Vad tror ni om en Canon eos 6D?
Tackar så <3-ligt för alla goda tips och råd!
Jag inser att det är väldigt många saker att överväga inför köp av ny utrustning och att jag verkligen måste fundera över mina behov, både nu och på lite längre sikt.
Några av er har påpekat att det kanske är smartare att titta på Canon-kamerorna eftersom min man har det, och ni har en poäng, så jag tänkte ta mig en titt även på de Canon-alternativ som skulle kunna funka för mig innan jag bestämmer mig. Finns ju en hel del objektiv hemma som jag säkert kan "låna" eller rent av överta, och på det sättet sparar jag pengar mot att byta märke och behöva köpa allt nytt.
Har fastnat för 6D som verkar vara ett hus som matchar mina krav ganska bra, främst för att det är en relativt liten och smidig (FF) kamera som tycks ge fin bildkvalitét (även i mörkare förhållanden) som är det viktigaste för mig.
Nackdelarna är som jag ser det:
* Inte supersnabb (är möjligen inte något egentligt hinder eftersom jag inte brukar fota sport och liknande, det enda jag tänker på är att jag kanske kommer att göra det i framtiden om jag har en bra kamera som klarar av sånt)
* "Bara" 11 fokuspunkter (verkar kompenseras av goda och autofokusegenskaper i mittpunkten, duger förmodligen utmärkt för mig)
* Ej dubbla minneskort (hade varit väldigt bra!)
Annars är mitt andra Canon-alternativ 5D mkiii, men den är ju betydligt dyrare (och tyngre). Funderar på om det verkligen är värt att betala så mycket mer ..
Är också sugen på Fujifilms spegellösa XT-1 och XT-2 (storleken och vikten lockar och kvalitén verkar bra även om det inte är FF) men då måste jag såklart köpa helt nya objektiv.
Oj, oj, oj.. rena rama djungeln dethär! Tur jag inte har så bråttom