sussieohl
Aktiv medlem
Om jag var du så skulle jag nog vänta lite med eventuellt inköp av 85an. Särskilt nu när jag hört att du har ett 50/1.4 på ingång.
Ett 50mm-objektiv ger ungefär samma bildvinkel på din kamera som 85an skulle göra på en gammal analog. M.a.o så är 50/1.4 ett utmärkt porträttobjektiv på din kamera!
När du fått ditt 50mm så har du dessutom något som ligger ganska nära 85an i beteende, och du kan testa hur det är att fokusera manuellt med det, för att se om 85an är något för dig.
Men jag tror att du skulle bli lyckligare av ett macro-objektiv om du redan har ett 50/1.4. Om du känner att det är för dyrt så är förstås närbildslinser eller mellanringar till 50an ett alternativ.
Du får t.ex ett set med fyra olika närbildslinser från kaffebrus.com för 2-300kr ungefär. De i kombination med ditt 50mm-objektiv går att fota macro med. Det blir givetvis inte lika bra som ett riktigt macroobjektiv, men det kan kanske vara ett vettigt sätt att ta reda på om macrofoto är något för dig
ja, precis vad jag nyss tänkte, jag behöver ju faktiskt inte köpa ett objektiv direeekt jag får pengarna heller, man kan ju faktiskt vänta (impulsiva jag!!) Jag kommer ha många roliga timmar med 50mm 1,4.
jag fick ju en stund paniiik här och satt och kollade efter upgradering av mitt hus!! men jag är ju inget proffs, detta är ju bara världens roligaste hobby för mig, så jag behöver nog inte köpa en k7a HAHAHA!!!