Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nåt nytt på gång?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Någon som hört nå nya skvaller/rykten/nyheter om Canon ska komma med någon efterföljare eller liknande till 10D som kommer hamna i samma prisklass ungefär?

Skulle vara kul om dom kom med någon ny i samma prisklass snart.

Lång tråd om ämnet: http://www.photography-on-the.net/forum/viewtopic.php?t=35361

Det borde väl komma något ganska så snart eftersom N*k*n säljer en kamera med 10D:s prestanda till 300D:s pris? Hoppas på Photokina i september.... Jag har just fått finansieringen för en DSLR klar så jag hoppas att det först kommer en "billigare" modell och att 20-25 tusenkronorskameran det ryktas om dröjer....

Bara det kommer NÅGOT, en 1D mk2 är för dyr som privat/hobby och icke yrkesarbetande fotograf.

Det säkraste ryktet jag har hört kommer från en journalist på en svensk fototidning, han säger han har hört att det ska komma en efterträdare till 300D som är betydligt bättre. Jag gissar på:

8MP
1,6x
E-TTL II
Snabbare processor vilket ger fler bilder per sekund och snabbare skrivning på minneskortet.

Jag tror inte att det kommer en ny 10D utan 300D får ersätta både 300D och 10D. Canon såg faktiskt 300D som en ersättare till 10D när den kom och ströp produktionen.

Nuvarande 300D lär finnas kvar och säljas betydligt billigare. ca 6000-7000

Fältet ligger sedan öppet för en 3D eller liknande med sensorn från 1D mark II men med ett enklare och lättare hus som är längsammare. Ca 20 000

Det vore perfekt, speciellt om dom lyckas hålla nere bruset till samma nivå som 10D. Och så länge dom absolut inte anammar 300Dns hantering utan fortsätter med en 10D kropp eller bättre.

Damocles skrev:
Det vore perfekt, speciellt om dom lyckas hålla nere bruset till samma nivå som 10D. Och så länge dom absolut inte anammar 300Dns hantering utan fortsätter med en 10D kropp eller bättre.

Brusnivån på 10D/300D bode de kunna hålla med samma brusreducering som i mark II.

Samma hus som 10D tror jag inte på. De vill ha nått som lockar folk att köpa en kamera för 20 000 istället för 10 000. Det är nog på huset de snålar.

Man ska komma ihåg att avancerade amatörer är en rysligt liten marknad. För de flesta är 300Ds hus tillräckligt och mycket tilltalande.

Men, om vi nu bortser från alla dem som har objektiv sen tidigare och därmed känner att de märkesmässigt "målat in sig i ett hörn"...är det troligt att Canon låter Nikon husera på marknaden med sin d70 utan att besvara elden?

Att inte komma med en ny 10kkr-modell, vars prestanda borde vara minst lika bra som klassledaren, känns väl mindre genomtänkt.

Nu är det för all del snart höst (i vad mån vi haft någon sommar) och med den mässor som kanske uppvisar överraskningar...vem vet...

StarGate skrev:
Men, om vi nu bortser från alla dem som har objektiv sen tidigare och därmed känner att de märkesmässigt "målat in sig i ett hörn"...är det troligt att Canon låter Nikon husera på marknaden med sin d70 utan att besvara elden?

Att inte komma med en ny 10kkr-modell, vars prestanda borde vara minst lika bra som klassledaren, känns väl mindre genomtänkt.

Nu är det för all del snart höst (i vad mån vi haft någon sommar) och med den mässor som kanske uppvisar överraskningar...vem vet...

Känslan av att vara märkesbunden känner jag igen. Är i så fall "inmålad" med Canon som jag köpte i vintras... Hade D70 funnits på marknaden då hade min kameraväska antagligen sett annorlunda ut.

Men som sagt. Att nu byta system, när man sitter på både hus, glugg och blixt känns som ett både stort och oekonomiskt projekt...

Ska man vänta, hade tänk köpa en 10D nu i aug/sep?

10D kommer juh fortfarande vara en bra kamera. Bara att man kanske kan tjäna nån tusenlapp?

Precis, kameran blir inte sämre för att det kommer en ny modell. Det kan dock påverka priset. Vet inte hur det ser ut i Sverige men i USA sänktes precis priset ett par hundra dollar och lär inte sänkas igen på ett tag. Antingen sänks priset i samband med pressreleasen för nya modellen, annars lär det väl dröja tills den finns i butik (vilket kan kan ta ett tag).

Om du har pengar, och vill ha kameran, tycker jag inte du ska vänta. Du kan kanske spara en eller ett par tusen på att vänta men ska man hålla på så blir det aldrig ngn kamera. Då kommer du kanske ändra dig och vilja ha nya modellen (som troligtvis kostar mer) och då väntar du tills den finns i butik och då ryktas det om nån ny modell osv osv...

Vänta en vecka eller två (tror de har nåt säljmöte runt den 20e) och slå till sen...

Jag är iaf glad att jag inte väntade (köpte iofs min i NYC så hade väl inte så mkt val) - grym kamera!

mmmikael skrev:
Precis, kameran blir inte sämre för att det kommer en ny modell. Det kan dock påverka priset. Vet inte hur det ser ut i Sverige men i USA sänktes precis priset ett par hundra dollar och lär inte sänkas igen på ett tag. Antingen sänks priset i samband med pressreleasen för nya modellen, annars lär det väl dröja tills den finns i butik (vilket kan kan ta ett tag).

Om du har pengar, och vill ha kameran, tycker jag inte du ska vänta. Du kan kanske spara en eller ett par tusen på att vänta men ska man hålla på så blir det aldrig ngn kamera. Då kommer du kanske ändra dig och vilja ha nya modellen (som troligtvis kostar mer) och då väntar du tills den finns i butik och då ryktas det om nån ny modell osv osv...

Vänta en vecka eller två (tror de har nåt säljmöte runt den 20e) och slå till sen...

Jag är iaf glad att jag inte väntade (köpte iofs min i NYC så hade väl inte så mkt val) - grym kamera!

Jag hade väntat tills den nya kameran visas (iom. att det låter som om detta kan ske ganska snart) och då bestämma mig om jag skall slå till då eller vänta tills den nya kameran faktiskt finns att få tag på. Då vet du i alla fall vad du missar om du köper en 10D.

Ryktet säger nu att vissa butiker

i Stockholm (Kameradoktorn och Expert Fridhemsplan) tar upp "beställningar" på den nya "20D"; dvs, man kan redan ställa sig i kö för den.

Allt enligt inlägg i Dpreview.

--jalle (nerräkning pågår...)

Prissänkning?

Är det nån som tror att det kan bli troligt att Canon sänker priset på 1D mkII framöver?

Om jag inte minns fel sänktes priset på både 1Ds och 10D efter att de hade funnits på marknaden några månader.

/nic

Senast ändrad:
Re: Ryktet säger nu att vissa butiker

JalleS skrev:
i Stockholm (Kameradoktorn och Expert Fridhemsplan) tar upp "beställningar" på den nya "20D"; dvs, man kan redan ställa sig i kö för den.

Jepp. Jag beställde igår hos Kameradoktorn. är nummer 1 som vanligt. Men jag vet nån som beställde för nån vecka sedan på Fridhemsplan.

Nåja, jag blev #6 hos Cyber

Och det är ditt fel eftersom jag såg ditt inlägg på dpreview... :)

--jalle

froderberg skrev:
Jepp. Jag beställde igår hos Kameradoktorn. är nummer 1 som vanligt. Men jag vet nån som beställde för nån vecka sedan på Fridhemsplan.

10D ÄR en helt suverän kamera på alla sätt och vis. Den ENDA signifikanta förbättringen på den som skulle kunna göras är snabbare uppstarttid. 3 sekunder känns som en evighet ibland, men bara ibland. 8mpix? Visst, men en ytterst obetydlig förbättring.Spotmätning? Tja, man har histogram mm. Ett skott och man kan göra justeringar ändå.
Det naturliga steget uppåt är en 1D mk2, men den är lite dyr. Jag tvivlar på att en budget-1D-MK2 släpps ännu på ett tag.

Ni som har beställt den nya måste ju ha en aning om vad ni väntar på. Kan ni inte viska lite tyst till oss andra oxå.

Linda
(som antagligen bara är ett par dagar ifrån en 10D)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar