Annons

Någon som har erfarenhet av D200??

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har haft min D200 nu i 3 månader och vilken upplevelser.. Känns som mitt fotograferande lyft till högre höjder. Så jag kan bara önska dig lycka till med kameran och lovar, du har många härliga fotostunder framför dig.

Nå, nu över till min lilla erfarenhet. Jag startade med att köpa ett objektiv till huset 17-55mm/2,8 G ED, som jag är jättenöjd med. Visst som sagt, inte gratis, men ändå.. jag har fått lära mig att det är viktigare att satsa på bra optik än på huset och till ett D200-hus så skall man satsa på bra optik, tycker iallafall jag. Det är det huset värt.

Jag har också besställ ett Nikkon macro 105 mm VR och väntar och längtar verkligen efter den här gluggen.

Jag hade väl tänkt stoppa där för iår.. men så hittade jag en annons på ett Nikkon 80-200 mm 2,8 som var till salu begagnat, så nu har det också fått ett nytt hem i min kameraväska.

Så, det var iallafall lite vad jag införskaffat och som väl täcker det mesta.

Det som jag kommer att satsa och drömma om framgent är ett riktigt bra vidvinkel.. men som sagt.. det får dröja något år eller så.

Mitt råd slutligen är, satsa på riktigt bra optik, hellre ett enda isåfall och sök på begagnatmarknaden, ett supebra sätt har jag upptäckt att bygga upp en bra kameraväska på
 
PapaC skrev:
Inga problem med AF förutom att AF-knappen på baksidan inte fungerar om objektivet inte är åtgärdat av Sigma. Sigma åtgärdar detta gratis vad jag förstår men jag har som sagt inte kvar detta objektivet utan det har fått en ny lycklig ägare i Skåne:)

/c

Ok, jag försöker hitta en trygg ägare för min 70-210:an sen får jag införskaffa mig en bättre begagnad till min nya D200. men det är inte så lätt, vill inte ha för bråttom med att skaffa mig vad som hälst för att prova mig fram, fantastiskt att det finns dessa forums där man kan få tips. Känner mig riktig ny på detta med digitala system och särskilt inom Nikon områden. Har inga erfarenheter alls. Känner som att jag skulle uppskatta en mentor för att komma igång.
 
elgenper skrev:
Jag har tre gluggar till min D200, och är egentligen nöjd med alla tre (men det känns redan onödigt mycket). Urvalet kan låta lite konstigt, men tanken är INTE att nånsin ge sig ut med alla tre samtidigt (hade jag orkat det, hade jag valt annorlunda):

Mitt 60/2.8 MicroNikkor är helskarpt, men hittills har jag inte använt det så mycket som jag trodde. Men det kommer nog... Det är tänkt som en specialare för blommor och porträtt. Möjligen kompletterar jag det med en 24/2.8 för att få den klassiska "35 + 90" -miniutrustningen.

Mitt Tamron 28-75/2.8 var det första jag skaffade. Smidigt, ljusstarkt, riktigt hyfsad skärpa, t o m rätt gedigen känsla. Enda felet är att omfånget känns lite för inskränkt i många lägen.

Mitt Nikon 18-200 3.5-5.6 VR blev (när det äntligen kom!) vad som oftast sitter på. Rejält omfång, AF/manuell fokus utan omställning och bildstabilisering, ungefär samma mått och vikt som mitt Tamron. Skärpan är OK, men ett par pinnhål under de andra två (på stativ; på frihand kompenserar ofta VR för detta). AF kan vara aningen osäker på längsta läget. Det kan inte hjälpas att jag saknar Tamrons ljusstyrka när jag har det här, och det känns lite plastigare och smäckigare än Tamron (faktiskt!).

Skall jag ut på mer allmän plåtslageriverksamhet eller någon resa där jag bara kan ta en glugg, då blir det tveklöst 18-200. Men för livliga ungar/hundar tar jag nog hellre Tamron (VR stoppar inte motivrörelser, som bekant. Där duger bara ljusstyrka.).
O jag tackar för denna omfattande infon. Jag kan inte mycket om Nikkor eller Tamron objektiv , men gissar att de är prismässigt biligare än Nikons egna eller hur är det med det? Köpte du dina nya eller beg. Om man ska satsa på begagnade , ska man tänka på något särskilt? AF är något jag föredrar att använda. Hur är det med de manuella objektiven till D200?
 
Maximilian40 skrev:
Ok, jag försöker hitta en trygg ägare för min 70-210:an sen får jag införskaffa mig en bättre begagnad till min nya D200. men det är inte så lätt, vill inte ha för bråttom med att skaffa mig vad som hälst för att prova mig fram, fantastiskt att det finns dessa forums där man kan få tips. Känner mig riktig ny på detta med digitala system och särskilt inom Nikon områden. Har inga erfarenheter alls. Känner som att jag skulle uppskatta en mentor för att komma igång.

Jag tycker du gör helt rätt i att inte ha för bråttom. Det är bättre att låta behoven värka fram det som behövs och sedan satsa på kvalité. Köper du sedan begagnat så kan du få kvalité till riktigt bra pris. Precis som Agnetha skrev så skall D200 vara kräsen på objektiv och inte alls lika tollerant som t.ex. D70. Man vill ju gärna låta en kamera som D200 komma till sin fulla rätt.

Det finns ju otroligt mycket Nikonresurser på nätet. I Sverige har vi ju inte mindre än två renodlade Nikonforum med mycket generösa och kunniga medlemmar. Jag har beställt en D200 e-bok av Thom Hogan ( http://www.bythom.com/d200guide.htm )som jag ser fram emot att få i brevlådan snart. D200 ger ju enorma möjligheter så det gäller att förkovra sig men ändå inte glömma av att använda den till det den är till för, det är lätt att grotta ner sig i tekniken;)

/c
 
Gersemi skrev:
jag har haft min D200 nu i 3 månader och vilken upplevelser.. Känns som mitt fotograferande lyft till högre höjder. Så jag kan bara önska dig lycka till med kameran och lovar, du har många härliga fotostunder framför dig.

Nå, nu över till min lilla erfarenhet. Jag startade med att köpa ett objektiv till huset 17-55mm/2,8 G ED, som jag är jättenöjd med. Visst som sagt, inte gratis, men ändå.. jag har fått lära mig att det är viktigare att satsa på bra optik än på huset och till ett D200-hus så skall man satsa på bra optik, tycker iallafall jag. Det är det huset värt.

Jag har också besställ ett Nikkon macro 105 mm VR och väntar och längtar verkligen efter den här gluggen.

Jag hade väl tänkt stoppa där för iår.. men så hittade jag en annons på ett Nikkon 80-200 mm 2,8 som var till salu begagnat, så nu har det också fått ett nytt hem i min kameraväska.

Så, det var iallafall lite vad jag införskaffat och som väl täcker det mesta.

Det som jag kommer att satsa och drömma om framgent är ett riktigt bra vidvinkel.. men som sagt.. det får dröja något år eller så.

Mitt råd slutligen är, satsa på riktigt bra optik, hellre ett enda isåfall och sök på begagnatmarknaden, ett supebra sätt har jag upptäckt att bygga upp en bra kameraväska på
För mig är begagnade marknaden just nu mest aktuell att för att införskaffa mig utrusning. Jag håller med att det är bra att satsa på bra objektiv, och delvis därför jag startade denna tråd för att få lite mer inblick i andras erfarenheter. Lite mer inblick har man fått men lite förvirrad blir man ändå när man inser hur lite man känner till om alla dessa märken och deras prestanda.
 
Nikon D200 kräver bra objektiv, de flesta bra objektiv är dyra men det finns 2 bra Nikon objektiv som inte är dyra.
1. Nikon D50 1.8D 1340 kr
2. Nikon AF 85/1,8 D 3750 kr
hos http://www.cyberphoto.se/
En del av de objektiv som tidigare har rekommenderats är svåra att få tag på t.ex.
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED
Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G VR
De är nyligen släppta och efterfrågan är större än tillgången. därtill så verkar det som Sverige missgynnas vid tilldelning av Nikonprodukter
D 50 1.8 är mycket bra och kostar så litet att den tycker jag att alla Nikonägare borde ha.
Jag har haft min D200 sedan december 05 och om man nu kan bli förälskad i en teknisk pryl, ja då är jag det.
Hans
 
Hans William skrev:
Nikon D200 kräver bra objektiv, de flesta bra objektiv är dyra men det finns 2 bra Nikon objektiv som inte är dyra.
1. Nikon D50 1.8D 1340 kr
2. Nikon AF 85/1,8 D 3750 kr
hos http://www.cyberphoto.se/
En del av de objektiv som tidigare har rekommenderats är svåra att få tag på t.ex.
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED
Nikon AF-S DX VR 18-200/3,5-5,6G IF-ED
Nikon AF-S 70-200/2,8G VR
De är nyligen släppta och efterfrågan är större än tillgången. därtill så verkar det som Sverige missgynnas vid tilldelning av Nikonprodukter
D 50 1.8 är mycket bra och kostar så litet att den tycker jag att alla Nikonägare borde ha.
Jag har haft min D200 sedan december 05 och om man nu kan bli förälskad i en teknisk pryl, ja då är jag det.
Hans

Hej Hans ja jag blir förälskad mer och mer I min D200 med, så länge frugan inte känner rivalitet *skrattar*
Ja de dyra objektiven kan vara ett mål för framtiden för min del, jag tror att jag klarar mig långt med något begagnade objektiv som har bra presstanda. En del tips var på några andra märken som är kompatibla med D200, det är intressant med för min del. Försöker hitta någon sida förutom här där man kan läsa visa Produkttester på lite äldre objektiv med mera, men än har jag inte hittat bra sida. Det finns på engelskan, men jag är inte så bra på det språket, svenska skulle vara det bästa. Är det någon som känner till någon länk, är jag tacksam för det.
 
Testade idag en Tamron SP AF 20-40mm f/2,7-3,5 för Nikon AF med min d200 och den verkar vara skarp och snabb i AF.är det någon som vet mer om dena glugg?
Kunde inte köpa den tyvärr . har en del sigma objektiv som är till EOS analoga samt en del andra foto prylar som jag vill bli av med, är det någon som vill veta vilka gamla objektiv är kompatibla till EOS digitala så har jag fåt tag i en lista på det från Tura

Scandinavia AB
Energigatan 15B
S-434 37 Kungsbacka

Jag försökte lägga upp den här men den är i Excel format och det går tydligen inte att infoga här
 
Senast ändrad:
PapaC skrev:
Jag tycker du gör helt rätt i att inte ha för bråttom. Det är bättre att låta behoven värka fram det som behövs och sedan satsa på kvalité. Köper du sedan begagnat så kan du få kvalité till riktigt bra pris. Precis som Agnetha skrev så skall D200 vara kräsen på objektiv och inte alls lika tollerant som t.ex. D70. Man vill ju gärna låta en kamera som D200 komma till sin fulla rätt.

Det finns ju otroligt mycket Nikonresurser på nätet. I Sverige har vi ju inte mindre än två renodlade Nikonforum med mycket generösa och kunniga medlemmar. Jag har beställt en D200 e-bok av Thom Hogan ( http://www.bythom.com/d200guide.htm )som jag ser fram emot att få i brevlådan snart. D200 ger ju enorma möjligheter så det gäller att förkovra sig men ändå inte glömma av att använda den till det den är till för, det är lätt att grotta ner sig i tekniken;)

/c

ah satan i gatan! att den boken inte fins på svenskan, den skulle underlätta nog en del för mig. HM. ja då får man kanske gå den hårda vägen *lära sig av sina misstag kanske * *ler* när ska du få boken, du kanske kan tipsa oss andra här om innehållet i den? vet du några länkar med bra Produkt tester?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.