Annons

nakenfoto, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
behöver lite tips om hur man får till bra nakenbilder. vad ska man tänka på? vilka filter kan fungera bra? vad ska man tänka på vid ljussättningen?

antar att det är en bra idé att ta en bild med digitalkameran innan man kör igång fotosessionen?
 
Finns ju två sorters nakenfoton, det ena är när fotografen är naken och det andra när modellen är naken. I båda fallen är tipset att bra nakenfoto förutsätter att kläderna är avtagna.

Fast det var kanske inte detta svar du tänkt dig...;-)
 
Vad för bilder tänker du ta? Vilken film tänker du använda efter digitalkameran? Känner du modellen? Är det huden som är motivet (frågar eftersom det ibland kanske är modellen.) Färg eller s/v? Belysning/Blixtar?

Kontakten/förtroendet är betydelsefullt liksom mycket annat också förstås. Är det s/v kan jag ha lite tips om filter och film kanske..
 
det är min sambo jag tänkt fotografera (hon kanske vill plåta mig med, vad vet jag?).

vad finns det för olika sorters nakenbilder??

hade tänkt köra med vanlig färgfilm. eller, snarare, hade tänkt köpa en färgfilm vilken som helst och använda den till att börja med (är ju inte så insatt i det där med vilka filmer som är bra till vad).

vad är skillnaden mellan att ha modellen eller huden som motiv när man fotograferar? mer än den rent konstnärliga infallsvinkeln?

användandet av belysning o blixtar var en av de saker jag tänkte få tips om.

(beklagar om jag verkar tjockskallig men jag hoppas att ni står ut med det tills jag lärt mig mer)
 
PerKr skrev:
vad finns det för olika sorters nakenbilder??

Gör en googlesökning så lovar jag att du får upp massor av varianter. Allt från porr till fine art kan jag tänka mig..

PerKr skrev:
hade tänkt köra med vanlig färgfilm. eller, snarare, hade tänkt köpa en färgfilm vilken som helst och använda den till att börja med (är ju inte så insatt i det där med vilka filmer som är bra till vad).

Kör på nån portrafilm (T e x Kodak NC) om du är inomhus. I glödljus bör du kanske även investera i ett blåfilter och även titta på ASAtal uppemot 800.

PerKr skrev:
vad är skillnaden mellan att ha modellen eller huden som motiv när man fotograferar? mer än den rent konstnärliga infallsvinkeln?

Du kanske tänker extra på hudtoner om det är huden, modellens pose och utseénde om det är modellen?

PerKr skrev:
användandet av belysning o blixtar var en av de saker jag tänkte få tips om.

Titta på bilderna i mitt utställningsalbum om du inte äger blixtar eller tungstensbelysning. De är fotograferade med högt ASA i glödlampsljus. S/v iof så gå inte på den linjen vad gäller filterval om du kör färg, men även om du fotar färg så funkar samma belysning lika..
 
ok, tack för tipsen :)

gör nog så att jag kollar belysningen samt blixtens vara eller inte vara med hjälp av digitalkameran (snabbast o billigast så misstänker jag).

hur mjukar man upp bakgrunden (och motivet)? har noterat att skillnaden mellan proffsbilder o amatörbilder ofta är att proffsens bilder känns varmare, mjukare på ngt sätt medans amatörbilder kan kännas lite hårda, bleka. kanske bara ngt jag fått för mig? ("proffs" läses, i det här fallet, "någon som vet vad han gör och hur han ska få bilden så bra som möjligt")
 
PerKr skrev:
har noterat att skillnaden mellan proffsbilder o amatörbilder ofta är att proffsens bilder känns varmare, mjukare på ngt sätt medans amatörbilder kan kännas lite hårda, bleka. kanske bara ngt jag fått för mig? ("proffs" läses, i det här fallet, "någon som vet vad han gör och hur han ska få bilden så bra som möjligt")
Inte för att jag vet, eller förstår din generalisering eller fråga 100% i det fallet, men jag tror det du upplever som hårt kanske beror just på blixt. Utan studio och studioblixtar tror jag det blir bättre med annan belysning. Jag skulle inte köra med blixt på kameran i ett sånt läge (i vanligt litet rum) om jag kunde rigga med lampor och högre asa på filmen istället..

