Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån idé att köpa dyra antiskak objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderar på att byta till Minolta just för antiskaken. Mitt dyraste Nikon-hus har jag nyss sålt och min andra stora investering, ett Nikon 400mm f/3,5 ED-IF, borde jag kunna använda på Minolta-huset (adapterring finns!). Resten av objektiven är gamla slitna manuella prylar som jag kan behålla till analoghusen och köpa ett nytt normalobjektiv av märke Minolta.

Men jag väntar nog lite och ser hur bra det nya Fuji-huset är först...

/Pontus
 
Har det nya Fuji-huset inbyggt antiskak månne?

Var förresten och fingrade på nya D2X idag här i Göteborg idag. Typiskt nog inget minneskort i kameran så det var rätt värdelöst. Annars såg den ut som en kopia på D2H. Ruskigt välbyggd.

Tydligen en speciell D2X-webb på gång snart med samples och allt.
 
Johnny76 skrev:

vad är det för fel på stativ, speciellt om du ska ha en längre exponeringstid (läs sekunder) så har du ändå ingen användning av IS.


Det är nog få förespråkare av IS som inte menar att stativet i många situationer är oöverträffat.

Det tycks vara en stor grad av blandning av aspekter här.

Det är såklart skillnad mellan situationer, den ena är inte den andra lik!

Tex så är IS,en otroligt effektiv när det gäller att dämpa de vibrationer som drabbar fotografen i eller ombord en bil eller båt. Den som har prövat stativ ombord i en båt vet vad jag menar;)!

Dessutom så glömmer många att IS inte enbart handlar om att reducera vibrationer, ngr viktiga effekter följer. Tex så ser jag det som en fördel att kunna blända ned för ytterligare skärpedjup utan att byta ISO och ändå uppnå skärpa. Sökaren blir avsevärt mycket mer stabil vid handhållen f,fering vilket medför en större kontroll över detaljerna som kommer med i utsnittets sidor.
Fler positiva effekter som IS ger finns såklart också,,

IS,en bör i många lägen inte vara aktiv när det hela sitter stabilt på ett stativ. Men det finns helt klart många många många lägen när IS,en kommer till nytta även på et stativ! Tex i mycket vind så stabiliserar IS,en effektivt på stativ. Jag själv fotar mycket med stativ och ofta med IS,en aktiv. Detta gäller såklart i större utsträckning i telefotosammanhang eftersom vibrationerna blir mer märkbara och får större effekt.
Men visst bör man vara lite fösiktig.

I Cannons reklam och instruktioner så går man utifrån att när kameran stter på stativet så befinner sig kameran HELT stilla, därav deras rekommendation. Men att kameran alltid är helt stilla på ett stativ är ju såklart inte sant, därav min erfarenhet.

Sedan finns det ju också olika IS,versioner. Jag har jobat med alla och också med alla på trebensstativ. Inget problem om man är vaken och avaktiverar när det är nära på för stabilt för IS,ens välgörande kapacitet.



Men igen, det handlar om att fotografen skall behärska tekniken förutom IS först. Som jag ser det iaf. Traditionell fototeknik skall/bör såklart kombineras med IS, IS är bara en dyr grej som också väger å bära med sig om man inte kan eller vägrar utnyttja den.
Om jag alltid fotade med stativ så hade jag valt IS,linser. Om jag aldrig fotade med stativ hade jag valt IS,linser. Alltså i alla fall i mitt fall så lyckas jag alltid presa tekniken så att IS kommer till nytta. Annars hade jag inte orkat betala för den.

Mvh Niclas,
 
Jag tror ingen anser att VR/IS i alla lägen ersätter stativ. Det är väl snarare så att stativ och VR/IS är bra i olika situationer
 
Inte att förglömma är att bildstabilisator är excellent att använda tillsammans med ett enbensstativ.
 
Funderar på en annan sak med IS. Drar det mycket batterikraft att använda IS (VR) eller är det försumbart?
 
Jag tycker mig noterat att min D100 drar mer när jag körde med VR, men jag har inte gjort någon djupare jämförelse. Det var bara en känsla. Och jag har ännu inte vart ute mycket med VR
 
Arne S skrev:
Funderar på en annan sak med IS. Drar det mycket batterikraft att använda IS (VR) eller är det försumbart?

Ja, mer ström drar det säkert.
Men det beror helt och hållet på vad man jämför med.



Jag inbillar mig att tex EF35-350L drar en del mer mer ström än EF100-400IS,,

70-200L kontra 70-200IS vågar jag inte uttala mig om men jag kanske tror att den också är snålare.

Det jag vet är att en "gammal" EF300 2,8L drar avsevärt mycket mer ström än en ny EF500 4IS.




Mvh Niclas, som fotar flitigt, kör IS och byter batterier ca 1-5ggr (kanske 3ggr i genomsnitt) i kvartalet,,
 
IS dåligt på flygande fågel!?

Min egen erfarenhet är att IS funkar dåligt på flygande fågel. Det krävs nog att fågeln rör sig i bara två plan (t.ex längs horisonten) så att man kan stänga av stabiliseringen i höjdled, man måste också se till att ha en mjuk icke accelererad rörelse då man följer motivet. Jag har provat med denna inställning men tyvärr så har jag inte lyckats få riktigt skarpa bilder då fåglarna ofta även rör sig i höjdled och man rör objektivet med ojämna rörelser. Det har blivit skarpare utan IS. Har använt Canons 100-400. På sittande fågel är det en helt annan sak.
 
Det gäller helt klart att pröva sig fram med vad som passar bäst i varje situation och göra allt till "ryggmärgsteknik!

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.