Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har fått sin efterlängtade 1D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu så, hehe. Äntligen har jag den i min hand.

Nu ska jag ut och plåta dagens uppdrag med mark II.an. Det blir fotboll, bikttrattar vid strömmen och alkohol. Så nu får jag skynda ut.
 
Kan intyga att Magnus var ganska glad i hågen nu ivf! (liksom även undertecknad som lyckades få den andra)

Nu är det bara väntan på batteriladdning.........
 
Precis, vertikalgreppet är känsligt.

Det är super känsligt + att det inte alls är samma kännsla, kan inte förstå att de kan misslyckas med en sådan sak ??


/Stefan
 
Grattulerar med era nyförvärv grabbar;)!

Hoppas att ni får mycket glädje av Husen, tvivlar ej;)!

Mvh Niclas, som köper sin om ca3 år;)(((!
 
Jo, vertikalavtrycket är grymt känsligt men jag tycker inte att det är något egentligt problem. Man lär sig helt enkelt. :)
 
Om det är själva avtrycket som är känsligt så finns det vel också ett lås för det,,, Säkert till stor del en ren vanesak.

Så roligt ni har nu där ni sitter och pillar;)

/Niclas,,,Som får hålla sig en stund;)
 
froderberg skrev:
Nu så, hehe. Äntligen har jag den i min hand.

Nu ska jag ut och plåta dagens uppdrag med mark II.an. Det blir fotboll, bikttrattar vid strömmen och alkohol. Så nu får jag skynda ut.

Grattis Magnus!

Hur känns den? Är den som en förklädd UZI som de säger på dpreview? Hoppas att du hann bekanta dig med den innan jobben.
Har du hunnit modifiera några gamla batterier ännu? Om det går att göra det så kan du ju sälja ett gammalt batteri åt mig :D.

/ jerker
 
Smirre skrev:
Hur känns den? Är den som en förklädd UZI som de säger på dpreview? Hoppas att du hann bekanta dig med den innan jobben.

Jag idag har jag hunnit att plåta en jäkla massa med kameran. Lite synpunkter:

Negativt:
- Ligger sämre i handen än Eos 1V HS
- Gräslig rem
- Långsammare än 1V HS vid One Shot

Positivt:
Allt annat! :)

Det var kul att plåta sport med kameran. Autofokusen är verkligen otroligt snabb. Skärpan bara är i fokus. Man märker inte att den fokuserar ens.... Så till action är kameran suverän.

Slutarljuset är dämpat och fint. Inte lika tyst som 10D/D60 med tystare än !V som i sin tur är avsevärt tystare än Eos 3.

Det är också en fröjd att äntligen ha riktig vidvinkel.

Blixtexponeringen verkar vara precis så jäkla bra som reklamen säger. Även den vanliga exponeringen verkar lite bättre jämfört med 1V.

Har du hunnit modifiera några gamla batterier ännu? Om det går att göra det så kan du ju sälja ett gammalt batteri åt mig :D.

Jag har tagit reda på exakt hur man gör. Man beställer bara reservdel CG2-0737. Det är den yttre sidan av batteriet. Det är bara två skruvar.

Sälja... kanske. Menar du att jag inte skulle behöva 6 st ackar?
 
Första bilden...

...tog jag på Jocke när han fick sin. Eftersom han var nummer 2 så fick han såklart sin kamera efter mig... :)
 

Bilagor

  • ii4y0001.jpg
    ii4y0001.jpg
    43 KB · Visningar: 487
Smirre skrev:
Hur känns den? Är den som en förklädd UZI som de säger på dpreview?

Hoppas att du kan se från denna skärmdump. 400 pixlar i bredd är inte så mycket att leka med.
 

Bilagor

  • filmstrip.jpg
    filmstrip.jpg
    19.5 KB · Visningar: 478
Dagens bästa

Vid strömmen i Stockholm har någon konstnär monterat bikttrattar. Man biktar sig för fiskarna i vattnet...
 

Bilagor

  • bilttrattar-040602-ii4y0300.jpg
    bilttrattar-040602-ii4y0300.jpg
    41.5 KB · Visningar: 470
Hej.
Tänkte bara höra med er som äger en Mark II. Vad tycker ni om "slutarljudet"?? Alltså när man tar en bild, jag tycker det är rätt högt, jämförbart med 10án.
 
rixfoto skrev:
Hej.
Tänkte bara höra med er som äger en Mark II. Vad tycker ni om "slutarljudet"?? Alltså när man tar en bild, jag tycker det är rätt högt, jämförbart med 10án.

Det är högre än 10D men ändå rätt dämpat. Tystare än 1V och extremt mycket tystare än Eos 3.

Det finns ett särskilt läge om man vill köra tyst. Men det har jag inte testat än. Man måste kopla upp kameran mot datorn för att aktivera det läget.
 
Tack för svaret..

Jag fick min Mark II i dag och testade den en del. Men blev lite överraskad av slutarljudet. Måste kolla upp det med tystare slutare, är det programvara som följer med kameran!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.