Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som har erfarenhet av D200??

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximilian40

Avslutat medlemskap
Hej alla glada!
Jag har fått mig en D200 och det är la första digitala system kamera jag håller i handen. Har tidigare haft EOS 50e. nu är det så att det ska passa Nikons gamla gluggar till D200, men vad ska jag kolla efter . Har någon erfarenhet av vilka gluggar är bra att införskaffa. Jag är ute efter en bra macro, en vid vinkel lins och en tele för mer allround och en bra blixt.
Finns det några andra märken som är bra och passar, som kan vara intressant med tanken på pris och funktion…
Ni som har D200 vad har ni för prylar till den? har ni testat några äldre objektiv, vad fick ni för känsla...?
Vänligen
Max
 
Bästa kameran < 30 000 kr! Min ögonsten. :)

Har Nikon 70-200VR och 17-55DX, och ett Tamron 90mm macro objektiv. Det klarar man sig långt på. Nikon SB800 blixt. :)
 
johan_w skrev:
Bästa kameran < 30 000 kr! Min ögonsten. :)

Har Nikon 70-200VR och 17-55DX, och ett Tamron 90mm macro objektiv. Det klarar man sig långt på. Nikon SB800 blixt. :)

Tamron hur är det som märken? vad är det för bländare på dessa objektiv du nämnde?
 
Har en D200 o är grymt nöjd! Jag kör med nikons 60mm f2.8 macro och den funkar utmärkt! Passar till de fleste macrostilleben o långsamma djur :) För lite skyggare djur o för att få lite längre arbetsavstånd så har tamron 90 f 2.8 macro fått väl så bra kritik. jag har en nikon SB-600 blixt som jag är mkt nöjd med, även om jag i dagsläget skulle valt en SB-800 istället.

Mvh johan
 
Johan Ahlbom skrev:
Har en D200 o är grymt nöjd! Jag kör med nikons 60mm f2.8 macro och den funkar utmärkt! Passar till de fleste macrostilleben o långsamma djur :) För lite skyggare djur o för att få lite längre arbetsavstånd så har tamron 90 f 2.8 macro fått väl så bra kritik. jag har en nikon SB-600 blixt som jag är mkt nöjd med, även om jag i dagsläget skulle valt en SB-800 istället.

Mvh johan

ok, jag förstår. Jag har plåtat med macro mesta dels stilleben.
Du nämnde om att du skulle ha valt SB-800 istället , varför?
 
Goatboy skrev:
Nikon 70-200VR och 17-55DX är f/2.8.

Dessa objektiv låter som kanon bra, men jag ser att priset på de är högt över min budget. Dessa kan vara mål i framtiden, finns det kanske begagnade med AF som är kompatibla till d200 som en annan konsthandvärkare har råd med ?*ler’
 
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 är en bra start, väldigt mycket objektiv för pengarna.

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED är ett bra makro objektiv om du promt vill ha orginal, annars brukar många rekomendera Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di, ett mycket bra makroobjektiv för pengarna.

kent.
 
Senast ändrad:
Maximilian40 skrev:
ok, jag förstår. Jag har plåtat med macro mesta dels stilleben.
Du nämnde om att du skulle ha valt SB-800 istället , varför?

Mer styrka, kortare laddningstid samt att det ingår en del tillbehör som tex bouncer, jag fick köpa till en bouncer till min blixt för ett par hundralappar, då 800:an är ca 100kr dyrare så får man ganska mkt mer för de pengarna, åtminstone för mina behov. Dock bör ju påpekas att SB-600 är en kompetent blixt som räcker långt!

mvh Johan
 
Johan Ahlbom skrev:
Mer styrka, kortare laddningstid samt att det ingår en del tillbehör som tex bouncer, jag fick köpa till en bouncer till min blixt för ett par hundralappar, då 800:an är ca 100kr dyrare så får man ganska mkt mer för de pengarna, åtminstone för mina behov. Dock bör ju påpekas att SB-600 är en kompetent blixt som räcker långt!

mvh Johan


ja är det så lite skillnad i priset så är det ingen svår val. hur är det med batteri till blixten.? Håller de eller är det uppladdning. det trista som jag har haft med en sigma blixt ef430 st var att batterierna töms fort när man kör på mellan eller starkt blixt. Den passar inte heller till D200 så den kommer snart upp här i försäljning med en eos 50e och lite annat.
 
Zoso skrev:
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5 är en bra start, väldigt mycket objektiv för pengarna.

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED är ett bra makro objektiv om du promt vill ha orginal, annars brukar många rekomendera Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di, ett mycket bra makroobjektiv för pengarna.

kent.

Det är många som nämner detta märke Tamron, det låter som det är bra komplettering märke till originalet. Hur är det med de äldre Nikon objektiv till D200
 
Maximilian40 skrev:
Det är många som nämner detta märke Tamron, det låter som det är bra komplettering märke till originalet. Hur är det med de äldre Nikon objektiv till D200

Objektiv som är av typen AI passar.

Finns en hel del bra. Nikkor 85mm som blir ett utmärkt porträtt-objektiv. Finns som 1.4 och 1.8, om jag kommer ihåg rätt. Det objektivet finns även i AF-utförande.
 
schaki skrev:
Objektiv som är av typen AI passar.

Finns en hel del bra. Nikkor 85mm som blir ett utmärkt porträtt-objektiv. Finns som 1.4 och 1.8, om jag kommer ihåg rätt. Det objektivet finns även i AF-utförande.

Ok, nu börjar bli lite spännande, ser ut att vara i prisklassen som jag kan närmaste tiden börja investera i några.
 
Maximilian40 skrev:
Det är många som nämner detta märke Tamron, det låter som det är bra komplettering märke till originalet. Hur är det med de äldre Nikon objektiv till D200

Jag har ett Nikon Macro AF 105/2,8 som jag köpte för 2500 här på FS. Det är modellen innan D men den fungerar hur bra som helst och ger knivskarpa bilder. En komplett lista över Nikons objektivterminologi kan du hitta på Nikons supportsida http://nikoneurope-se.custhelp.com/...aqid=8087&p_created=1052482668&p_sid=mJZhZOai

Jag har även Nikon AF-S 28-70/2,8 - AF-S 80-200/2,8 - AF 50/1,8 och ett Tokina 12-24/4. Alla dessa ger mycket bra resultat och fungerar klockrent med D200. Mycket av det jag har är köpt begagnat vilket jag skulle rekkomendera som ett bra sätt för att få objektiv av hög kvalité till ett mer överkommligt pris. Jag skulle haft svårt att få fram pengar till mitt 28-70 och 80-200 om jag skulle köpt dem nya i butik.

Lycka till med objektivköpen:)

/c
 
Om du är ute efter ett bra telezoom så finns ju Sigmas 70-200/2,8. Jag hade ett tidigare och det fungerade mycket bra med min D70 och även D200.

/c
 
PapaC skrev:
Jag har ett Nikon Macro AF 105/2,8 som jag köpte för 2500 här på FS. Det är modellen innan D men den fungerar hur bra som helst och ger knivskarpa bilder. En komplett lista över Nikons objektivterminologi kan du hitta på Nikons supportsida http://nikoneurope-se.custhelp.com/...aqid=8087&p_created=1052482668&p_sid=mJZhZOai

Jag har även Nikon AF-S 28-70/2,8 - AF-S 80-200/2,8 - AF 50/1,8 och ett Tokina 12-24/4. Alla dessa ger mycket bra resultat och fungerar klockrent med D200. Mycket av det jag har är köpt begagnat vilket jag skulle rekkomendera som ett bra sätt för att få objektiv av hög kvalité till ett mer överkommligt pris. Jag skulle haft svårt att få fram pengar till mitt 28-70 och 80-200 om jag skulle köpt dem nya i butik.

Lycka till med objektivköpen:)

/c


Ok, nu börjar det hända lite här tack för den informations och länken. Ska ta mig än närmare titt på dessa objektiv, och för min del är det nog begagnad som gäller den närmaste tiden på grund av ekonomin.
God fortsättning på midsommarn och tack än en gång
 
PapaC skrev:
Om du är ute efter ett bra telezoom så finns ju Sigmas 70-200/2,8. Jag hade ett tidigare och det fungerade mycket bra med min D70 och även D200.

/c

Synd att min sigma 70-210 f 2.8 med eos fattning, inte går att fixa om av sigma så att den passar till Nikon den var jag mycket nöjd med. Men hur är din sigma i autofokusen på D200?
 
Maximilian40 skrev:
Synd att min sigma 70-210 f 2.8 med eos fattning, inte går att fixa om av sigma så att den passar till Nikon den var jag mycket nöjd med. Men hur är din sigma i autofokusen på D200?

Inga problem med AF förutom att AF-knappen på baksidan inte fungerar om objektivet inte är åtgärdat av Sigma. Sigma åtgärdar detta gratis vad jag förstår men jag har som sagt inte kvar detta objektivet utan det har fått en ny lycklig ägare i Skåne:)

/c
 
Jag har tre gluggar till min D200, och är egentligen nöjd med alla tre (men det känns redan onödigt mycket). Urvalet kan låta lite konstigt, men tanken är INTE att nånsin ge sig ut med alla tre samtidigt (hade jag orkat det, hade jag valt annorlunda):

Mitt 60/2.8 MicroNikkor är helskarpt, men hittills har jag inte använt det så mycket som jag trodde. Men det kommer nog... Det är tänkt som en specialare för blommor och porträtt. Möjligen kompletterar jag det med en 24/2.8 för att få den klassiska "35 + 90" -miniutrustningen.

Mitt Tamron 28-75/2.8 var det första jag skaffade. Smidigt, ljusstarkt, riktigt hyfsad skärpa, t o m rätt gedigen känsla. Enda felet är att omfånget känns lite för inskränkt i många lägen.

Mitt Nikon 18-200 3.5-5.6 VR blev (när det äntligen kom!) vad som oftast sitter på. Rejält omfång, AF/manuell fokus utan omställning och bildstabilisering, ungefär samma mått och vikt som mitt Tamron. Skärpan är OK, men ett par pinnhål under de andra två (på stativ; på frihand kompenserar ofta VR för detta). AF kan vara aningen osäker på längsta läget. Det kan inte hjälpas att jag saknar Tamrons ljusstyrka när jag har det här, och det känns lite plastigare och smäckigare än Tamron (faktiskt!).

Skall jag ut på mer allmän plåtslageriverksamhet eller någon resa där jag bara kan ta en glugg, då blir det tveklöst 18-200. Men för livliga ungar/hundar tar jag nog hellre Tamron (VR stoppar inte motivrörelser, som bekant. Där duger bara ljusstyrka.).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.