Annons

Några frågor om Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Att byta från Windows till mac är är främst att byta operativsystem.
Jag startade med PC med 10 MB hårddisk en gång i tiden och gick senare över till Mac. Vilket jag genast tyckte var bättre.
Senare tingades jag av olika skäl göra PC under 10 år. När jag senare fick bestämma själv igen blev det Mac. Det tog mig några dagar att känna mig som hemma igen.
Senare som konsult hade jag min egen MAc men också en PC från uppdragsgivaren som jag var tvungen att använda för att logga in på mail mm.
Under 10-15 år levde jag både med Mac och PC.
Båda fungerar ungefär lika bra när det fungerar. Mac krånglar kanske lite mindre sällan.
Windows har också en irriterande förmåga att stuva om allting varje gång det är en ny version. Det man brukade hitta med ett par musklick i förra versionen får man nu leta som galning för att hitta. Mac är mer evolution och mindre revolution.
Vad man trivs bäst med är nog en fråga om personlighet.
Det är väl också orsaken till att dessa PC VS Mac trådar blir tjocka som Bibeln.
Det finns skillnader men det är på inga sätt svart eller vitt.
 
Skall tillägga att för att föra över övriga filer genom extern hårddisk så formatterar du en extern hårddisk som FAT32 som kan läsas av både PC och Mac. Detta format är dock tydligen mindre stabilt så då du är klar med överföringen och vill ha hårddisken som extern lagring till din Mac formatterar du den i Mac:en till Mac OS format.
Mac OS X kan läsa (och faktiskt skriva om man aktiverar det) filer på en NTFS-volym, så det är kanske mest praktiskt att använda en sådan. Omformatering till HFS+ (eller APFS) efter dataöverföringen är nog ändå en bra idé.
 
Nu är detta väldigt OT, men hur gör du då om du vill hitta alla bilder som en viss person är med på? Eller bilder som är tagna på en viss plats, eller vid en viss tid på dygnet?
Det är för att göra sådana sökningar som jag funderar på att lagra alla mina bilder i Google Photos. Då går det dessutom att söka på motivtyp.
 
De sista procenten CPU-hastighet som kostar rätt mycket spelar oftast väldigt liten roll för prestanda, så jag föreslår en mellanmjölk-CPU.

Mängden minne är mer avgörande för prestanda i de allra flesta fall. Köp en dator med mycket RAM, eller sätt i mer RAM i efterhand om det går.

Det mest prisvärda när det gäller Macintoshar torde vara iMac, som har en inbyggd skärm. Det kan dock vara idé att kolla upp hur bra de senaste iMac-skärmarna är för bildbehandling. Det kanske behövs en separat skärm för det, och då är det bättre att satsa på en iMac med lite mindre skärm för att få ner priset.

Var man köper en Macintosh avgör man precis som vanligt genom att kolla upp priserna på prisjakt.nu
 
Mac OS X kan läsa (och faktiskt skriva om man aktiverar det) filer på en NTFS-volym, så det är kanske mest praktiskt att använda en sådan. Omformatering till HFS+ (eller APFS) efter dataöverföringen är nog ändå en bra idé.

Håller med om detta.

En NTFS-disk med USB är absolut enklast att direkt kopiera/läsa in på en MacOS-dator, och sedan skriva/lägga på en disk med native HFS+.

Ett annat praktiskt alternativ är att dela ut en disk i Windows och montera som SMB i MacOS (enkelt på båda sidor).

Kör man med ReFS (det allra nyaste filsystemet i Windows, inte så vanligt på desktop hos de flesta) så har man dock problem med det första alternativet att montera disken direkt i MacOS (då är det enklast att kopiera över nätverket som i det andra alternativet).

FAT(32) är inte så bra, och ganska långsamt, så skulle själv normalt undvika det om de andra alternativen finns lika enkelt.
 
De sista procenten CPU-hastighet som kostar rätt mycket spelar oftast väldigt liten roll för prestanda, så jag föreslår en mellanmjölk-CPU.

Mängden minne är mer avgörande för prestanda i de allra flesta fall. Köp en dator med mycket RAM, eller sätt i mer RAM i efterhand om det går.

Kan bara instämma 100% i detta. För de absolut flesta, och i de flesta fallen, så är ovan rekommendation av Per den normalt smartaste strategin som ger mest "bang for the buck".
 
Omformatering till HFS+ (eller APFS) efter dataöverföringen är nog ändå en bra idé.

APFS är väl fortfarande på teststadiet och det är inte säkert att framtida macOS kommer supporta tidiga versioner av APFS?

Om en extern disk skall användas för dataflytt tycker jag att filsystemet ExFAT är smidigast att använda då både MacOS och Windows kan skriva och läsa på disken utan parameterändringar eller appar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.