, inte så längre sedan) och är nyfiken på hur det blev...

:p
 
Här är dom 5 första!
 

Bilagor

  • DSC_0101 bw.jpg
    DSC_0101 bw.jpg
    18 KB · Visningar: 2,153
  • DSC_0128 bw.jpg
    DSC_0128 bw.jpg
    26.2 KB · Visningar: 2,151
  • DSC_0156 bw.jpg
    DSC_0156 bw.jpg
    16.6 KB · Visningar: 2,374
  • DSC_0173 bw.jpg
    DSC_0173 bw.jpg
    18.7 KB · Visningar: 2,846
  • DSC_0187 bw.jpg
    DSC_0187 bw.jpg
    16.4 KB · Visningar: 3,755
Och 2 till!

Så, kom gärna med kritik nu! Va dock inte allt för hårda, tänk på att detta är absolut första gången jag fotar med en människa som modell! Så är inte riktigt van vid att arbeta på detta sätt!
 

Bilagor

  • DSC_0194 bw.jpg
    DSC_0194 bw.jpg
    16.1 KB · Visningar: 5,416
  • DSC_0262 bw.jpg
    DSC_0262 bw.jpg
    17.8 KB · Visningar: 3,285
en fin modell !

men du väljer att fota på 30m håll,,,är det naturfoto eller nakenfoto ?
 
men du väljer att fota på 30m håll,,,är det naturfoto eller nakenfoto ?

Tyvärr gick det inte bättre! Äger enbart ett standard 18-55mm objektiv, och stod ända ute på vattenkanten! Men ska försöka låna ett mer lämpligt objektiv till nästa gång dock!

Och det va inte några 30m! Stod snarare kanske 3-4m från
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.