Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har koll på Nikon reparation?

Produkter
(logga in för att koppla)

datarasmus

Medlem
Hej

Jag har en liten fråga angående reparation av en Nikon D750.

Efter att ha fotograferat med en lite för snabb slutartid så har ett av bladen i "shutter curtain" på min D750 vikt sig och det resulterar nu i att när jag startar kameran med ett monterat objektiv så får jag upp ett "ERROR"-meddelande på skärmen.

Jag har lämnat in kameran i butik och fått den ivägskickad till en auktoriserad Nikon-reparatör i Stockholm för att få ett kostnadsförslag på reparation och där blev det rätt så galet.
Enligt verkstaden så ska jag också behöva byta sensor, vilket både jag och personalen där kameran är köpt och inlämnad tycker låter märkligt då allt på kameran fungerar förutom just att ett blad är lite vikt.

På flera förfrågor om varför sensorn måste bytas och att vi vill få ett kostnadsförslag för att endast byta bländarblad har verkstaden valt att inte svara utan har istället skickat ut samma kostnadsförslag som innan, då valde jag att inte laga kameran utan tog tillbaka den.

Finns det någon här på forumet som har koll på varför det kan vara som så att jag måste byta sensor?
Eller försöker den här verkstaden att tjäna extra pengar på ett onödigt sensorbyte?

Kan väl tillägg att det gått cirka 30.000 exponeringar genom kameran då den gick sönder.

Tacksam för svar!
/ Rasmus

Bilagor

• Screenshot_2022-04-26-22-55-15-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg
    Screenshot_2022-04-26-22-55-15-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.jpg
    279.1 KB · Visningar: 34
Senast ändrad:
Bländaren sitter i objektivet, så om du monterat ett objektiv som inte har ett trasigt bländarblad så bör inte kamera klaga med ett "ERROR"-meddelande.

Har du provat det?

Bländaren sitter i objektivet, så om du monterat ett objektiv som inte har ett trasigt bländarblad så bör inte kamera klaga med ett "ERROR"-meddelande.

Har du provat det?

Hej ursäkta min dåliga formulering/översättning från engelska men det är alltså ett blad i "Shutterblade curtain" i själva huset som vikt sig.

Senast ändrad:
Gomorron! Det du skriver som Shutterblade curtain är slutaren i kameran och den går inte sönder av att du fotar med för snabb slutartid. Det är helt enkelt så att den har gått sönder ändå och det skulle kunna vara så att en av lamellerna i slutaren har repat din sensor. Därav det kostnadsförslag du fått.

Gomorron! Det du skriver som Shutterblade curtain är slutaren i kameran och den går inte sönder av att du fotar med för snabb slutartid. Det är helt enkelt så att den har gått sönder ändå och det skulle kunna vara så att en av lamellerna i slutaren har repat din sensor. Därav det kostnadsförslag du fått.

Hej och tack för ditt svar!

Ja jag och butikspersonalen funderade i efterhand på om det varit så att sensorn blivit repad men vi har undersökt det efter att jag fick tillbaka kameran och den ser hel och fin ut.

Men självklart kan det kanske vara så att verkstaden sett något som vi själva missat.

Det är inte så att reservdelen är ett "paket" med slutare och sensor? Eller att reparationsinstruktionen säger att båda byts samtidigt (för att garantera reparationen och inte behöva ta in kameran igen)? Gissar friskt förstås. 😀

Det är inte så att reservdelen är ett "paket" med slutare och sensor? Eller att reparationsinstruktionen säger att båda byts samtidigt (för att garantera reparationen och inte behöva ta in kameran igen)? Gissar friskt förstås. 😀

Hej

Ja det är lite det som jag hoppas på svar på i den här tråden eftersom verkstaden inte ville svara på det. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar