Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som kan Photoframe?

Produkter
(logga in för att koppla)

ant

Medlem
Jag har laddat ner en demoversion av Photoframe och försöker få till snygga ramar. Vad jag är ute efter är, som alla andra, att skapa "negativkanter" runt fotot. Såna man får då man kopierar i mörkrummet. Vet ni hur man gör eller var det finns hjälp att hämta?

mkt tacksam för svar

anton

gör först en bred svart ram runt din bild innan du lägger på en ram.
gör canvas (bildstorleken) större och se till att ha bakgrundsfärgen svart.
sen kan du lägga på en ram som går lite, lite utanför bilden så får du den svarta kanten från "negativet".

ant skrev:
Jag har laddat ner en demoversion av Photoframe och försöker få till snygga ramar. Vad jag är ute efter är, som alla andra, att skapa "negativkanter" runt fotot. Såna man får då man kopierar i mörkrummet. Vet ni hur man gör eller var det finns hjälp att hämta?

mkt tacksam för svar

anton
Jag använder en del photoframe, men aldrig här på fotosidan (ännu) för alla här är allergiska mot det ;)
Jag brukar använda två ramar faktiskt där den "undre" ger svart ram och den övre ger vit. Sedan kan man justera dessa för att få rätt mått av negativkänsla.
Naturligtvis kan man vända på förhållandet för att presentera bilden mot mörk bakgrund istället, men det funkar inte lika bra enl mig.
Brukar använda ramarna AF305.AFX och AF312.AFX, då de har en väldigt fin "analog" känsla

Plötsligt slår det mig att de ramar jag nämner kanske inte är PhotoFrame utan e.g. kommer från AutoFX Photographic edges, vilket jag aldrig fick att fungera på min dator.

Kontakta mig om du vill ha mallar för aktionerna

Senast ändrad:
ANNONS