Annons

någon som livnär sig på Royalty free foto

Produkter
(logga in för att koppla)

IgoHugo

Aktiv medlem
Vet att detta kan vara lite "fult" inom fotokretsar, men jag är ansluten till den största byrån i världen (tror jag) och det funkar väldigt bra. Skulle nu vilja hitta fler här som har goda erfarenheter, kanske utbyta lite ideér och tankar.

Jag vet ungefär vad som "säljer" men det skulle vara kul att hitta likasinnade. Skulle behöva lite "skjuts" att hitta ny inspiration.

Fredrik
 
Varför skulle det vara fult? Vill man leva paa sitt fotograferande faar man väl hitta de vägar som funkar för en själv.
 
Det är precis lika fult som alla andra konkurrensutsatta branscher.

Man kan handla mat på Lidl - eller på Hemköp. Man kan handla Euroshopper eller Findus på ICA.

Det är inget problem, eftersom man får vad man betalar för. Problemet uppstår när det dyker upp samma kvalité som Findus gröna ärtor, till Euroshopperpris. Då kan inte Findus ta betalt för sina ärtor och tvingas lägga ner. Detta är ju synd för Findus och alla anställda. Euroshopper bryr sig inte, för de ängnar sig egentligen inte åt ärtförsäljning, det är bara skoj.
 
största byrån

vilken byrå är det och hur menar du när det går väldigt bra?
Hur mycket tjänar du och vilken typ av bilder säljer du? Ju mer uttömmande ditt svar blir desto bättre blir det för alla intresserade i denna tråd.
mvh Daniel
 
Det som möjligen är "fult" i sammanhanget är att det ofta handlar om konkurrens på ojämna villkor. Hobbyfotografen räknar inte affärsmässigt på vad det egentligen kostar att ta fram en bild utan subventionerar det via en annan inkomst och tar inte betalt för sin egen tid. Därför kan denne hålla ett mycket lägre pris än yrkesfotografen och i princip skänka bort sina bilder gratis. Det finns i viss utsträckning i andra brancher, problemet är väl mest att det är så många som numer har råd att ha yrkesmässig utrustning och kan ta fram (i alla fall enstaka) bilder som kvalitetsmässigt är helt i paritet med proffsens.

Att sälja sina bilder Royalty-free för ören eller enstaka kronor per bild som många gör tycker jag personligen är att nedvärdera produkten och sälja sitt arbete gratis åt andra som sedan tjänar större pengar på bilderna. Jag ser inte varför man skulle vilja göra det - eget fritt val förstås, men det passar inte mig.

Tyvärr nedvärderas allt kring foto, royalty-fria billiga bilder är bara en del av det. Företag och tidningar börjar förvänta sig att bilder kan hämtas gratis från nätet eller från ivriga amatörer. Proffsen har förstås bara att anpassa sig och erbjuda bättre kvalitet, bättre service och bättre affärskontakt så köparen går dit istället - eller så får dom se sig om efter en annan karriär eller en annat kundkategori.
 
Kan långt ifrån livnära mig på det och har inte ambitionen att göra det. Men som jag ser det, så får jag dels feedback på varje bild jag laddar upp och dels når jag extremt många potentiella kunder. Hur ska man annars som amatör kunna "nå ut" Jag har inte tiden som krävs för att "sälja in mig"

Kan eventuellt förstå resonemanget från yrkesfotografer att de vill ha betalt vad bilden är värd direkt. Men låt säga att bilden säljs 150 ggr på istockphoto, (finns bilder som har mer än 5000 nerladdningar) mot att sälja bilden 1 gång, då har du ju fått betalt vad du anser att bilden är värd ändå??? eller?

Det var inte därför jag startade tråden, ville ha lite inspiration från andra som försöker sig royalty free photo.
 
Re: största byrån

dudek53 skrev:
vilken byrå är det och hur menar du när det går väldigt bra?
Hur mycket tjänar du och vilken typ av bilder säljer du? Ju mer uttömmande ditt svar blir desto bättre blir det för alla intresserade i denna tråd.
mvh Daniel

Missade ditt inlägg. Med bra menar jag att min procent godkända bilder ökar, de har väldigt höga krav på kvalitet. Har inte speciellt många downloads men hoppas att det ökar i takt med att jag får fler godkända bilder. Istockphoto heter den. Den intressanta frågan är vilka bilder som faktiskt säljer, mkt "buiseness bilder" av typen handskakningar, studiobilder på mat osv. även om din solnedgångsbild blir godkänd så kommer inte rendera någon försäljning tror jag.
 
Re: Re: största byrån

IgoHugo skrev:
Missade ditt inlägg. Med bra menar jag att min procent godkända bilder ökar, de har väldigt höga krav på kvalitet. Har inte speciellt många downloads men hoppas att det ökar i takt med att jag får fler godkända bilder. Istockphoto heter den. Den intressanta frågan är vilka bilder som faktiskt säljer, mkt "buiseness bilder" av typen handskakningar, studiobilder på mat osv. även om din solnedgångsbild blir godkänd så kommer inte rendera någon försäljning tror jag.

Detta var iof fortfarande inte svar på frågorna ;)

// Jocke
 
Robin Gyllander skrev:
Vad betyder royalte free?
Royalty free innebär att man betalar ett fast pris för obegränsat nyttjande. I denna tråd handlar det dessutom om ett lågt pris i jämförelse med vad en professionell fotograf normalt tar.

På svenska kan man skriva royaltyfri men uttrycket är egentligen lite tokigt eftersom man inte slipper betala, däremot slipper man betala flera gånger.

Det vanligaste för bilder är annars att man betalar royalty för en viss användning, t.ex. en tidningspublicering, och om man sedan vill använda bilden i något annat sammanhang måste man betala nytt royalty för denna nya användning, t.ex. att lägga ut bilden på nätet.
 
Senast ändrad:
IgoHugo skrev:
Kan eventuellt förstå resonemanget från yrkesfotografer att de vill ha betalt vad bilden är värd direkt. Men låt säga att bilden säljs 150 ggr på istockphoto, (finns bilder som har mer än 5000 nerladdningar) mot att sälja bilden 1 gång, då har du ju fått betalt vad du anser att bilden är värd ändå??? eller?

Det handlar inte om det, det handlar om att marknaden för yrkesarbetande fotografer blir tuffare och tuffare, vilket i sin tur kan leda till att kvalitén blir sämre och sämre.

En 12MP bild kostar 10USD av detta tar istockphoto 40 eller 80% !!! Du får alltså ut 2/4 USD per försäljning. 150 försäljningar av en bild ger således 300-600 USD vilket innebär 2000-4000 kr. Alltså i runda slängar vad en enstaka mindre publicering för reklam ger. Frågan är väl i så fall vilket tidsperspektiv som det handlar om, att sälja en bild 150 ggr. Låt oss ponera att du tar en riktigt användbar bild som du säljer 5 ggr. Då behöver du alltså sälja samma bild 750 ggr på istockphoto. Du får 10000 kr - istockphoto får 40000 kr...

Men visst, 1 kr är bättre en noll, för den enskilde individen. Men för markanden är det inte så positivt.
 
Jag är också medlem på iStock, men har inte sålt speciellt många bilder (ett tjugotal). För mig är det inte drömmen om de stora pengarna som driver mig, utan mer ett kul sätt att få feedback på sina bilder. Men det är klart, jag hoppas i framtiden på att kunna ha säg ett par hundra bilder på iStock och på så sätt dra in någon tusenlapp i månaden extra. Skulle onekligen vara rätt schysst.

Förstår helt klart Jeppes resonemang om att det är dåligt för branschen och håller med. Men för mig är det, precis som för trådskaparen, att nå ut till kunder jag aldrig skulle nått annars. Utan iStock hade jag aldrig sålt en enda bild i något sammanhang what so ever, eftersom jag aldrig ens skulle försökt annars.

En aspekt från min sida som kanske inte är helt relevant är att jag fått mycket mer inspiration till foto sen jag började ladda upp bilder på iStock. En dag då jag normalt inte skulle plockat upp kameran för att jag inte känner mig speciellt rik på idéer har det istället blivit att "fan, jag går ut en runda och tar lite snygga höstbilder och lägger upp på iStockphoto". Bilder jag normalt inte hade tagit för att jag tyckt de varit tråkiga att ha i samlingen, men bilder som säljer. Helt klart en ego-boost när någon betalat pengar (om än lite) för att använda min bild.
En bieffekt är också att jag tycker mig blivit bättre fotograf rent tekniskt. Istockphoto är riktigt hårda i granskningen av bilder som ska få komma upp på deras sida. Därför tänker jag efter mer när jag vill ta bra bilder - "vilken bländare ska jag använda för att uppnå bästa skärpa" och så vidare. Det måste absolut inte vara positivt för allas kreativitet, men för mig är det. När jag sen tar mina "vanliga" bilder som inte är tänkta för iStock känns det jätteskönt att kunna skruva upp till ISO 640 utan att bry sig.

Slutsats; jag har blivit mer mångsidig sen jag började ladda upp bilder på iStock, och iStock gör att jag tycker det har blivit roligare att fotografera.
 
Någon frågade om det var någon som livnärde sig på royaltyfria bilder. Vet inte om du menade om det var någon här på Fotosidan eller om det fanns någon fotograf överhuvudtaget som hade det som huvudsaklig inkomstkälla.

Om du menade det senare så är svaret ja. Kan ta fotografen Lise Gagné som exempel. Hon är en av de bäst säljande på iStockphoto.com och har i skrivande stund 591.272 downloads. Om vi räknar grovt kan vi säga att hon tjänat i snitt en dollar per såld bild, vilket förmodligen inte är speciellt långt från sanningen. Dollarn står väl i ungefär 6,50 just nu vilket gör henne till miljonär flera gånger om, räknat i svenska kronor.

Så är man en duktig fotograf och vet vilka bilder som säljer finns det en del pengar att tjäna..
 
Kalkylen är värd att upprepas tycker jag, om man tar Jespers siffror så betyder det att om du får 15kr per försäljning och du vill få ihop 1000kr per månad, så måste du sälja två bilder om dagen kontinuerligt. Hur troligt är det?

Kan du istället hitta kunder som betalar "riktiga priser" så räcker det med typ en bild varannan månad...

iStock tjänar förstås massor av pengar eftersom dom har tusentals anslutna fotografer. Varje fotograf får däremot bara småpengar, inte värt besväret att göra i ordning högkvalitativa bilder enligt min mening.
 
gsol skrev:
Jag är också medlem på iStock, men har inte sålt speciellt många bilder (ett tjugotal). För mig är det inte drömmen om de stora pengarna som driver mig, utan mer ett kul sätt att få feedback på sina bilder. Men det är klart, jag hoppas i framtiden på att kunna ha säg ett par hundra bilder på iStock och på så sätt dra in någon tusenlapp i månaden extra. Skulle onekligen vara rätt schysst.

Förstår helt klart Jeppes resonemang om att det är dåligt för branschen och håller med. Men för mig är det, precis som för trådskaparen, att nå ut till kunder jag aldrig skulle nått annars. Utan iStock hade jag aldrig sålt en enda bild i något sammanhang what so ever, eftersom jag aldrig ens skulle försökt annars.

En aspekt från min sida som kanske inte är helt relevant är att jag fått mycket mer inspiration till foto sen jag började ladda upp bilder på iStock. En dag då jag normalt inte skulle plockat upp kameran för att jag inte känner mig speciellt rik på idéer har det istället blivit att "fan, jag går ut en runda och tar lite snygga höstbilder och lägger upp på iStockphoto". Bilder jag normalt inte hade tagit för att jag tyckt de varit tråkiga att ha i samlingen, men bilder som säljer. Helt klart en ego-boost när någon betalat pengar (om än lite) för att använda min bild.
En bieffekt är också att jag tycker mig blivit bättre fotograf rent tekniskt. Istockphoto är riktigt hårda i granskningen av bilder som ska få komma upp på deras sida. Därför tänker jag efter mer när jag vill ta bra bilder - "vilken bländare ska jag använda för att uppnå bästa skärpa" och så vidare. Det måste absolut inte vara positivt för allas kreativitet, men för mig är det. När jag sen tar mina "vanliga" bilder som inte är tänkta för iStock känns det jätteskönt att kunna skruva upp till ISO 640 utan att bry sig.

Slutsats; jag har blivit mer mångsidig sen jag började ladda upp bilder på iStock, och iStock gör att jag tycker det har blivit roligare att fotografera.

Precis så resonerar jag också, kändes ett tag som jag var den enda. Posta gärna lite goda idéer om vad du fotar, känner mig mer än lovligt inspirationsfattig just nu ;)
 
Det där med "ego-boost" måste jag nog också kommentera... hur kan det vara en bra sak att någon betalar dig 15kr för en bild som du antagligen lagt ganska många timmar på att skapa? Är den inte värd mycket mer än så?
 
Anders Östberg skrev:
Kalkylen är värd att upprepas tycker jag, om man tar Jespers siffror så betyder det att om du får 15kr per försäljning och du vill få ihop 1000kr per månad, så måste du sälja två bilder om dagen kontinuerligt. Hur troligt är det?

Kan du istället hitta kunder som betalar "riktiga priser" så räcker det med typ en bild varannan månad...

iStock tjänar förstås massor av pengar eftersom dom har tusentals anslutna fotografer. Varje fotograf får däremot bara småpengar, inte värt besväret att göra i ordning högkvalitativa bilder enligt min mening.

Långt ifrån omöjligt skulle jag säga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.