Får jag bara fråga, har du färdiga bildideér så du bestämt miljö och sånt alls?
 
miljön är nästan bestämd. eller snarare: jag är begränsad till två rum och misstänker att det ena har bättre förutsättningar för en lyckad bild (det är inte lika mörkt och det finns mer utrymme för kringflyttande av belysning) medans det andra innehåller bekväm rekvisita (sängen är garanterat bekvämare för henne än t.ex. golvet).

Å andra sidan... En utfälld bäddsoffa maskerad med ett vitt lakan kanske... vanliga golvlampor till belysningen... (fast jag minns förstås inte hur många golvlampor vi har eftersom det var ett tag sen jag var hemma). kan kanske ge både lyckat ljus och hyfsad bekvämlighet för henne... synd att jag inte kan maskera hela rummet. hade kunnat bli snyggt. iaf i mitt huvud... det kan iofs göras på dator, men då måste jag scanna in bilderna (om jag inte använder digitalkameran förstås).
 
Jag skulle rekommendera att du använder rummet med mest yta, det är lätt att man kännder sig låst om det börjar bli trångt när man fotar.

Vill du ha lite starkare belysning finns billiga bygglampor av halogentyp att köpa på t.ex Rusta. Sådana kör jag med och de är på 500w per styck, ger mycket bra ljus.
 
PerKr skrev:
behöver lite tips om hur man får till bra nakenbilder. vad ska man tänka på? vilka filter kan fungera bra? vad ska man tänka på vid ljussättningen?

Det är omöjligt att svara på, eftersom Du inte redovisar Din bildidé. Och vad menas med bra nakenbild? Bara på den punkten får Du 50 olika svar.
 
Wolfgang skrev:
Det är omöjligt att svara på, eftersom Du inte redovisar Din bildidé. Och vad menas med bra nakenbild? Bara på den punkten får Du 50 olika svar.
Testa att läsa igenom tråden kanske? Även om han inte förklarade så bra i frågan så har han definitivt bättrat på det allt eftersom diskussionen har gått...

Har tyvärr inga tips att ge eftersom jag aldrig provat det här själv, men lycka till i alla fall!
 
BengtGrönbeck skrev:
Testa att läsa igenom tråden kanske? Även om han inte förklarade så bra i frågan så har han definitivt bättrat på det allt eftersom diskussionen har gått...

Visst har jag läst tråden. Det pratas bara om tekniska grejer, t ex film, belysning, soffa eller säng.
Men inte om syftet!
Och inte heller vad som menas med "bra".
Det är ju syftet som bestämmer tekniken.
Det räcker inte att man har en modell till hands.
 
Wolfgang skrev:
Visst har jag läst tråden. Det pratas bara om tekniska grejer, t ex film, belysning, soffa eller säng.
Men inte om syftet!
Och inte heller vad som menas med "bra".
Det är ju syftet som bestämmer tekniken.
Det räcker inte att man har en modell till hands.
Visst är det mest tekniskt och jag är ju bara amatör, men min tro är iaf att tekniken det pratats om kan vara betydelsefull oavsett Per nu tänker ta porrbilder eller snyggare nakenbilder. Det känns lite som du "klankar" ner på mina inlägg också då jag också står för mycket av det tekniska snacket..

Vilken typ av bilder Per ska ta hoppas jag han kommer på själv, av mig skulle han inte få några råd om ideér iaf så vad spelar då syftet för roll i denna tråden?

Skulle ni andra delat med er av ideér?
 
PerKr skrev:
ok, tack för tipsen :)

gör nog så att jag kollar belysningen samt blixtens vara eller inte vara med hjälp av digitalkameran (snabbast o billigast så misstänker jag).

hur mjukar man upp bakgrunden (och motivet)? har noterat att skillnaden mellan proffsbilder o amatörbilder ofta är att proffsens bilder känns varmare, mjukare på ngt sätt medans amatörbilder kan kännas lite hårda, bleka. kanske bara ngt jag fått för mig? ("proffs" läses, i det här fallet, "någon som vet vad han gör och hur han ska få bilden så bra som möjligt")

Jag har en bild som jag kallat Anna och den har blivit lite "mjukare" i känslan pga att jag använt en 400 ISO film. Det kan vara ett tips.
 
Jag håller med Lottas första råd. Hitta en bild som du och Ni vill ta innan ni börjar och försök efterlikna den.

Då kan du skapa mer precisa frågor och koncentrera dig på det tekniska för att nå dit du vill.

Ta fram papper och penna & anteckna vad du har gjort och förändrat tekniskt, ruta för ruta.

Skriv gärna ner sådant som inte fungerade ex. spretande fingrar stör, halva ansiktet för mörkt.....

Till slut så kommer den bild Ni vill ha.
 
Kanadabalsam skrev:
Jag har en bild som jag kallat Anna och den har blivit lite "mjukare" i känslan pga att jag använt en 400 ISO film. Det kan vara ett tips.
Kan detta verkligen ha berott bara på ditt filmval? eller tror du att även valet av ljus spelade in?

Jag kollade din bild och tycker den är fin. Att jag frågar beror på att jag inte har erfarenheten av att bara man väljer asa 400 så blir ljuset mjukare. Sånt beror väl både på ljussättning och sen även lite på framkallningen hur det upplevs?
 
lotelo skrev:
Visst är det mest tekniskt och jag är ju bara amatör, men min tro är iaf att tekniken det pratats om kan vara betydelsefull oavsett Per nu tänker ta porrbilder eller snyggare nakenbilder. Det känns lite som du "klankar" ner på mina inlägg också då jag också står för mycket av det tekniska snacket..

Vilken typ av bilder Per ska ta hoppas jag han kommer på själv, av mig skulle han inte få några råd om ideér iaf så vad spelar då syftet för roll i denna tråden?

Skulle ni andra delat med er av ideér?
Lotta, jag har just tänkt på Dig som lysande exempel för lyckade nakenbilder! Du hade ett syfte och en idé och format tekniken efter det.
Och så var det Du som frågade Per om bildidén, vilket jag tyckte var bra.
Om man frågar en tjej om hon ville ställa upp som nakenmodell, så vore det ju inte så konstigt om hon skulle fråga om bildidé och syftet.
Det är ju stor skillnad på resultatet och bildbudskap om man använder finkornig film och flera blixtar samt tillgjord pose eller svart-vit film och befintligt ljus för att teckna former, ljus och skugga.
Det är också stor skillnad av nakenbilder som tas i en miljö där nakenheten är naturlig i motsats till konstlade nakenmiljöer som t ex övergivna fabriker, fallfärdiga hus och fotoateljér.
Visst är syftet viktigt. Vilket syfte hade Pentax med sin annons i tidningen FOTO, typ?
 
Senast ändrad:
Wolfgang. Jag håller med dig i hela ditt resonemang. Syftet och känslan är jätteviktig för bilden. Dock tror jag känslan som grundar syftet är något man har eller inte har. Jag tror det är svårt att påverka andra angående syftet och tycker att den enskilda fotografen själv bör fundera på vad just den vill.

Frågar folk en tjej om nakenmodellande, så funkar nog de flesta olika. För att jag (kanske inte alla tjejer är som jag? tar mig därför som ex.) skulle ställa upp så skulle fotografen vara tvungen att visa ett superseriöst intryck, visa mycket bra foton sedan tidigare, acceptera mina åsikter också och veta hur man för sig (alltså, det handlar endast om fotografering.) I det fallet är syftet oerhört viktigt och jag tvivlar på att många tjejer ställer upp om de inte gillar fotografens bildstil och personliga sätt samt syftet med bilderna. Vem vill bidra till hemska motbjudande nakenbilder?

Jag har föregått med gott exempel och ställt upp för någon som varit seriös. Att jag själv sedan kunde visa snygga bilder på mig gjorde det dessutom jätteenkelt att hitta modeller. Såna vill jag också ha sa de första, så jag behövde inte ens fråga nån;) Kanske nåt att satsa på för er som söker modeller? Ställ upp själva också, men gör det då ni känner er bekväma i rollen.

Wolfgang. Jag blir väldigt glad av dina första rader. Tack.

PS. Törs man erkänna att man inte läst Foto på ett tag och missat den annonsen? Hur ser den ut? DS.
 
Wolfgang skrev:
Det är också stor skillnad av nakenbilder som tas i en miljö där nakenheten är naturlig i motsats till konstlade nakenmiljöer som t ex övergivna fabriker, fallfärdiga hus och fotoateljér.
Känner igen det där. Hade med en nakenbild i en fototävling nyligen där juryn efter resultatredovisningen sa att "nakenbilder måste vara naturliga för att gå hem annars har de ingen chans i en tävling". Kände då att det måste varit min bild som juryn tänkte på. Inte undra på att den var chanslös. Bilden var denna:
Fe'n
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.