Annons

Nån annan som är less på skärpekritik har på FS mer än jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Har du inte läst ditt eget första inlägg som skapade debatten. Där skriver du att det är värdelös bild-kritik.

Var och en måste få utrycka sig som han eller hon vill. Varför måste alla börja uttrycka sig i andra termer när inte du gillar de gamla ?

Jo, jag har till och med skrivit det själv: Så här skrev jag: "Påpekandet att bilden verkar inte skarp tycker jag tillhör de mera värdelösa kritiska inläggen vid bildkritik. Själv tycker jag att det är som att diskutera penseldrag med en målare...."

-Vad jag vill verka för med den här tråden är istället att vi på FS börjar att uttrycka vad vi känner för en bild i andra termer än tekniska.!

Det skulle vara kul om du istället kom med något konstruktivt inlägg i den här diskussionen, som börjar spåra ut igen. Ämnet är:

-Vad jag vill skapa med den här tråden är istället att vi på FS börjar att uttrycka vad vi känner för en bild i andra termer än tekniska.!

Vad tycker ni om detta? :))
 
Senast ändrad:
Knutte K,
nu börjar Du nog bli lite snurrig... ;) Iofs är denna tråd också snurrig... 8)

Så här i efterhand förstår nog alla din andemening med denna tråd. Det blir bara lite ihåligt när du går till hårt angrepp om en viss typ av kommentarer (för det gjorde du ju redan i första inlägget;).

Peace :)
 
Har någon sett en oskarp tavla någon gång?

1. Varför är 97% av alla kommentarer på FS kritikpol fyllda med superlativ och hurrarop?! (bra, snyggt, häftgt, vackert osv)
Är det konstruktiv kritik? Jag trodde att poängen var andras åsikter om hur vi kunde bli bättre fotografer.

2. När det gäller skärpefrågan så vill jag också dra paralellen till målarkonsten.
Är det någon med synen i behåll som sett en oskarp tavla någon gång?
Jag har sett många som var abstrakta och bara fulla med färg och penseldrag. Men i alla dessa fall har jag åndå kunnat fokusera på tavlan.

3. Ett tips är att låta bildens brus vara skarpt medan motivet är oskarpt om man nu vill visa hur suddigt man ser utan sina glasögon.
 
Re: Har någon sett en oskarp tavla någon gång?

Färgfull skrev:

2. När det gäller skärpefrågan så vill jag också dra paralellen till målarkonsten.
Är det någon med synen i behåll som sett en oskarp tavla någon gång?
Jag har sett många som var abstrakta och bara fulla med färg och penseldrag. Men i alla dessa fall har jag åndå kunnat fokusera på tavlan.
Du kan ju inte gärna jämföra äpplen med bananer...
Tekniken som sådan kan man lätt kritisera hos både ett foto och en målad tavla. ;)
 
Hej jonas, jag uttrycker mig nog lite otydligt. Det jag menar är att ögonen kan ställa in skärpan på själva tavlan som sådan även om motivet är abstrakt. Sedan kan motivet vara båda äpplen och bananer som du beskriver.

Det verkar dock som om vi delar samma åsikt. Att man i kritikerpolen och i annan konstkritik. måste få kritisera tekniken såväl som det konstnärliga.

/daniel
 
Varför skulle man inte kritisera det? Det beror väl på var fotografen har haft för tanke bakom bilden, Om man till exempel ska ta ett passfoto och ansiktet är helt ur fokus får det väl räknas som ett misslyckande eller? Många bilder är härligt oskarpa men många bilder är oskarpa på grund utav okunskap och inte av kreativitet, det tycker jag är den vessäntliga skillnaden och det man får tänka på när man kritiserar en bild. /Rickard
 
JOOO skrev:
Knutte K,
nu börjar Du nog bli lite snurrig... ;) Iofs är denna tråd också snurrig... 8)

Så här i efterhand förstår nog alla din andemening med denna tråd. Det blir bara lite ihåligt när du går till hårt angrepp om en viss typ av kommentarer (för det gjorde du ju redan i första inlägget;).

Peace :)

Tack Jonas! Nä, inte är jag väl så snurrig eller...
Utan en vass för att inte säga retsam inledning med lite superlativer så hade det inte blivit någon spännande diskussion.

Jag tycker själv att det här blev en kreativ diskussion om bildkritik och annat....

Fotokonst handlar väl inte alls om skärpa eller?

Här kommer ett exempel på bildkritik av en spontanbild på en pimpelfiskare som jag tycker är rätt malplacerat:

"Jag kan tänka mig 1000 sämre sätt att plåta pimpelfiske på. Det här var väldigt bra. Visst hade det suttit fint med en ordentlig upplätningsblixt från vänster och en lägre bildvikel närmare motivet med kameran på stativ och bländaren ännu mer nedvriden men ändå. Snyggt."

Vad kritikern glömde av var att bilden inte togs i en studio med assistenter utan på en sjö ganska långt ut. Bilden var helt spontan och av reportagekaraktär. Fotografen som själv åkte skridskor orkade knappast bära med sig varken stativ eller blixtaggregat och pimpelfiskaren var ingen modell utan en helt vanlig pimpelfiskare! Det enda positiva med den här kritiken var att kritikern i alla fall var vänlig. Men fotografen hade ingen som helst nytta av den här bildkritiken, och kommer inte att få det heller.



Peace on earth! ;-))
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Näe, och kan alla bara enas om att den inte infinner sig automatiskt vid oskärpa heller så friden på jorden av sig själv......
Us

Instämmer till fullo! Och här sätter jag punkt för mitt deltagande i den här spännande diskussionen! :))
 
Svar till Lotta Elofsson

lottae skrev:
Jag håller med dig Wolfgang.
För visst menar du att tekniken ska vara väl använd, inte att alla bilder måste vara skarpa om tanken är en annan?
Lotta, jag menar att fotografen skall sträva efter att lära sig sin teknik. Först då kan man styra bilden precis som man vill. Skärpa och oskärpa på rätt ställe. Naturligtvis kan hela bilden vara oskarp om bildinnehållet vinner på det.
Mvh
Wolfgang
 
Men jag förstår faktiskt inte riktigt denna lååånga diskussion om det är ok att kommentera skärpa eller ej.

Foto är ju både ett tekniskt intresse och ett konstnärligt intresse. Ibland både och hos vissa personer. Kanske naturligt att de mer tekniskt intresserade är mer intresserade av skärpan i en bild än den som har ett mer konstnärligt intresse och vice versa.

Vissa bilder är bra även om de är oskarpa men kanske skulle blivit ännu bättre om de hade varit ännu skarpare eller inte men det beror ju på från fall till fall. Så är det ju bara!

Herregud, inte surnar jag ihop om nån kritiserar skärpan i en bild för mig trots att jag är nybörjare. Jag eftersträvar ju själv efter bra skärpa i mina bilder även om det som sagt var inte är det som gör bilden alla gånger.

Jag har fått kommentarer om skärpan på några av mina bilder och då har jag oftast tyckt det varit konstruktiv kritik och hållt med om detta, men att jag inte tänkte på det.

Är däremot rätt försiktig själv att ge kommentarer på bilder som är både tekniskt och innehållsmässigt dåliga om jag inte känner personen eller åtgärderna är uppenbara. Man vill väl inte såra någon bara.

Därför blir det ju oftast att jag kommenterar bilder som redan är bra (på alla sätt) och som kanske inte skulle kunnat gjorts bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.