gsol skrev:
Jag är också medlem på iStock, men har inte sålt speciellt många bilder (ett tjugotal). För mig är det inte drömmen om de stora pengarna som driver mig, utan mer ett kul sätt att få feedback på sina bilder. Men det är klart, jag hoppas i framtiden på att kunna ha säg ett par hundra bilder på iStock och på så sätt dra in någon tusenlapp i månaden extra. Skulle onekligen vara rätt schysst.
Förstår helt klart Jeppes resonemang om att det är dåligt för branschen och håller med. Men för mig är det, precis som för trådskaparen, att nå ut till kunder jag aldrig skulle nått annars. Utan iStock hade jag aldrig sålt en enda bild i något sammanhang what so ever, eftersom jag aldrig ens skulle försökt annars.
En aspekt från min sida som kanske inte är helt relevant är att jag fått mycket mer inspiration till foto sen jag började ladda upp bilder på iStock. En dag då jag normalt inte skulle plockat upp kameran för att jag inte känner mig speciellt rik på idéer har det istället blivit att "fan, jag går ut en runda och tar lite snygga höstbilder och lägger upp på iStockphoto". Bilder jag normalt inte hade tagit för att jag tyckt de varit tråkiga att ha i samlingen, men bilder som säljer. Helt klart en ego-boost när någon betalat pengar (om än lite) för att använda min bild.
En bieffekt är också att jag tycker mig blivit bättre fotograf rent tekniskt. Istockphoto är riktigt hårda i granskningen av bilder som ska få komma upp på deras sida. Därför tänker jag efter mer när jag vill ta bra bilder - "vilken bländare ska jag använda för att uppnå bästa skärpa" och så vidare. Det måste absolut inte vara positivt för allas kreativitet, men för mig är det. När jag sen tar mina "vanliga" bilder som inte är tänkta för iStock känns det jätteskönt att kunna skruva upp till ISO 640 utan att bry sig.
Slutsats; jag har blivit mer mångsidig sen jag började ladda upp bilder på iStock, och iStock gör att jag tycker det har blivit roligare att fotografera.