Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nakenfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Den bilden var ju ingen RAW-fil, det var en jpg-fil.
Hade kunnat bli bra utan de där byxorna som verkligen sitter på ett icke smickrande vis på modellen.

Anledningen till att dom ens är kvar, är för att hon vid tillfället fortfarande inte riktigt kände sig bekväm med att stå helt naken, så därför är dom kvar, och tänkte faktiskt inte så mycket på dom! Men en ny fotorunda ska ske senare, så får vi se då!

Här kommer en som ska va raw-filen!
http://www.speedyshare.com/files/22645890/DSC_0156.NEF
 
En tiläggskommentar:
P-läget är alldeles utmärkt att använda. Och observera att om du vill ha en större bländare än kameran föreslår så vrider du bara på ratten. Då väljs nästa bländare och tiden sjusteras därefter men exponeringen kvarstår.

Man kan ju här förtydliga att även i A-läget så ändras ju också slutartiden när man justerar bländaren för att exponeringen ska bli rätt. Skillnaden gentemot P-läget är väl bara den att P-läget är ett helautoläge som väljer bländare och slutartid utifrån varje ljusmätning och fokusering man gör (trycker ner avtryckaren halvvägs om man inte låst exponeringen), medan om man kör i A-läget ändras inte bländaren förrän man rattar om den till ett annat värde. Rätta mig om jag har fel i någon sak här, använder själv aldrig P-läget.

Man får alltid rätt exponering enligt ljusmätningen i A och P-lägena, medan man inte alltid får det i S-läget. Bländaren kan ju inte bli hur stor som helst, utan begränsas av objektivet, medan slutartiden kan bli nästan hur lång/kort som helst för att man ska få rätt exponering. S-läget är därför farligt om ljuset tryter, speciellt i kombination med ljussvaga objektiv som en kitzoom och med iso låst på ett lite för optimistiskt värde. Dessutom tappar man kontrollen över skärpedjupet, som ju bestäms av bländaren. Auto-iso bör man nog ha påslaget om man kör i S-läge för att minska risken för underexponerade bilder. S-läget är bäst då slutartiden verkligen är viktig. I dessa bilder ser jag inte att den skulle vara så viktig.

Vill man styra både slutartid och bländare kan man använda M-läget med auto-iso påslaget. Då väljer kameran det iso-talet som ger rätt exponering, förutsatt att den högsta känsligheten man ställt in räcker till för att ge rätt exponering.

Specifikt till TS: Införskaffa gärna ett 50/1,4 objektiv till din D40 om du har råd. Det öppnar upp för en helt ny värld med kort skärpedjup, och ger möjlighet att använda mycket kortare slutartider än vad du kan med din kitzoom. Brännvidden är även perfekt för porträtt av det här slaget. (Tyvärr så saknar ju D40:an en inbyggd fokusmotor, så därför rekommenderar jag inte den annars så billiga och utmärkta Nikkor AF 50/1,8). Ett billigare alternativ som torde funka ungefär lika bra är AF-S DX 35/1,8. Med det måste du gå lite närmare för att motivet ska fylla ut lika mycket av bildytan, men det är för övrigt ett verkligen mångsidigt objektiv som varje ägare av en DX-kamera från Nikon borde ha i sin kameraväska. :)
 
Du skulle inte kunna hjälpa mig att beskriva P-lägets funktion lite mer?

P är exakt som det gröna autoläget med två viktiga undantag(*) :

1. Blixten åker inte automatiskt upp
2. Man kan välja bland alla kombinationer av bländare och slutartid som ger samma exponering genom att rulla på tumhjulet.

Jag brukar använda P-läget som standardval på min D90.

Per.


*) Det finns fler, men jag kommer inte exakt ihåg vilka.
 
P är exakt som det gröna autoläget med två viktiga undantag(*) :

1. Blixten åker inte automatiskt upp
2. Man kan välja bland alla kombinationer av bländare och slutartid som ger samma exponering genom att rulla på tumhjulet.

Jag brukar använda P-läget som standardval på min D90.

Per.


*) Det finns fler, men jag kommer inte exakt ihåg vilka.

Den "gröna rutan" brukar innebära att kameran växlar till enbart jpeg också.
 
Den "gröna rutan" brukar innebära att kameran växlar till enbart jpeg också.

Inte på Nikon, såvitt jag vet. Handboken innehåller en tabell på vad som inte kan justeras i Autoläget: det är fem-sex parametrar, bland annat finns inte blixexponeringskompenastion i Autoläget men i P-läget.

Per.
 
Några tips:

Försök att variera kompositionen mer, och inte slentrianmässigt placera motivet i centrum i bilden. Det är inte ofta det är snyggast/bäst att placera huvudmotivet i centrum, betydligt oftare är det snyggare att placera motivet i gyllene snittet, eller ungefär en tredjedel från endera bildkant.

Försök även variera vinkeln i förhållande till ljuset mer. Lek med ljuset, helt enkelt. Ställer du dig med solen bakom modellen så får du en helt annan bild än med ljuset från sidan på modellen, eller med solen bakom din rygg.

Gå närmre. Jag tycker det är för mycket luft i bilderna (för min smak).
 
Men du ska se att nästa omgång (eller gången efter den) blir det mycket bättre bilder (även om nån av dessa inte var så tokig). För jag antar att modellen inte heller är van att strutta runt naken framför en kamera?
Nästa gång kommer ni båda att vara mer avslappnade och då blir det bättre bilder.

Jag har gjort samma sak som du och när jag nu tittar på bilderna från första fotosessionen så undrar jag vad vi höll på med :)
 
Men du ska se att nästa omgång (eller gången efter den) blir det mycket bättre bilder (även om nån av dessa inte var så tokig). För jag antar att modellen inte heller är van att strutta runt naken framför en kamera?
Nästa gång kommer ni båda att vara mer avslappnade och då blir det bättre bilder.

Jag har gjort samma sak som du och när jag nu tittar på bilderna från första fotosessionen så undrar jag vad vi höll på med :)

Precis! Vi båda va helt nya på detta, så men man är kan ju inte va jätte bra första gången, utan det kommer nog sen! :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar