Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något speiellt att tänka på med kamera genom tull ( usa)

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag åker till Usa 18 april och tar då med en kamera ryggsäck som handbagage.
Något att tänka på vid flygplatserna?
Tänkte på genomlysningen av bagaget och ev. skada på minneskortet.

Tack på förhand

Björn

kanelbulle skrev:
?
Tänkte på genomlysningen av bagaget och ev. skada på minneskortet.

Det är analog film som kan ta skada, men då i första hand film med högre iso.

från howstuffworks:
A common misconception is that the X-ray machine used to check carry-on items will damage film and electronic media. In actuality, all modern carry-on X-ray systems are considered film-safe. This means that the amount of X-ray radiation is not high enough to damage photographic film. Since electronic media can withstand much more radiation than film can, it is also safe from damage. However, the CT scanner and many of the high-energy X-ray systems used to examine checked baggage can damage film (electronic media is still safe), so you should always carry film with you on the plane.

Jag har också en fundering angående att ta med kamerautrustning in i USA.

Har ni någonsin varit med om att dom blir misstänksamma? Har man en semi-pro/pro kamera med ett rejält objektiv så är det lätt att bli misstagen för en journalist. Med tanke på hur misstänksamma dom kan vara där borta så kanske dom får för sig att man har planer på att jobba i landet?

Tänkte ta med min D300, 17-55 och blixt när jag åker till sommaren. Sist jag var över hade jag inte med mig någon utrustning eftersom jag köpte den där borta.

Wande skrev:
Jag har också en fundering angående att ta med kamerautrustning in i USA.

Har ni någonsin varit med om att dom blir misstänksamma? Har man en semi-pro/pro kamera med ett rejält objektiv så är det lätt att bli misstagen för en journalist. Med tanke på hur misstänksamma dom kan vara där borta så kanske dom får för sig att man har planer på att jobba i landet?

Tänkte ta med min D300, 17-55 och blixt när jag åker till sommaren. Sist jag var över hade jag inte med mig någon utrustning eftersom jag köpte den där borta.

Jag reser ofta till USA, och har aldrig haft några sådana problem. US immigration har aldrig ens kollat mitt handbagage, trots att jag alltid blir inplockad på en så kallad "secondary inpection" tack vare att jag råkade stanna några dagar för länge en gång och fick mitt visum cancelerat. Jag reser alltid med min kamerautrustning i handbagaget, och alltid i en stor fotorygga (Dakine ReLoad). Brukar ha med mig hus (tidigare 10D med batterigrepp, nu 5D med batterigrepp) och 4-5 ljusstarka objektiv.

I säkerhetskontrollen på vägen ut ur landet har det hänt att jag har fått demonstrera att kameran verkligen fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar