Annons

Någon som har varit till Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på Lofoten. Någon som har varit där och har några bra tips vad man bör se etc?

På Lofoten finns mycket att se. Små fiskelägen, stadens nattliv, fåglar och växter. Kultur, verksamheter. Har man en vecka till sitt förfogande så hinner man med det mesta. Eropavägen är lätt att ta sig fram på. Gott om möjligheter att campa. Passar utmärkt till cykelturer, få backar och bra vägar.

Lofoten - en pärla

Lofoten är ett helt fantastiskt område med närhet till hav och branta berg. Hela Lofoten med dess öar är sevärt så det är svårt att nämna vissa områden.
Bästa sättet att uppleva Lofoten på är med bil. Dock måste man tänka på att Lofoten är lång och vägarna förhållandevis smala och krokiga. Det tar betydligt mer tid att transportera sig fram än vad man initialt kanske beräknat. Numera är i princip samtliga öar sammanknutna med broar. För att ta sig ut till huvudön får man fortsatt åka färja och på ett ställe får man åka i tunnel.
Förvisso kan andra transport-alternativ vara aktuellt såsom ex. cykel. Dock måste man vara medveten om att det kan blåsa rejält ute på öarna.

Jag lovar, man lär knappast bli besviken på Lofoten. Dessutom är risken obefintlig att man inte kommer hem med massor av undersköna bilder

Re: Lofoten - en pärla

kungsörnen skrev:
Lofoten är ett helt fantastiskt område med närhet till hav och branta berg. Hela Lofoten med dess öar är sevärt så det är svårt att nämna vissa områden.
Bästa sättet att uppleva Lofoten på är med bil. Dock måste man tänka på att Lofoten är lång och vägarna förhållandevis smala och krokiga. Det tar betydligt mer tid att transportera sig fram än vad man initialt kanske beräknat. Numera är i princip samtliga öar sammanknutna med broar. För att ta sig ut till huvudön får man fortsatt åka färja och på ett ställe får man åka i tunnel.
Förvisso kan andra transport-alternativ vara aktuellt såsom ex. cykel. Dock måste man vara medveten om att det kan blåsa rejält ute på öarna.

Jag lovar, man lär knappast bli besviken på Lofoten. Dessutom är risken obefintlig att man inte kommer hem med massor av undersköna bilder

En liten tilläggsfråga då. Har du åkt bil dit? Skulle vara kul att veta exakt hur lång tid det tar att köra dit upp i från Stockholmstrakten. Jag har ofta kuskat rubt på vulkanöar med bil, och även om sträckan är bara några mil så kan det ta flera timmar att köra pga den kraftiga stigningen uppför bergen. Men det brukar vara värt varenda minut, just för att man får se sådana otroliga vackra vyer. Kan föreställa mig att Lofoten är helt otroligt vackert.

Vilken tid på året är bäst, vår, sommar, sensommar eller höst?

Jag skulle rekommendera att man gör den största nordliga förflyttningen i Sverige, dvs. kör norrut på E4:an för att sedan köra innåt landet och korsa gränsen antingen uppe vid Junkerdalen (om man kör "Silvervägen", dvs Piteå-Arvidsjaur-Arjeplog-gränsen-Junkerdal ) eller något längre söderut i höjd med Umeå (på en höft).
En annan variant som jag gjorde i somras var att fara ännu längre norrut, till Kiruna, vidare upp till Abisko och sen över till norska sidan.

Allt för att minska tiden på den krokiga E6:an.

Orter som jag kan rekommendera är Svolvaer och Henningsvaer.
Den smala vägen ut till den lilla fiskestaden Hennigsvaer är slingrig och smått livsfarlig. Föraren bör INTE titta på omgivningarna när bussarna kommer farande runt vägkröken.

Senast ändrad:
Re: Re: Lofoten - en pärla

Nilea skrev:

En liten tilläggsfråga då. Har du åkt bil dit? Skulle vara kul att veta exakt hur lång tid det tar att köra dit upp i från Stockholmstrakten. Jag har ofta kuskat rubt på vulkanöar med bil, och även om sträckan är bara några mil så kan det ta flera timmar att köra pga den kraftiga stigningen uppför bergen. Men det brukar vara värt varenda minut, just för att man får se sådana otroliga vackra vyer. Kan föreställa mig att Lofoten är helt otroligt vackert.

Vilken tid på året är bäst, vår, sommar, sensommar eller höst?

Ja,tyvärr är det lång väg att komma dit upp. Från Stockholm till ex.Kiruna är det 140 mil (ca två dagars körning) Sedan behöver man nästan en dag till för att komma ut till Lofoten från Kiruna via Narvik.
Att åka upp genom Sverige är att rekommendera därför att vägen upp genom Norge är extremt tidsödande.
Ett hett tips om man inte vill "ödsla" fyra dagar på resa igenom Sveriges skogar är att ta flyget direkt upp till Kiruna från Stockholm. Väl framme i Kiruna kan man sedan hyra en bil under en vecka och sedan utforska det vackra Lofoten. Då har man ju drygt en vecka på sig, vilket i de flesta fall är tillräckligt. Efter en vecka är ögat mätt på allt det vackra och man klarar inte att ta in mer stimuli (min alldeles egna erfarenhet).
Är man väl uppe i Kiruna så kan man kombinera Lofoten med att innan eller efter ta en själsrenande vandring i den fina fjällterrängen.
Möjligheterna är oändliga!

Jag har bara erfarenhet av Lofoten på sensommaren-hösten. Fördelen med denna tidpunkt är att det är färre med turister ute på Lofoten. Enligt norrmännen själva kryllar det tydligen med turister under sommaren och då speciellt kring och just efter midsommar (midnattsolen lockar)
Kan då vara svårt med att få tag på ex.boende.
Ska man också vandra i fjällen är hösten att rekommendera (inga bestialiska mygg)
Har dock sett repotage på TV från Lofoten på vintern. Det verkar vara helt fantastiskt med dom vita bergen utmed det klarblåa havet. Det är tydligen rätt milt väder där under vintern beroende på att Golfströmmen passerar utmed kusten. Dock är ett problem att det är så få stunder det är dagsljus.

...men sedan måste man självfallet framhärda att det finns minst lika häftiga och vackra miljöer uppåt Norge. Ex. kan nämnas Nordkapp och inte minst Vardö som ligger invid ryska gränsen. Det är områden som är flackare men erbjuder minst lika fantastiska vyer som Lofoten.

Lofoten......

....jag har varit där i somras....otroligt vackert landskap.... jag tycker att du ska titta på flygförbindelse till Bodö.... och koncentrera dig på fotandet istället för bilresan för den kan bli ganska seg.. väl på Lofoten finns det fina bussförbindelser... mellan småbyarna... den bästa fototiden med det vackra ljuset är runt midsommer....under min vistelse var det dock mestadels muligt... jag kommer defenitivt att åka tillbaka dit .....skriv några rader till min mail så kan jag ge dig mer tips och länkar....

Bilagor

• solnedgang-webb-mp.jpg
    solnedgang-webb-mp.jpg
    23 KB · Visningar: 10,250
Transport...

Visst kan man transportera sig fram på Lofoten på många sätt. Busstransport är säkert smidigt, men nog upplever jag klara fördelar med bil. Man har ju betydligt större frihet att stanna och ta en smaskig bild när det dyker upp nåt intressant motiv.
Såg ett repotage från en norsk natur-fotoklubb. Där sa en medlem att: norsk naturfotografering är liktydigt med max 100 meter från bilen. I Norge är det ingen som knallar iväg miltals i obanad terräng för att naturfotografera såsom i Sverige och framförallt i Finland.
Jag delar den norske fotografens åsikter. I Norge finns motiven i oanade mängder alldeles invid vägkanten.På vissa vägsträckor hinner man inte köra många hundra meter innan man måste stanna igen för att plåta.
Konklusion: Norsk naturfoto=bil

...

... jag syftade mest på resan från Sverige till lofoten som kan vara tidskrävande och påfrestande med bil.... om man utgår från Bodö(dit går det både tåg och flyg) är bil självklart ett bra sätt att ta sig fram...och då går det att hyra bil där..... men när jag var där insåg jag att i södra Lofoten var avstånden mellan byarna så korta att cyckel och buss räckte långt.... bortsett från Lofoten reste jag Norge -runt med flygpass för 4000:- Nork. med en sådan biljett får man obegränsade antal flygresor i 14 dagar i hela Norge... se WWW.WIDEROE.NO detta erbjudande gäller dock endast sommartid.......

Senast ändrad:
Intressant det där med flygpasset!
Om man enbart ska besöka Lofoten och dess näromgivning skulle jag nog trots allt välja alternativet att hyra bil i Kiruna. Detta med tanke på att bilhyrpriset i Sverige torde vara avsevärt billigare än på den norska sidan. Dessutom kan man ju fylla bilen med allehanda baslivsmedel och andra prylar såsom film m.m.
Priserna i Norge är tyvärr ohyggligt höga och saken blir inte bättre av att den svenska kronan är lågt värderad mot den norska.
Genom inköp i Sverige kan man nog spara en hel del pengar.
För en svensk turist är Norge definitivt en ekonomisk prövning.

Kör man bil från Kiruna köra man även förbi Lapporten. Den ligger ca. 1 mils vandring från Abisko. Det är helt klart en bra idé att stanna till där och vandra upp. Man har en fantastisk utsikt över Torneträsk från Lapporten.

Jag varit varit där flera gånger. Fantastiskt vackert. Alla årstider är gångbara med sommaren är nog trevligast. Midnattssolen göra att man kan fotografera dygnet runt och man får flera timmar varje dygn med det fantastiska ljuset med lågt stående sol.
Vädermässigt har jag haft bäst tur i månadsskiftet Juni/Juli. Då är också blomsterprakten stor.
Jag tycker det är bäst att åka flyg (eller tåg) till Kiruna och hyra bil där. Med sommarpriser på t ex Statoil kan man få en bil för dryga tusenlappen.
Det är fint överallt men Andöya och Å ute på spetsen får man inte missa.

Jomenvisst, den svenska fjällvärlden är en perfekt kontrast till det norska kustlandskapet.
Sedan är det lite tveksamt om man vågar plåta själva Lapporten som är sveriges mest avbildade motiv. Jag skulle få gliringar om jag kom hem med bilder av Lapporten badandes i midnattsol.

Har precis kommit tillbaka från en veckas semester i Norge. Körde runt med bil i området från Lysefjorden i sydvästra Norge (med den berömda klippan Preikkestolen) och norrut mot Sognefjorden och därefter fjällområdet Jotunheimen, med Skandinaviens högsta fjälltoppar. Det här områdena ligger mycket närmare för dig och landskapet är helt obeskrivligt vackert, precis överallt. Förstår inte varför du tvunget ska ända upp till Lofoten. Det är lika vackert överallt i Norge, inte minst vid kusten. Och jag kan garantera att du hittar lika många motiv att fotografera.

Hej Rosie!

Ikväll (söndag) sänds programmet "Vildmark" på kanal 1. Det ska om jag minns rätt handla om bland annat Lofoten i Norge. Kanske kan du få några tips därigenom..annars får du alldeles säkert ta del av en mängd härliga naturbilder.

Programmet sänds som sagt ikväll på kanal 1. Tiderna som gäller är 21.30-22.00.

Mycket nöje! :)

Mvh
Jonas

Varför inte köra upp till Kiruna? Ok, jag vet. Det kanske låter långt om man inte är van norrlandsavstånd...

En sak angående att turista i Norge:
Ta med egna kuddar (och sängkläder, glöm inte täcke om det är på hösten/vintern) om ni ska bo i stuga. Av någon anledning är sånt inte standard.

Att man måste ta med sig egna lakan ("resepåslakan" som man kryper ner i är en hit på sommaren) och örngott (varför heter det så?) är väl självklart men på de flesta ställen finns inte ens någonting att stoppa in i örngotten.

Krille skrev:
Har precis kommit tillbaka från en veckas semester i Norge. Körde runt med bil i området från Lysefjorden i sydvästra Norge (med den berömda klippan Preikkestolen) och norrut mot Sognefjorden och därefter fjällområdet Jotunheimen, med Skandinaviens högsta fjälltoppar. Det här områdena ligger mycket närmare för dig och landskapet är helt obeskrivligt vackert, precis överallt. Förstår inte varför du tvunget ska ända upp till Lofoten. Det är lika vackert överallt i Norge, inte minst vid kusten. Och jag kan garantera att du hittar lika många motiv att fotografera.

Det finns helt klart mycket fotogenetiskt i vårt västra grannland. Jotunheimen och Sognefjorden är fina ställen.
Vad är det för skillnad mellan ex. Öland och det svenska fastlandet? Jo, det är samma sak som skiljer större delen av Norge från Lofoten.Svaret är helt enkelt: DET SPECIELLA LJUSET
Eftersom Lofoten är ett pärlband av relativt små öar som sticker ut i Det Norske havet skapas det omtalade skira och kraftfulla ljuset. Det är en lyster som blir mycket effektfullt mot Lofotens natur. Alla färgnyanser formligen gnistrar. Det närmaste jag kommit i fråga om ljusets karaktär är uppe på Vardö längst upp i Norge.
Norge är utsökt vackert men Lofoten står nog trots allt i en särklass.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar