Annons

Något snäpp uppåt från EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Någon som har något råd att ge om jag vill gå upp något snäpp från min nuvarande 30D, det är inga större summor jag vill lägga men ändå få en lite bättre kamera än den jag har. Ser att priserna här ligger mellan 3000 och 4000 kronor för en begagnad 30D och säg att man lägger till lika mycket och kanske ytterligare några hundralappar, vad hamnar man då? Och är det överhuvud taget lönt att göra ett byte för de pengarna, det kanske inte blir någon nämnvärd kvalitetshöjning. Och min eos tror jag har mycket kvar att ge, än har den väl inte gjort mer än max 4000 exponeringar. Mina objektiv behåller jag, så det är bara frågan om ett kamerahus som har samma fattning som EOS D-modellerna.

Med lite tur kan du hitta en begagnad fullformatare - EOS 5D. Då måste du tänka på vilka objektiv du har. EF-S passar INTE! Det steget hade jag försökt ta såvida du inte fotograferar sport eller djur.

Övrigt så kan du kliva upp till en beg. 40D eller möjligen 50D. Vissa tycker inte att 50D tillförde så väldigt mycket jämfört med 40D.

Du får en något modernare kamera med 40D men troligtvis kommer du inte att märka någon skillnad på dina bilder. Möjligtvis om du börjar beskära bilderna hårt och förstorar upp det som är kvar. Men visst är det kul och inspirerande med en "ny" kamera.

Du kan läsa om skillnaderna mellan de olika husen på FS/Produkter.

Tveklöst en 50d, där jag anser att man får mest hus för slantarna just nu.
Jag betalde 3000:- upp från en 40d till en 50d och det har varit värt varenda krona och lite till.

Du får en MYCKET bättre skärm, bättre ISO-auto, bättre och enklare menysystem, fler mp m.m, m.m.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto